Sällskap till kampfisk!!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    Sällskap till kampfisk!!?

    Hej!
    Jag ska nu köpa mig ett akvarium ca 60L, har inte haft akvarium sen jag var liten.
    Jag då funderar på att köpa en Kampfisk hane (endast) för jag tycker det låter som mycket problem med honor till den då den kan vara aggressiv. För den funkar väl att vara ensam (utan honor)?? Men så klart ska den ha annat sällskap, men vilka fiskar ska jag köpa? Några som är bra till kampfisken (som inte han "äter upp" och som inte "äter upp" hans fenor). Jag skulle gärna vilja ha någon slags mal i akvariet..Någon passande till storleken på akvariumet och till "honom"?

    TACK

    Tar jättegärna emot alla tips som jag kan ha nytta av som nybörjare och ang. kampfisken och hans sällskap

    Tack så mycket!!
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    #2
    drottningsrasbora, eller ja rasboror överhuvudtaget.
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #3
      Sen kanske några hara malar. Sen fullt. Iofs blir haramalarna kanske lite stora, dock är de dom asiatiska som skulle kunna fungera.
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        du kan ha honor till din hane. hanar tycker faktiskt inte om att vara ensamma. utan vill gärna ha lite honor runt omkring sig. 1hane och 3-6honor blir en bra mix det brukar inte vara problem med att ha dom tillsammans. hanen kan vara lite aggression i början och vid lek. men har du mycket växter och gömställen så brukar det gå bra.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          håller med flaxss, skaffa 2-3 honor så blir han litta glad.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • HeroS
            • January 2009
            • 285

            #6
            Ursprungligen postat av Flaxss
            du kan ha honor till din hane. hanar tycker faktiskt inte om att vara ensamma. utan vill gärna ha lite honor runt omkring sig. 1hane och 3-6honor blir en bra mix det brukar inte vara problem med att ha dom tillsammans. hanen kan vara lite aggression i början och vid lek. men har du mycket växter och gömställen så brukar det gå bra.
            Men jag har sett att den lätt blir aggressiv mot dem, och jag vill inte att de ska leka. För jag vill inte ha yngel, för jag har inte plats att sära på dem om de blir fler hanar... så de funkar alltså inte att ha den ensam med andra arter? Jag har nämligen läst de?

            Tack för svaren!!
            96 Liter
            54 Liter
            /Sandra

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              du kan ha hanen själv med andra arter. Kampfiskar brukar inte leka i ett akvarium med andra fiskar eftersom de andra fiskar kan störa dem. hanen måste först bygga ett skumbo och redan där krävs det att hanen håller de andra fiskarna i schack. men jag tycker ändå att du kan skaffa 2 honor till han^^. men det är du som i slutändan som väljer fisk.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • HeroS
                • January 2009
                • 285

                #8
                Ursprungligen postat av macke_fisk
                du kan ha hanen själv med andra arter. Kampfiskar brukar inte leka i ett akvarium med andra fiskar eftersom de andra fiskar kan störa dem. hanen måste först bygga ett skumbo och redan där krävs det att hanen håller de andra fiskarna i schack. men jag tycker ändå att du kan skaffa 2 honor till han^^. men det är du som i slutändan som väljer fisk.
                Okej då vet jag i alla fall att jag han ha honom ensam om jag bestämmer mej för det. Men vilka mer fiskar kan rekommenderas till kampfiskarna (om han är ensam eller med honorna)?

                Blir han inte ofra aggressiv mot honan?

                Tack
                96 Liter
                54 Liter
                /Sandra

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av HeroS
                  Men jag har sett att den lätt blir aggressiv mot dem, och jag vill inte att de ska leka. För jag vill inte ha yngel, för jag har inte plats att sära på dem om de blir fler hanar... så de funkar alltså inte att ha den ensam med andra arter? Jag har nämligen läst de?

