Odling av Tandkarp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Odling av Tandkarp

    Hej hej

    har sökt infon men tycks inte som jag hittar vad jag söker.

    men mina Aplocheilus lineatus, Linjetandkarp (heter dom så?) har börjat leka (jag tror dom gör det). och vad jag förstått så sprider dom rommen blandväxterna?

    men nu till frågan hur odlar men av dessa fiskar. berätta gärna i detalj.

    har i karet stimfiskar och olika botior när zebrafiskarna och kilfläcksrasboran lägger rom som försvinner det fort. och jag kan tänka mig att samma sak händer med Tandkarepns rom.
    Senast redigerad av Flaxss; 16 January 2009, 18:59.
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    #2
    Har du flytväxter? Om du inte vill gå in i ett jätteprojekt så skaffa hornsärv etc och lägg i ytan. Låt ligga i 10 dagar. Lyft sedan över hornsärven i en annan behållare (kakburk eller vad du nu har till hands). VIKTIGT: använd vatten från det riktiga akvariet! Sedan kan du nästan räkna med att du kommer ha yngel i burken, lååångt från hungriga botior. Lycka till!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      tack för svar!

      har mycket växter i karet(flera arters flytväxter och även hornsärv)

      sätter dom rommen på flytväxterna då? så då ska jag alltså enbart ta vatten+växt+rom, vilken temp ? räcker det med 3L och sedan öka när jag fått yngel?

      eller menar du att jag ska ta en behållare och fylla med flytväxter och låta dom leka där i?

      det låter ju annars enkelt att odla dom. fäster dom på flytväxter är dom ju inte romspridare bland växter som jag trodde.

      Kommentar

      • PixelHermit

        • May 2002
        • 105

        #4
        Ursprungligen postat av Flaxss
        Lägger de rommen på flytväxterna då?
        Ja, på "bladen" till hornsärv, Riccia och liknande, eller på nedhängande rötter från Pistia, vattenormbunke, Salvinia etc. (Det finns flera arter av Salvinia. Min personliga favorit är Salvinia natans 1 2 som har blad som bara blir lite drygt 1 cm långa, men rötter som blir 4-5 cm.)

        Ursprungligen postat av Flaxss
        Så då ska jag alltså enbart ta vatten+växt+rom, vilken temp ? räcker det med 3L och sedan öka när jag fått yngel?
        Vatten, växter och rom, ja. Tre liter räcker fint; temperaturen bör ligga i intervallet 23-26 grader, precis som för de vuxna djuren.

        Ursprungligen postat av Flaxss
        eller menar du att jag ska ta en behållare och fylla med flytväxter och låta dom leka där i?
        Det går också bra. Tänk på att den måste vara väl övertäckt bara, eftersom dessa, precis som de flesta andra växtlekare, gärna hoppar ur akvariet (eller vad man nu håller dem i).

        Ursprungligen postat av Flaxss
        Det låter ju annars enkelt att odla dem. Fäster de sin rom på flytväxter är dem ju inte romspridare bland växter som jag trodde.
        Nej, inga killis är romspridare; alla arter lägger sina ägg ett och ett - någon enstaka gång två-tre åt gången - så kullarna blir inte så stora. Och ja, de flesta stammar av Aplocheilus lineatus är lättodlade, och det är oftast enkelt att dra upp ynglen. Ibland kan man dock få ganska sned könsfördelning på avkomman. (Huruvida man får flest hannar eller flest honor är olika. Jag vet inte vad det beror på, men det finns indicier som tyder på att vattentemperaturen och/eller pH spelar in.)
        X
        X
        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

        Kommentar

        • Ricard
          • April 2004
          • 138

          #5
          Ja, Flaxss .... PixelHermit har sagt vad som behöver sägas om dina frågor. Lyfter på hatten och tackar för hjälpen med svaren ...

          Om vi nu fortsätter på odling av tandkarpar och ämnet leksubstrat och då håller oss till flytväxter så kommer vi in på en sak jag har funderat på, då jag är i färd med att planera nya burkar och hur dessa och hyllan skall konstrueras. Jag har haft ganska mycket killis och är väl förtrogen med hur killioter landet och världen över gör, men just gällande växtlekares förkärlek till flytväxter ställer vissa krav på akvariet.

