Min "snälla" kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Som jag sa så lever andra bettor i annan miljö än B. splendens. Många av arterna lever i pyttesmå helt igenvuxna vatten - men inte just B. splendens. Däremot har splendens ärvt samma höga tolerans mot låg syrehalt och kass vattenkvalitet som sina släktingar.

    @Henrik: Ja, det är klart att en kampfisk som inte kan göra nånting annat än stå still får bättre fenor än en som har andra fiskar att slåss med och honor att jaga.
    Jag vet inte om kampfisken lider när de hålls i pyttekar, men det är definitivt inte naturligt för arten.

    Jämförelse: Broilerkycklingar uppfödda en och en i små burar växer snabbare och blir större & fetare än frigående kycklingar, alltså är buruppfödning bra för höns?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mobster
      • June 2008
      • 506

      #17
      Azur, du öppnade dig väldigt mycket när du sa att det inte var naturligt för arten för hela grejen med akvarier är inte speciellt naturligt :P

      Och jag har ingen vidare erfarenhet av B.Splendens så därför skriver jag inte att jag har det, tycker bara att många använder argument och jämförelser som är lite knepiga...

      Om en fisk är pigg och kry, ser bra ut, äter bra och förökar sig så känns det som att den inte mår så dåligt.

      Fast som jag skrev förut så är det inget att rekommendera då det krävs att man vet lite mer vad man gör än att skaffa en liten burk på 20 liter som första akvarium och slänga ner en kampfisk för att man tycker de är coola.

      Och nu går jag lite mer på Henrik_von_Jyndevads linje då han verkade ha fött upp Just B.Splendens och det jag har lite erfarenhet av är andra bettor (även där inte så mycket men det har varit som Henrik beskriver det)

      Broilerkycklingar skulle garanterat märkas till slut att de inte mår bra, bara att de inte lever tillräckligt länge för att det ska märkas...så där spricker ju det om kampfiskarna lever full-långa liv även i små behållare :X

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Ursprungligen postat av Mobster
        Azur, du öppnade dig väldigt mycket när du sa att det inte var naturligt för arten för hela grejen med akvarier är inte speciellt naturligt :P
        Det är sant att även en liten damm i naturen är mycket större än de flesta akvarier, men med undantag för kampfisk och guldfisk försöker ingen hålla fiskar i pyttebehållare. Enda anledningen till att det finns kampfiskburkar och guldfiskskålar är för att det går, att de här arterna överlever under förhållanden som skulle döda annan fisk.
        Men vi har väl passerat det stadiumet inom akvaristiken att vi bara vill lagra fisk?

        Det är också så att fiskar inte använder allt utrymme de har - i just fallet kampfisk så stod de vilda kampfiskhanar jag såg med ungefär en meters mellanrum. Det var deras revir, det område de naturligt håller sig till, och det är inte större än att man kan ge dem det i fångenskap också. Ett 100-200 liters akvarium är inte mycket mindre än det revir kampfisken skulle ha i naturen.

        Man kanske inte kan ge alla fiskar så mycket utrymme som de naturligt skulle ta, men man kan i alla fall göra sitt bästa.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #19
          Sen är ju frågan som med t.e.x guldfiskar: Vad är naturligt?
          Det är ju inte en naturlig fisk så vem vet vad den "behöver" för att må bra, och nog för att inte kampfiskarna är riktigt lika framavlade men det man köper i en affär är ju inte direkt något man skulle se i det vilda när det gäller dem heller...och då kan man ju undra om det bara är utseendet som ändrats eller även behoven?

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #20
            Det här med att Bettor klarar kass vattenkvalité stämmer ju dock inte riktigt, men sen beror det ju på vad man menar med vattenkvalité. I akvarium så får de snabbt oodinium i dåligt vatten.

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #21
              Det jag menade, många klarar inte att hålla vettig kvalité i små burkar (jag själv är osäker om jag har koll på det, mycket information inmatat men inte mycket erfarenhet) så det är största orsaken enligt mig att skriva att alla fiskar ska ha minst 40 liter och så och därför kan det vara vettigt med en sån sak som:
              "Denna lag säger bland annat att du inte får ha en guppy i ett akvarium där minsta sidan är 24cm. Men du får ha en 25cm ciklid i ett akvarium där minsta sidan är 25cm."


              För annars så kommer någon jävla jeppe in med en 3 litersburk och ska ha Paroonhajar i. Eller bara en kampfisk i 10 liters där de inte jobbat något på att få nedbrytning/syresättning att fungera på något bra sätt vilket jag tycker är lika illa.