                  Tack för svaren!!
                  ingen risk att du får yngel om du inte går in för det. när ynglen är frisimmande så blir dom mat.

                  har alltid haft och har mina hanar med honor inga problem alls. ibland är det honorna som är värre!!. men det blir inga dödstrider imellan dom. och har du mycket växter så kan honorna komma bort (eller hanen) när det behövs.

                  andra sällskap till kampfiskar är robusta arter som inte har långa fenor eller är en labyrintfisk och den ska ju vara så liten att kampfisken äter upp den.
                  och så ska den passa i samma miljö.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    det bros på individen. den jag har jagar inte min hona så mkt, han stylar mest inför henne. men som andra fiskar så kan du ha neontetror, jag har ett litet stim med sådana och det funkar hur bra som helst. eller kanske platy. kolla på artbeskrivningar annars. men man får nästan se vad som går ihop med kampfisken, min kampfisk gillade inte blackmolly men gula molly gick hur bra som helst .

                    en sak som jag har lärt mig att kolla innan man köper den är att kolla om den jagar de andra fiskarna i akvariet, om den gör det så är det väldigt svårt att få den att gå ihop med andra fiskar.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av HeroS
                      Okej då vet jag i alla fall att jag han ha honom ensam om jag bestämmer mej för det. Men vilka mer fiskar kan rekommenderas till kampfiskarna (om han är ensam eller med honorna)?

                      Blir han inte ofra aggressiv mot honan?

                      Tack
                      kampfiskar är väldigt sociala och trivs bättre med några honor. men han klarar sig även ensam. hanen är inte så mycket aggressiv mot honorna. som sagt det är bara i början och vid lek som han är aggressiv.

                      Kommentar

                      • HeroS
                        • January 2009
                        • 285

                        #12
                        Tack för alla svar!! Tacksam för mer tips!! =)
                        96 Liter
                        54 Liter
                        /Sandra

                        Kommentar

                        • Snorkis
                          • August 2007
                          • 111

                          #13
                          Jag har själv min kampis med kardinalfisk, snäckor och Amanoräkor. Funkar fin fint. Hade tidigare honor (4 st) och jag fick ta bort en hona för hon var minst sagt revirhävdande mot allt annat i karet, lät dock hanen vara ifred. En riktigt terrorist. Har endast en hona kvar (de har dött naturligt förutom den jag själv tog bort) och köper inte fler utan skall ha annat som sällskap till honom utöver räkorna, kardinalen och snäckorna. Han bryr sig inte nämnvärt om henne heller. Han är väl gammal, har haft honom 1½ år *s* En som min kamphane inte kom överens med var ancistrusmal. Den malen fick inte vara ifred.
                          Min erfarenhet är den i alla fall att kamphonorna jagade andra arter mer än hanen. De är oxå ganska ruffa sinsemellan.
                          Det är väldigt individuellt med dessa fiskar. men visst kan man ha en kampis ensam med andra arter så länge de kommer "överens" (inte skadar varandra) osv.
                          Senast redigerad av Snorkis; 04 January 2009, 23:58.

                          Kommentar

                          • HeroS
                            • January 2009
                            • 285

                            #14
                            Ursprungligen postat av Snorkis
                            Jag har själv min kampis med kardinalfisk, snäckor och Amanoräkor. Funkar fin fint. Hade tidigare honor (4 st) och jag fick ta bort en hona för hon var minst sagt revirhävdande mot allt annat i karet, lät dock hanen vara ifred. En riktigt terrorist. Har endast en hona kvar (de har dött naturligt förutom den jag själv tog bort) och köper inte fler utan skall ha annat som sällskap till honom utöver räkorna, kardinalen och snäckorna. Han bryr sig inte nämnvärt om henne heller. Han är väl gammal, har haft honom 1½ år *s* En som min kamphane inte kom överens med var ancistrusmal. Den malen fick inte vara ifred.
                            Min erfarenhet är den i alla fall att kamphonorna jagade andra arter mer än hanen. De är oxå ganska ruffa sinsemellan.
                            Det är väldigt individuellt med dessa fiskar. men visst kan man ha en kampis ensam med andra arter så länge de kommer "överens" (inte skadar varandra) osv.
                            Tack
                            Ja det är detta jag har hört ang. honorna.. att de inte är så snälla och att de kan vara värst.. Vill inte komma hem med fina fiskar och sen göra mig av med dem för att de är elaka.. samtidigt som jag helt fastnat för just kampishanen!!
                            96 Liter
                            54 Liter
                            /Sandra

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              jag skrev ju innan att honorna är värst. men som sagt har inte haft några problem själv. små bråk imellan honorna skadar dom inte och det är normalt. och honorna som jag haft har varit snälla mot andra fiskar. men det finns ju honor som hanar som är mer aggressiva. du får ju själv bestämma hur du vill ha det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...