          Jag tänker så här. För att få flytväxter som trivs bör man ha extra höga akvarier där man nyttjar 5-10cm av höjden som luftspallt för flytväxterna. Särskilt stora arter som Pistia stratiotes kräver lite utrymme. Tidigare har mina akvarier nästan alltid haft en höjd på 20cm. oavsett bredd. Djupet har varit 30cm. då jag byggt mina system på IVAR från Ikea. Nu funderar jag på att öka höjden med 5-10cm. för att få plats med luftspalt. Vidare funderar jag på att låta en perforerad plåt agera täckglas i karets bakstycke för att få bra ventilation och miljö för omtalade flytväxter. Några kommentarer på det?


          Bra bild på rötterna
          Bra bild på bladen
          Väldigt bra bild på hur stora de blir!

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av PixelHermit
            Ja, på "bladen" till hornsärv, Riccia och liknande, eller på nedhängande rötter från Pistia, vattenormbunke, Salvinia etc. (Det finns flera arter av Salvinia. Min personliga favorit är Salvinia natans 1 2 som har blad som bara blir lite drygt 1 cm långa, men rötter som blir 4-5 cm.)


            Vatten, växter och rom, ja. Tre liter räcker fint; temperaturen bör ligga i intervallet 23-26 grader, precis som för de vuxna djuren.


            Det går också bra. Tänk på att den måste vara väl övertäckt bara, eftersom dessa, precis som de flesta andra växtlekare, gärna hoppar ur akvariet (eller vad man nu håller dem i).


            Nej, inga killis är romspridare; alla arter lägger sina ägg ett och ett - någon enstaka gång två-tre åt gången - så kullarna blir inte så stora. Och ja, de flesta stammar av Aplocheilus lineatus är lättodlade, och det är oftast enkelt att dra upp ynglen. Ibland kan man dock få ganska sned könsfördelning på avkomman. (Huruvida man får flest hannar eller flest honor är olika. Jag vet inte vad det beror på, men det finns indicier som tyder på att vattentemperaturen och/eller pH spelar in.)
            har alla flytväxter utan ormbunken. problemet blir nog att ev rom blir uppäten snabbt. får se om jag upptäcker någon rom. eller om jag gör i ordning ett odlingskar.

            tusen tack för hjälpen Ricard och PixelHermit, nu får jag se om jag lyckas.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Ricard
              Ja, Flaxss .... PixelHermit har sagt vad som behöver sägas om dina frågor. Lyfter på hatten och tackar för hjälpen med svaren ...

              Om vi nu fortsätter på odling av tandkarpar och ämnet leksubstrat och då håller oss till flytväxter så kommer vi in på en sak jag har funderat på, då jag är i färd med att planera nya burkar och hur dessa och hyllan skall konstrueras. Jag har haft ganska mycket killis och är väl förtrogen med hur killioter landet och världen över gör, men just gällande växtlekares förkärlek till flytväxter ställer vissa krav på akvariet.

              Jag tänker så här. För att få flytväxter som trivs bör man ha extra höga akvarier där man nyttjar 5-10cm av höjden som luftspallt för flytväxterna. Särskilt stora arter som Pistia stratiotes kräver lite utrymme. Tidigare har mina akvarier nästan alltid haft en höjd på 20cm. oavsett bredd. Djupet har varit 30cm. då jag byggt mina system på IVAR från Ikea. Nu funderar jag på att öka höjden med 5-10cm. för att få plats med luftspalt. Vidare funderar jag på att låta en perforerad plåt agera täckglas i karets bakstycke för att få bra ventilation och miljö för omtalade flytväxter. Några kommentarer på det?


              Bra bild på rötterna
              Bra bild på bladen
              Väldigt bra bild på hur stora de blir!
              jag har i mitt kar ca 5cm mellanrum och dom flytväxter jag har trivs jätte bra. Limnobium får i mitt kar stötrr rötter än Pistia.

              Kommentar

              • Ricard
                • April 2004
                • 138

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss
                jag har i mitt kar ca 5cm mellanrum och dom flytväxter jag har trivs jätte bra. Limnobium får i mitt kar stötrr rötter än Pistia.
                Kan du inte lägga upp en bild eller två?

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Googla på namnet så kanske du hittar. Limnobium laevigatum heter den på latin. mina är rätt så nya så där är inte mycket att se av rötterna men dom har blivit längre och större än pistian. kan ta ett kort senare idag (håller på att ladda)

                  Kommentar

                  • Ricard
                    • April 2004
                    • 138

                    #10
                    Klart jag kan googla. Skall man vara krass så gäller det de flesta frågor. Det var mest en fråga utifrån om du ville dela med dig hur det ser ut nu när du har funderat på odling och har ett kar igång. :P Är lite fiknyken. Det är det hela ...

