Killis funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caj
    • October 2010
    • 88

    Ursprungligen postat av erikthur
    De flesta killiarter vi håller i hobbyn kommer från mindre vattendrag. Många årstidsfiskar lever ju tom och i vattenpölar som torkar ut fullständigt. Det gör att det är möjligt att hålla dem i mindre burkar. Vi som håller på med killis brukar dessutom vilja hålla många olika arter och då blir burkarna inte större än nödvändigt för att få plats med många av dem. Man kan ju normalt inte blanda dem. Närbesläktade arters honor kan vara mycket svåra att skilja på och finns det fler som lägger ägg i burken vet man ju inte vem som lagt dom.
    I och för sig, ungefär som den där videofilmen som finns om killi-fiskar i ett vattenfyllt elefantspår, det är riktigt häftigt!

    Antingen jag ber affären ta hem clow-killier eller någon Notobranchius, så går det alltså bra med ett litet akvarium, ingen utrustning förutom lampa, urkokt långfibrig torv som bottenmaterial och massvis med hornsärv? Norobranchius ska väl ha lite salt i sitt vatten, clow-killier ska inte ha det.

    Jag läste någon artikel som du har skrivit om killi-odling i hårt och mjukt vatten, mycket intressant. Du använde jonbytare där, men jag antar att osmosvatten går bra med.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      R/O fanns iaf inte i hobbyn på den tiden. Idag är det det R/O som gäller om man inte redan har mjukt vatten i kranen vill säga som t ex vättervatten. Nothos bör ha koksalt i vattnet (2 tsk per 10 liter vatten) annars får dom lätt velvet. Och som sagt man behöver inte ssk mycket "teknik" till killis.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Caj
        • October 2010
        • 88

        Ursprungligen postat av erikthur
        R/O fanns iaf inte i hobbyn på den tiden. Idag är det det R/O som gäller om man inte redan har mjukt vatten i kranen vill säga som t ex vättervatten. Nothos bör ha koksalt i vattnet (2 tsk per 10 liter vatten) annars får dom lätt velvet. Och som sagt man behöver inte ssk mycket "teknik" till killis.
        Ja men då så! Jag har förvisso ganska mjukt vatten i kranen men Ph är en aning högt. Hur mycket ledningstal spelar roll vet jag inte.

        Bör man tillsätta salt vid vattenbyten också? Tänkte på risken att det ansamlas i bottenmaterialet till exempel. Bra, lite vanlig belysning torde räcka då! En grej till bara, var köper man små akvarier som är lämpliga? Behöver inte vara så djupa. Jag har sett sådana där täckglas inte ingick och det fanns inga, liksom stag, där man kunde lägga på täckglas. Man kanske hade kunnat fästa ett nät över eller bara lägga på en glasskiva kanske.
        Senast redigerad av Caj; 27 October 2010, 11:37.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          Små akvarier av plast eller glas brukar väl finnas i akvarieaffärerna.
          Koksaltet är ju löst i vattnet och det skall därför vara lika mycket salt vid vattenbytet men inte om man fyller på pga avdunstning.
          Mina Nothos går bra i kranvatten med salt.
          Clown-killin har jag inte haft på ett tag men jag antar att jag skulle försöka få ner pH:et på något sätt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            För mig har clown-killisar varit mycket lättskötta. De ääääälskar hoppstjärtar som mat.

            Kommentar

            • Caj
              • October 2010
              • 88

              Ursprungligen postat av erikthur
              Små akvarier av plast eller glas brukar väl finnas i akvarieaffärerna.
              Koksaltet är ju löst i vattnet och det skall därför vara lika mycket salt vid vattenbytet men inte om man fyller på pga avdunstning.
              Mina Nothos går bra i kranvatten med salt.
              Clown-killin har jag inte haft på ett tag men jag antar att jag skulle försöka få ner pH:et på något sätt.
              Jag ska försöka komma över ett lämpligt akvarium.

              Att sänka Ph ska nog inte vara några större problem. Torv och osmosvatten och sedan spä ut med vanligt kranvatten till exempel.

              Ursprungligen postat av legob
              För mig har clown-killisar varit mycket lättskötta. De ääääälskar hoppstjärtar som mat.
              Det verkar som om det skiljer sig en del från "stam till stam" liksom, men testar man inte får man inte veta.

              Killifiskar är väl sådant som vanliga akvarieaffärer kan ta in?

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                Det borde dom - och annars finns ju Alf&Anita i söder och Södermalms akvarieaffär i Stockholm.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Caj
                  • October 2010
                  • 88

                  Då löser det sig, det finns nog att få tag i på närmare håll också om man letar lite skulle jag tro! Torvbotten på 3-4 centimeter borde nog räcka. En hel del växter, kanske hornsärv eller javamossa, kanske en blomkruka som gömställe för säkerhets skull och en eller ett par lampor. Det ska nog lösa sig det här!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...