Elaka marmorguramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaErika
    • December 2008
    • 56

    Elaka marmorguramis

    Usch vad fel det gick idag

    För ett tag sedan köpte jag ett marmorgurami-par. Efter några dagar tyckte jag att hannen var lite för hård mot honan, så jag köpte två till honor för att avlasta den första honan. Visst gick det bra då, men igår låg hannen med magen upp utan synliga skador. Direkt gaddade två av honorna ihop sig mot den tredje och mobbade ut henne.

    Idag gick jag och köpte en ny hanne, för jag tänkte att han kanske kunde hålla damerna i schack och balansera upp gruppen. Vet ju att guramis egentligen är en parfisk, men nu blev det så här ändå. Himla dålig idé var det, för direkt när han simmade ut ur påsen blev han attackerad och sliten i fenorna. Han som var så fin hade efter bara någon timme trasade fenor och blev jagad oavbrutet Sambon tyckte att "så är livet i fiskvärlden" och att det kunde få ha sin gång, men jag tyckte så synd om den lille krabaten. Som en nödlösning bor han till imorgon i en hink under ett täcke av flytväxter. Han är nog för ful för att djuraffären ska vilja ha honom tillbaka, så han får prova att bo i ett akvarium hemma hos mamma. Där bor nu ett litet gäng Apistogramma cacatuoides, så jag vet inte hur han kommer att trivas där. Det kan ju inte bli mycket värre än hemma hos mig

    Jag tycker så synd om honom. Han verkade ha det bara fint i djuraffären, och så tar jag hem honom till marmordamerna från helvetet. Jag tycker att det är väldigt fina fiskar, men jag kommer nog inte att våga köpa några fler tyvärr.
    250 liter sällskap
    20 liter räkor
    70 liter bågfenciklider
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr kan dessa guramis ibland göra på detta viset, vara riktiga "pain in tha ass". Jag tror att han kommer att få det bra hemma hos din mamma, och Apistogrammorna och guramin rör sig i helt olika nivåer i karet så förhoppningsvis kommer det att gå bra.
    Du har inte funderat på att flytta med en av honorna?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • AnnaErika
      • December 2008
      • 56

      #3
      Jo, jag skulle ju gärna se att han fick sällskap, men frågan är om man vågar? Kanske att den honan som blir jagad av de andra honorna kan vara tillräckligt snäll mot honom om de får flytta tillsammans. I annat fall går det väl att ta tillbaka henne till mig igen.
      Bra idé! Jag ska nog prova.
      250 liter sällskap
      20 liter räkor
      70 liter bågfenciklider

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Att ha flera honor till en hane är en bra idé, eftersom de inte bildar par, och honorna kan bli jagade av hanen. Även honorna kan nog sinsemellan visa rivalitet. Är du säker på att alla de andra är honor? Jag köpte en halvvuxen mosaikgurami, som såg ut som en hona, med rund ryggfena, och ganska blek. Efter ett tag så började ryggfenan få en spets, och analfenan fick förlängda fenstrålar, det var alltså en hane. Så är de inte fullvuxna kan det nog vara lite lurigt att se ibland.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • AnnaErika
          • December 2008
          • 56

          #5
          Helt 100 är jag väl inte. När jag hade min förra hanne var det väldigt tydlig skillnad mellan honom och de jag tror är honor. När jag jämförde dem tog jag då för givet att de med kortare fenor var honor. De kan se så olika ut vid olika tillfällen - ibland spetsigare, ibland rundare.

          Jag försökte fota i akvariet men det visade sig vara näst intill omöjligt med min kamera. Två bilder fick jag till där man i alla fall kan se vad motivet är, och det är dessa två:


          Dessa ser ut som honor för mig, men å andra sidan vet jag inte om det är samma fisk eller två olika, och det gör ju egentligen bilderna värdelösa

          Provade att filma istället, och det gick snäppet bättre även om det är rätt dålig kvalitet. Vet inte om någon orkar titta, men här är två klipp ändå:
          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
          250 liter sällskap
          20 liter räkor
          70 liter bågfenciklider

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, de ser ut som honor, men de ser rätt unga ut, och som min mosaikgurami visade, helt säker kan man nog inte vara, förrän de blir lite större
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • AnnaErika
              • December 2008
              • 56

              #7
              Ok, jag får väl se hur de utvecklas så småning om, om de inte hinner ha ihjäl varandra först...

              Tack för hjälpen
              250 liter sällskap
              20 liter räkor
              70 liter bågfenciklider

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av AnnaErika
                Ok, jag får väl se hur de utvecklas så småning om, om de inte hinner ha ihjäl varandra först...

                Tack för hjälpen
                Så lite
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Jag lånar tråden lite, jag har också ett par marmorgurami, där hanen är väldigt tjurig mot honan, hon får bara bo i sitt hörn i 180L burken.

                  Kan man flytta isär dom så att dom går själv i varsin tank?
                  Eller måste de gå som par?
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...