har ETT kampfisk yngel, när kan jag släppa den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    har ETT kampfisk yngel, när kan jag släppa den?

    Hur stor måste ynglet bli innan det är stort nog att inte bli mat? Nu bor h*n i en yngelkasse.

    Med guppy brukar man väl säga ca 1 cm, är det ungefär samma för kampisar? (tänkte att de är ungefär lika stora fiskar)

    Jag har ett kampis-par och ett kilfläcksrasbora stim i akvariet.

    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    #2
    Grattis till ETT yngel Vad hände med alla dem andra 100?
    Sist hade jag 3 yngel i en yngelkasse och tyckte att de var absolut för små att släppas ut men de dog tyvärr en efter en i sitt "fängelse" Vet inte värför. Vad du än gör så hoppas jag att det klarar sig.
    325L

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      att ha kampfisk yngel i en yngelkasse är inte så bra.

      bättre är att flytta över äggen i ett eget kar (ca 10-30L) och låta dom gå där tills dom blir stora nog att flyttas. eller låter man paret lika i ett 20-30L och sedan först tar veck honan när dom är klara och sedan ta veck hanen när ynglen är frisimmande. jag själv gör så att jag flyttar äggen i nyttkar ( tar samma vatten!som äggen kommer ifrån).

      i ett eget kar får ynglen en lugn uppväxt och riskeras inte att bli uppätna. en luft pump och en doppvärmare på 25-27c räcker.

      jag har flyttat över yngel som jag tyckte var stora nog men som blev uppätna. först måste du dela på hanarna och sedan placera honorna där man vill men jag tycker dom bara ska vara någon cm mindre än vuxen djuren. är det en hane du har så ska den inte vara tillsammans med andra hanar men får du en hona kan den honan vara med dom andra.

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Skaffa godislådor. Sen kan du lägga en i varje när dom har växt till sig lite och den största är större än dom andra. Byte av vatten varje dag då det inte får plats någon värmare i dom. Sen när dom är större kan du lägga tillbaka dom i akvariet. Det gäller allmänt så det kan du göra med ditt enda yngel. Lycka till.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Raggsockan
          Skaffa godislådor. Sen kan du lägga en i varje när dom har växt till sig lite och den största är större än dom andra. Byte av vatten varje dag då det inte får plats någon värmare i dom. Sen när dom är större kan du lägga tillbaka dom i akvariet. Det gäller allmänt så det kan du göra med ditt enda yngel. Lycka till.
          smart att använda godislådor! har jag inte alls tänkt på. har fått min största kull hittills (nästan alla har överlevt och verkar fortsätta med det) och då får jag nog en hel del hanar och jag har inte kar till alla.

          Kommentar

          • Raggsockan
            • April 2007
            • 644

            #6
            Och dom är gratis att få. Ibland iaf.

            Just nu har jag ca 35st lådor. Mer skall det blir då jag skall starta en nytt avelspar.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              förlåt om jag går lite ifrån ämnet - hade en gul/orange hane som jag tänkte avla på tyvärr så råkade han komma i samma kar som en makropod och då var hans liv slut!.

              vet inte hur många jag fått denna gången men jag verkar ha haft en väldans tur med ynglen då nästan alla har klarat sig. så mina plastkar räcker inte. men ska försöka skaffa godislådor ,hur länge kan dom gå där i?

              Kommentar

              • Raggsockan
                • April 2007
                • 644

                #8
                Tills dom blir stora nog att inte bli uppätna av andra fiskar i ett sällskapsakvarie.

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  tack för alla svar! ETT yngel är väl bra?? hur gör man med tempen i godislådor? måste väl vara rätt varmt för kampisar?

                  funderar på att köpa ett litet akvarie, (typ karantän, lek osv.) då kan den bo där.
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  Arbetssätt...