försök till kampfisk odling :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    försök till kampfisk odling :)

    nu under vintern så hade tänkt försöka mig på att odla kampfisk. till mitt förfogande så har jag en plastback på 30 liter som jag hade tänkt använda mig av.

    kan jag köra utan pump eller ska jag ha i någon på väldigt svag effekt?
    MVH macke_fisk
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Ursprungligen postat av macke_fisk
    nu under vintern så hade tänkt försöka mig på att odla kampfisk. till mitt förfogande så har jag en plastback på 30 liter som jag hade tänkt använda mig av.

    kan jag köra utan pump eller ska jag ha i någon på väldigt svag effekt?
    Hej!

    En plastback på 30 liter duger väl till att börja med som odlings-kar, men tänk på att kampfiskar kan få upp till en 150-200 yngel i en kull!
    Om du vill ha några kvar som överlever får du gallra ganska rejält bland dom efter några veckor, ett 10 tal kan kanske med lite tur fås upp i bra storlek tills dom blir könsmogna sen måste dom skiljas åt!
    Vill du få fler att överleva och växa, så måste du skaffa fler akvarier, räkna med minst 2-3 liter per yngel!
    Som filter duger ett enkelt skumgummi-filter som går med luftpump, men på sparlåga så att inte vattnet virvlas runt, bäst att inte ha det på dom första veckorna förrän ynglen kan simma någonlunda bra.
    Lägg i några snäckor eller små räkor efter att ynglen blivit frisimmande, så hjälper dom till att käka upp överbliven mat och skit!
    När kampfiskarna blir större så käkar dom ofta upp mindre snäckor och räkor. Att ha en plastback som odlings-kar låter däremot inte så roligt, för då kan ju du inte se ynglen så väl, bättre att köpa ett glas-akvarie!

    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ursprungligen postat av Thaifighter
      Hej!

      En plastback på 30 liter duger väl till att börja med som odlings-kar, men tänk på att kampfiskar kan få upp till en 150-200 yngel i en kull!
      Om du vill ha några kvar som överlever får du gallra ganska rejält bland dom efter några veckor, ett 10 tal kan kanske med lite tur fås upp i bra storlek tills dom blir könsmogna sen måste dom skiljas åt!
      Vill du få fler att överleva och växa, så måste du skaffa fler akvarier, räkna med minst 2-3 liter per yngel!
      Som filter duger ett enkelt skumgummi-filter som går med luftpump, men på sparlåga så att inte vattnet virvlas runt, bäst att inte ha det på dom första veckorna förrän ynglen kan simma någonlunda bra.
      Lägg i några snäckor eller små räkor efter att ynglen blivit frisimmande, så hjälper dom till att käka upp överbliven mat och skit!
      När kampfiskarna blir större så käkar dom ofta upp mindre snäckor och räkor. Att ha en plastback som odlings-kar låter däremot inte så roligt, för då kan ju du inte se ynglen så väl, bättre att köpa ett glas-akvarie!

      Thaifighter
      okej, där sa du mycker användbar fakta. då väntar jag med min odling tills jag får tag på ett begagnat akvarium. jag har ett skumgummi-filter som jag kopplar till en luftpump. borde jag ha i en doppvärmare i akvariet där jag kommer ha kampfiskarna?
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Thaifighter
        • August 2006
        • 420

        #4
        Beror på hur varmt det redan är i rummet!
        Kan du hålla en temp på ca 24-28 grader i vattnet utan doppvärmare så är det bra.
        Tänk på att akvarie-belysningen alstrar en del värme.

        Thaifighter
        Alla mina fisk-video på Youtube!
        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Thaifighter
          Beror på hur varmt det redan är i rummet!
          Kan du hålla en temp på ca 24-28 grader i vattnet utan doppvärmare så är det bra.
          Tänk på att akvarie-belysningen alstrar en del värme.

          Thaifighter

          jag har rätt varmt i rummet redan och jag hade glömt lampan med ju :P. När jag får lite mer tid så ska jag köra igång odlingen då^^
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...