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ricard
                      Klart jag kan googla. Skall man vara krass så gäller det de flesta frågor. Det var mest en fråga utifrån om du ville dela med dig hur det ser ut nu när du har funderat på odling och har ett kar igång. :P Är lite fiknyken. Det är det hela ...
                      jasså jag trodde du bara ville se rötterna. har inte startat ett separat odlings kar än(allt var upptaget av kampfiskkullar och makropodkullar eller vad man kallar det). annars kan jag ta kort sen på karet dom är i.

                      Kommentar

                      • Olle A
                        • January 2002
                        • 1661

                        #12
                        Flaxss, vad roligt att se dig här som killiakvarist! När man väl har lärt sig killiodlandets ädla konst, slutar det lätt med att man har hela huset fullt av akvarier på alla möjliga och omöjliga ställen. Kanske får rentav en del växter maka på sig!
                        Metoden att låta ytlevande växtlekare leka bland flytväxter i sällskapsakvariet, och sedan flytta växterna till ett mindre akvarium eller någon lämplig bytta, är inte dum. Men den ska inte användas om man har närbesläktade arter i akvariet, där det kan vara risk för korsningar. Jag brukar ibland sälja växter från mina sällskapsakvarier på auktioner hos olika akvarieföreningar. Flera gånger har köpare hört av sig och undrat vad det kan vara för mystiska yngel som har dykt upp i akvariet där de planterade växterna. Då har jag fått tala om att det är killis, och oftast har jag vetat vilken art också. Sådana "olyckor" brukar vara ganska uppskattade!

                        Olle

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ricard
                          Klart jag kan googla. Skall man vara krass så gäller det de flesta frågor. Det var mest en fråga utifrån om du ville dela med dig hur det ser ut nu när du har funderat på odling och har ett kar igång. :P Är lite fiknyken. Det är det hela ...
                          så här ser det ut i karet dom är i, Asien-tema på det nu som senare i framtiden ska bli någon Asienbiotop akvarium.



                          lyckades få kort på mina 3Tandkarpar (blev lite irriterad på butiken då han fångade upp den ena som hade konstig rygg). annars har jag rensat ut nyss en massa flytt växter så det ser lite tunt ut. men dom har nog slutat leka vad jag tror och har inte hittat någon rom, det betyder väl då att någon ätit upp dom. annars när jag skaffat fler kar så skla jag nog fixa ''seriös'' odliang på dom, dom verkar ju rätt lätta.

                          för nu är allt upptaget av makropod,kampfisk,diverse gurami yngel/kullar.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
                            Flaxss, vad roligt att se dig här som killiakvarist! När man väl har lärt sig killiodlandets ädla konst, slutar det lätt med att man har hela huset fullt av akvarier på alla möjliga och omöjliga ställen. Kanske får rentav en del växter maka på sig!
                            Metoden att låta ytlevande växtlekare leka bland flytväxter i sällskapsakvariet, och sedan flytta växterna till ett mindre akvarium eller någon lämplig bytta, är inte dum. Men den ska inte användas om man har närbesläktade arter i akvariet, där det kan vara risk för korsningar. Jag brukar ibland sälja växter från mina sällskapsakvarier på auktioner hos olika akvarieföreningar. Flera gånger har köpare hört av sig och undrat vad det kan vara för mystiska yngel som har dykt upp i akvariet där de planterade växterna. Då har jag fått tala om att det är killis, och oftast har jag vetat vilken art också. Sådana "olyckor" brukar vara ganska uppskattade!

                            Olle
                            tack för infon att dom kan korsa sig lätt. det får jag tänka på. ja växterna får kanske maka sig eller får jag skaffa grannens lägenhet också . har ju kampfisk odling nu som tar står plats. men ska nog kunna klämma in Killis också. dock är där ''någon'' som protestera mot fler kar.

                            det är ju trevligt att få med sig yngel, så då ska man börja köpa vattenväxter hos dig då. och hoppas på en trevlig överraskning.

                            Kommentar

                            • Ricard
                              • April 2004
                              • 138

                              #15
                              Det där var väl en bra inredning ... Jättefint!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...