              Kommentar

              • Tehya
                • November 2008
                • 10

                #22
                Tack alla ni som svarat. Jag vet varken in eller ut..har verkligen försökt ta reda på huruvida kampfisken ska trivas i den där 19 liters akvariet eller inte. Är något i bristningsgränsen för att min hjärna ska explodera.

                Har pratat med folket på akvarielagret och även andra affärer och frågat hur de ställer sig om att ha kampfisken i den lilla akvariet. Alla svarar samma sak, att det går bra. Men det finns så mycket olika åsikter på nätet. Personligen litar jag på personalen i akvarielagret då de har MYCKET erfarenheter kring fiskar. Jag kollar värdena i akvariet ofta och allt ser riktigt bra ut...MEN kampfisken mår inte bra, de på akvarielagret tror att han har fått ett virus.

                Funderar seriöst på att åka och lämna tillbaka platysarna till affären då kampfisken är den som stulit mitt hjärta. Även om jag har blivit väldigt fäst vid platysarna också, dessutom fick jag ynglar.

                Hade aldrig trott att fiskarna kunde framkalla så mycket känslor. Men det är väl för det bästa....

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mobster
                  Finns det någon sida med information om viltformen av Betta Splendens? med bilder och information som t.e.x miljö
                  Jag tycker att du skall gå in på Kampfisk forumet

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    #24
                    Ursprungligen postat av Raggsockan
                    Jag tycker att du skall gå in på Kampfisk forumet

                    Vart där finns det Betta Splendens som inte är julgransdekorationer? :P
                    jag hittar inte så mycket förutom de framavlade varianterna

                    Kommentar

                    • Raggsockan
                      • April 2007
                      • 644

                      #25
                      Sorry. Ser nu att jag inte läste allt i ditt inlägg.

                      Kommentar

                      • Thaifighter
                        • August 2006
                        • 420

                        #26
                        Inga problem att ha en kampfisk i ett 19 liters akvarium!
                        Kampfiskar är enstöringar och trivs bäst för sej själva i ett eget revir!
                        Dom flesta Betta splendens som säljs i våra akvarieaffärer är odlade i Asien (Thailand), där tags alla hannar upp i små flaskor eller andra småbehållare när dom närmar sej könsmognad för att dom inte skall bita sönder varandras fenor, och är därför vana vid små behållare!
                        Om du lägger en kampfisk i ett stort akvarium med en massa andra fiskar blir dom antingen stressade och bara simmar runt längs glasen eller så ligger dom bara på botten eller gömmer sej i nån hörna!
                        Betta splendens i naturen lever i översvämmade gräsmarker eller längs kanterna i större dammar, dom trivs bäst i tät gräsliknande vegetation, med grunt vatten, där ytan står stilla och är skyddad från vind.
                        För en odlad kampfisk som är van vid en liten flaska är dock ett 19 liters akvarium rena drömmen, lite flytväxter och några snår med slingerväxter och dom trivs som fisken i vattnet!
                        Se däremot till att inte övermata och sug upp överbliven mat då vattnet annars snabbt kan förstöras med bakterie-sjukdomar som Oodinium som följ!
                        Undvik om möjligt att mata dom med torrfoder då det snabbt "dammar" ner vattnet!
                        Bäst att fånga mygglarver eller annat levande foder själv, eller eventuellt ge dom djupfryst, men se till att skölja av dom noga efter att dom tinat i ett glas med vatten!
                        Ljus behövs men se upp så det inte är för starkt eller står på mer än högst 10 timmar per dygn, då det lätt bildas alger.
                        Sug upp skit och byt vatten minst en gång i veckan ca 2/3, ha gärna lite "moget" vatten redo i en spann några dar innan.
                        Behöver inte ha något filter eller luftslang igång, då dom trivs i lugna vatten.
                        Ha gärna flera akvarier med kampfiskhannar sidan om varandra så att dom då och då kan "spana" in sina rivaler så blir det mer liv i luckan och dom spänner ut sina fenor i all sin färg-glans, eller kanske nån hona som kan få hälsa på när hon är mogen för lek!
                        En spegel kan också fungera som substitut för att "motionera" hannen med!
                        Tänk på att kortfenade kampfiskar (Plakat) är suveräna hoppare, och glöm därför inte att använda täckglas!
                        Hörde inne på "DjurKompaniet" härom veckan , att man nu har ändrat reglerna för kampfiskar och att det är tillåtet att ha dom i behållare ner till 2 liter!
                        Skulle dock inte rekommendera att ha dom i så små behållare mer än under en mycket kort och tillfällig tid!
                        Personligen tycker jag att ca 10-30 liter räcker gott för en kampfisk, så länge man håller dom i rent vatten och med växter!

                        Thaifighter
                        Alla mina fisk-video på Youtube!
                        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                        Kommentar

                        Arbetssätt...