Importera bettor från thailand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elhenko
    • December 2008
    • 4

    Importera bettor från thailand

    Hej!

    Jag funderar på att beställa ett par bettor från Thailand.

    Är det någon här som gjort det och kan berätta vilka regler som gäller.
    Tänkte om man måste anmäla importen av fiskarna till tull och liknande
    eller om de helt enkelt "slinker" igenom obemärkt utan problem.

    Det är som sagt inga jätte volymer det handlar om utan bara ett par stycken fiskar.

    Tack!/Elhenko
  • Guest

    #2
    Glimten på kampfiskinfo.com har gjort d. Fråga honom.

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Sorry om detta är lite OT, men hur gör man med det praktiska vid fiskhanteringen iom import eller ens bara frakt inom landets gränser?

      Måste ju vara ett rent helvete för fisken att guppa runt, och syret, hur tillförs det, i alla fall i ett litet paket med bara några fiska till en privatperson tex.?

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        gör en sökning på import o thailand så får du massor med svar
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Som Kaj skriver så har ämnet varit uppe i tidigare trådar.
          Några tusen lär man få räkna med i kostnader för att få hem dom.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ingen som hade lust att svara på mina frågor?

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Ursprungligen postat av Elhenko
              Hej Bowman!

              Är som sagt ingen expert men handlaren sade att de klarar en leveranstid på ungefär tio dagar. Vad jag förstår packas de med inte allt för mycket vatten och mycket luft. Har för mig att jag läste att bettor klarar en leverans bättre än andra fiskar då de är labyrintfiskar, sättet de andas på. Jag tror även att de packas med någon slags heatingpack för värmen.

              Jag är som sagt ingen expert.
              Ok, lite mer info i alla fall. Tack!

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Hej!

                Jag har själv ofta funderat på hur man kan sälja kampfiskar via Internet och post, speciellt inom Sverige?
                Jag odlar en hel del varje år som jag säljer till affärerna, men dom betalar så dåligt och det blir färre och färre affärer som köper av privatpersoner! Jag har funderat på om det inte hade lönat sej att sälja dom över nätet direkt till intresserade personer istället, men problemet ligger i hur man skickar dom och vilka regler som gäller inom Sverige?
                Hörde nån som sa att det var förbjudet att skicka fiskar med posten inom Sverige?
                Borde annars inte vara så svårt att få dom att överleva under sommarhalvåret och det tar ju som regel bara 2-3 dar att skicka dom med posten, och det lär ju finnas små värmepaket att använda om det blir kallt.

                Thaifighter
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Elhenko
                  Okej det verkar ganska krångligt.

                  Jag kommer ju inte själv åka ned och ta hem dem utan i så fall få dem
                  hit skickade av uppfödaren.

                  Räknas det som smuggling även då? Hörde med dem och de skickar med ett friskintyg på fiskarna i kollit. Om de vill kolla i paketet är det väl bara att de tittar. Ja ja, det verkar som sagt krångligt.
                  De skall alltid veterinärbesiktigas i det första landet inom EU som de kommer till.

                  Zoopetartikel om import av akvariefisk http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=220
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Låter inte särskilt lönsamt att skicka efter ett par kampfiskar från Thailand som kostar 100 tals dollar att köpa och skicka, och sen på det betala "tusentals" kronor till en veterinär innan man får hem dom!
                    Det hade varit mycket snabbare, billigare och enklare om man kunde köpa/sälja av odlare inom Sverige som skickade dom hem till dej!

                    Thaifighter
                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    • Thaifighter
                      • August 2006
                      • 420

                      #11
                      Ursprungligen postat av Elhenko
                      Absolut, håller med! Verkar lite svårt att få tag på vissa typer av "vild arter" bara.
                      De var inte så farligt dyra faktisk. Runt 100 :-/st.
                      Betta imbellis och B. smaragdina kan du få för det priset, men andra arter som tex B. macrostoma kostar en tusenlapp styck!

                      Thaifighter
                      Alla mina fisk-video på Youtube!
                      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        jag såg Betta imbellis i dag i djuraffären för samma pris som ''vanlig'' kampfisk dvs 47kr. dock hade dom bara en kvar (en hona) och därför köpte jag ingen. hade där funnits så jag fått ett par hade jag köpt. istället blev det en ny vacker hane (orange/gul med lite svart/lila i).

                        Kommentar

                        • Thaifighter
                          • August 2006
                          • 420

                          #13
                          Ursprungligen postat av Elhenko
                          B. Macrostoma är väl ganska klurig att få tag på i Sverige va? Hur är det med B. smaragdina, är den vanlig i Sverige?
                          Jo dom borde gå att få tag på.

                          Snackade precis med en finsk tjej på ett utländskt betta forum, som just hade skickat efter och mottagit 2 bettor från Thailand.
                          Hon hade köpt dom av nån thailändsk odlare som sen hade skickat dom till en fisk-importör i Tyskland som importerade en massa egna fiskar samtidigt.
                          Han hade sen hade skickat dom till henne med TNT ett fraktbolag, det tog totalt 4 dagar från Thailand till Finland.
                          Kostnad 2X50 US$ för fiskarna plus 2x5 US$ i frakt till Tyskland och sen med TNT till hennes hem i Finland för ytterliggare 100 Euros!
                          Kostade henne alltså närmare 1000 kr per fisk och det var inga speciella fiskar alls bara vanliga kortfeniga plakat kampfiskar!

                          Nog bättre att gå till någon välsorterad större akvarie-affär som direkt-importerar själva och fråga om dom inte kan beställa några speciella kampfiskar till dej också samtidigt!

                          Thaifighter
                          Alla mina fisk-video på Youtube!
                          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                          Kommentar

                          • JagBaraMal
                            • November 2008
                            • 79

                            #14
                            Ursprungligen postat av Thaifighter
                            Hej!

                            Jag har själv ofta funderat på hur man kan sälja kampfiskar via Internet och post, speciellt inom Sverige?
                            Jag odlar en hel del varje år som jag säljer till affärerna, men dom betalar så dåligt och det blir färre och färre affärer som köper av privatpersoner! Jag har funderat på om det inte hade lönat sej att sälja dom över nätet direkt till intresserade personer istället, men problemet ligger i hur man skickar dom och vilka regler som gäller inom Sverige?
                            Hörde nån som sa att det var förbjudet att skicka fiskar med posten inom Sverige?
                            Borde annars inte vara så svårt att få dom att överleva under sommarhalvåret och det tar ju som regel bara 2-3 dar att skicka dom med posten, och det lär ju finnas små värmepaket att använda om det blir kallt.

                            Thaifighter
                            Det går fint att skicka med bussgods.se. Posten tillåter inte att man skickar djur. Har själv köpt bettor inom sverige via bussgods.se, funkar klockrent.
                            Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

                            Kommentar

                            • Mobster
                              • June 2008
                              • 506

                              #15
                              Betta Macrostoma finns på Imazos lista nu. blir en del pengar men de är ruskigt snygga.

                              Däremot är det svårt att få ynglen att utvecklas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...