Hur odlar man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liinda
    • January 2007
    • 177

    Hur odlar man?

    Jag ska skaffa kampfiskar och även försöka mig på att odla. Men jag vet ingenting om varken kampfiskar eller odling på dom. Så lite hjälp skulle behövas
    // Djurgalningen
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    en kampfisk hane och 3-4honor i ett kar brukar vara en bra mix. och dom vill ha 50-60L och uppåt,jag själv har 1hane och 3honor i 30L tillfället och det har funkat nu i ett bra tag men då måste man ha stenkoll på vattnet. för nybörjare är ca 50-60L bättre. dom vill ha varmt ca +25c +30c och områden med mycket växter men också fria utrymmen att simma på och så mycket flytväxter. inte strömt vatten! men bra filter.äter det mesta levande foder och kulor,flingerfoder och frystfoder.

    odling av kampfiskar är lätt! skaffa ett odlings kar på 20-40L med 10-20cm högt vatten. i det karet har du mycket flytväxter och en temp på ca 25-27c, ingen sand! bara vatten och flytväxter. göda upp hanen och honan innan. flytta över hanen till ''odlingskaret'' och låt han bygga ett bra skumbo sedan flyttar du över honan. är allt rätt så kommer dom snart börja leka, och det går till så att honan kommer fram till hanen och ''vänder'' på hon och så kommer rommen ut och så släpper han honan och tar upp äggen och tar in dom i skumboet. detta pågår under en tid på 3tim till en dag. när dom har lekt klart så tar du veck honan. sedan tar det 24tim till 3dagar innan ynglen kläcks. sedan tar du veck hanen ur karet för han börjar sedan att äta upp dom annars. du matar ynglen med infusorier,toffeldjur finns att köpa här http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=975&page=1

    när ynlgen blir större kan du ge dom nykläckt artemia eller ner smulat flingerfoder eller annat smått. håll rent hos ynlegn och sedan ser du hur dom blir större. längre fram får du separera hanarna och ge dom större kar.

    hoppas jag fick med allt!annars får någon rätta mig.

    Kommentar

    • Liinda
      • January 2007
      • 177

      #3
      Tack så mycket för hjälpen! Jag hoppas jag ska lyckas att odla fram några stycken iallafall. Men dom säger att det ska vara lika varmt över vattnet som i vattnet hur ska man lyckas med nåt sånt?
      // Djurgalningen

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Ha honor och hanar i separata kar när dom inte leker. Det är mindre stressande för båda. Sen skaffar du en större kar som Flaxs säger med flytväxter. Inget sand eftersom ynglerna sjunker ner till botten och risten är stor att dom fastnar under nått gruskorn.

        Efter lek så ta ut honan (ge vitamin i hennes kar så blir hon bättre fortare) och låt hanen vara kvar tills alla yngler blivit frisimmade. Ge han ingen mat heller. Ta ut hanen och gör samma procedur som honan.

        Nyklcäkta artemior är den bästa födan då dom är mycket små och när dom börjar komma upp i storlek så kan du börja variera kosten lite för artemior räcker inte som enbart näring.

        Sen när det är stor skillnad på storlekarna så är det läge att separera ynglerna i egna godisburkar till dom kommit upp i ca 1,5 -2cm sen behöver dom betydligt större utrymmen.

        Du kan sälja dom vidare redan runt 4-5 månader då några av dom redan kan vara könsmogna och inte som i affärerna som är fullvuxna på 10-12 månader.

        Låt både hona och hane vila ca en månad innan du försöker igen.

        Ps. En hona och en hane åt gången när du skall ha lek på dom. Mindre stressande för hanen då som måste vakta så att den andra honan inte kommer och förstör.

        Lycka till!!

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #5
          Vad är det för vitamin som man kan ge dom då?
          Så det fungerar inte att ha 1 hane och 2 honor i ett 60 liters kar för jämnan? Och sen flytta dom till en stor typ burk när dom ska leka?
          Men det där med vattnet hur ska jag lyckas få lika varmt ovanför vattnet som vattnet? Räcker det med en typ bordslampa som lyser precis ovanför vattnet?
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            1 hane och 3-4 honor skulle jag snarare satsa på.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Liinda
              • January 2007
              • 177

              #7
              Okej och 60 liter fungerar att ha så många kampfiskar i ?
              // Djurgalningen

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Liinda
                Vad är det för vitamin som man kan ge dom då?
                Så det fungerar inte att ha 1 hane och 2 honor i ett 60 liters kar för jämnan? Och sen flytta dom till en stor typ burk när dom ska leka?
                Men det där med vattnet hur ska jag lyckas få lika varmt ovanför vattnet som vattnet? Räcker det med en typ bordslampa som lyser precis ovanför vattnet?
                som jag skrev innan ska du ha till en hane som minst 3-4honor gärna fler.
                men ibland så är även honor väldigt elaka och ibland värre än hanen så du får se upp lite hur dom beter sig med vandra. ibland kan du ha köpt en ''mesig'' hane och då är honorna stygga mot den då får du byta honor eller hane om du nu vill ha dom tillsammans.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Liinda
                  Okej och 60 liter fungerar att ha så många kampfiskar i ?
                  60L funkar bra till kampfiskar och det antalet.

                  Kommentar

                  • Raggsockan
                    • April 2007
                    • 644

                    #10
                    Det finns speciella vitaminer för fiskar. Dom räcker. Ger lite extra energi.

                    Nä det är inte bra att ha dom tillsammans för jämnan eftersom ingen av dom kommer att kunna slappna av. Dom kan tro att det är lek på G och det stressar upp dom. Men det finns ju undantag även bland fiskar. Att flytta runt dom till andra kar för att leka är förvirrande för dom eftersom redan går i samma kar.

                    Att ha dom skillt också triggar dom mera när dom ses.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      mina är lugna och verkar trivas tillsammans. när det sedan är parningsdags så blir hanen lite aggressiv men honorna som inte är aktuella håller sig undan då bland växter. sedan när äggen är lagda så flyttar jag hela skumboet till ett nytt kar med samma vatten ( tar en djupburk så sugs boet in). därefter är allt lugnt igen i karet. men det funkar inte på alla fiskar då dom är olika aggressiva. alla gånger utom en gång har det funkat hos mig med att ha 1hane och 3-6honor.

                      Kommentar

                      • Raggsockan
                        • April 2007
                        • 644

                        #12
                        Hur gör du med hanen då? Vem vaktar ynglerna innan dom är frisimmade?

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raggsockan
                          Hur gör du med hanen då? Vem vaktar ynglerna innan dom är frisimmade?
                          hanen är kvar hos honorna. och vad ska ynglen vaktas emot?

                          direkt efter att alla äggen är inne i skumboet så tar jag med ut hela boet och lägger över i ett eget kar (med luftpump,doppvärmare). strax därefter kläcks nästan alla yngel och man behöver inte ha koll på hanen. missar man kan ju han äta upp dom. har funkat alla gånger

                          en del ägg hamnar på ytan och en del på botten m.m. men dom flesta brukar kläckas. jag vet inte om det är en bra metod men det funkar för mig.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...