Hoppande kampfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Hoppande kampfiskar

    Hur är det vanligt att kampfiskar hoppar genom ett hinder eller ur vattnet? ... imorse hittade jag en av mina honor död på golvet ... och jag har en heltäckande ramp så hur var det möjligt då???

    Jo efter en närmare undersökning så vet jag nu hur det gick till.
    Det började med att mina kamphonor för en tids sen upptäckte ett utrymme bakom bakgrunden, där det finns en värmare och ett filter, och började komma över på andra sidan. Först visste jag inte hur och trodde att de tog sig dit längst kortsidan av karet där jag monterat ett nät för att fylla ett glapp mellan bakgrunden och glaset. Jag täppte till det ännu mer men vips så var de där igen. Då såg jag faktiskt att de hoppar på höjden till andra sidan. Så det ända sättet att hoppa ur akvariet för den honan som dog var att hon tog för stor sats och ramlade genom den lilla springan i rampen som man har till sladdarna. Vilken otur hon hade

    Nu har jag dragit upp bakgrunden ännu högre (som tur var den inte silikonklistrad) och lade extra nät på alla springor, man vet aldrig vad dem andra kommer att hitta på.
    Har någon råkat ut för hoppande kampfiskar?
    325L
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    I naturen måste kampfiskar kunna hoppa för att hålla sig vid liv. De lever i små vattensamlingar och risfält i asien. Många gånger får de hoppa ganska långt för att komma till nästa risfält och har en ett andningsorgan som gör att de faktiskt kan klara sig ganska länge utan vatten. Har en ganska otrolig historia om just det som jag kan dra lite kort.
    Vi skänkte våra tre kampfiskar till den lokala sotarfirman här i byn och de hade nyss fyllt sitt stora begagnade kar. Efter några dagar sprack karet mitt i natten och när sotaren anlände vid sju-tiden på morgonen hittade han alla fiskar i en enda röra på golvet. Eftersom han var tvungen att börja jobbet och antog att alla var döda tänkte han städa upp på lunschen (de hade betonggolv). Vid 13-tiden kommer han tillbaka och ska börja slänga fiskarna. Då upptäcker han att kampfiskhonorna börjar röra på sig så han slänger fort i dem i ett mindre akvarium och tro det eller ej men de överlevde faktiskt.
    Sen visade det sig att den ene honan faktiskt var en hane men det är en annan historia
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      Även vid lek hoppar gärna honorna ut ur karet. En del hanar blir väldigt aggressiva och kan skada honan efter äggläggningen, och ibland kan honorna känna sig trägnda i ett mindre kar och då hoppa. En annans sak som brukar hända hos mig är att honan ibland hoppar ur karet när jag matar .

      Kommentar

      • aneta
        • September 2008
        • 261

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        I naturen måste kampfiskar kunna hoppa för att hålla sig vid liv. De lever i små vattensamlingar och risfält i asien. Många gånger får de hoppa ganska långt för att komma till nästa risfält och har en ett andningsorgan som gör att de faktiskt kan klara sig ganska länge utan vatten. Har en ganska otrolig historia om just det som jag kan dra lite kort.
        Vi skänkte våra tre kampfiskar till den lokala sotarfirman här i byn och de hade nyss fyllt sitt stora begagnade kar. Efter några dagar sprack karet mitt i natten och när sotaren anlände vid sju-tiden på morgonen hittade han alla fiskar i en enda röra på golvet. Eftersom han var tvungen att börja jobbet och antog att alla var döda tänkte han städa upp på lunschen (de hade betonggolv). Vid 13-tiden kommer han tillbaka och ska börja slänga fiskarna. Då upptäcker han att kampfiskhonorna börjar röra på sig så han slänger fort i dem i ett mindre akvarium och tro det eller ej men de överlevde faktiskt.
        Sen visade det sig att den ene honan faktiskt var en hane men det är en annan historia
        Nu förstår jag bättre deras instinkt och behov att hoppa och ska skydda de små akrobaterna ännu bättre
        Det var verkligen en otrolig historia att fiskarna kunde klara sig utan vatten så länge. När jag hittat min så var den tyvärr helt torr, måste ha legat på golvet hela natten

        Det där med hona/hane gör mig mycket förvirrad Läste några inlägg bl. a av dig om kortfenade hanar och var inte heller så säker på just en av mina. Vad tycker du? Här är en tyvärr suddig bild på henne som jag tog några dagar förre hennes dödsfall. Hon blev störst av alla tom större än den långfenade hane och saknade den vita pricken.

        http://i486.photobucket.com/albums/rr221/aneta-hbg/Akvarium/100_0792.jpg
        325L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Tetra61
          Nu förstår jag bättre deras instinkt och behov att hoppa och ska skydda de små akrobaterna ännu bättre
          Det var verkligen en otrolig historia att fiskarna kunde klara sig utan vatten så länge. När jag hittat min så var den tyvärr helt torr, måste ha legat på golvet hela natten

          Det där med hona/hane gör mig mycket förvirrad Läste några inlägg bl. a av dig om kortfenade hanar och var inte heller så säker på just en av mina. Vad tycker du? Här är en tyvärr suddig bild på henne som jag tog några dagar förre hennes dödsfall. Hon blev störst av alla tom större än den långfenade hane och saknade den vita pricken.

          http://i486.photobucket.com/albums/rr221/aneta-hbg/Akvarium/100_0792.jpg
          Visst ser det ut som en så kallad "plakat" och saknade den den vita pricken kan du vara ganska säker på att det var en hane.
          Riktigt fin var den. Synd att den hoppade ur
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Ursprungligen postat av Flaxss
            En annans sak som brukar hända hos mig är att honan ibland hoppar ur karet när jag matar .
            Precis så hände hos mig också. Det var när jag introducerade fryst artemia för första gången. Jag hann ens inte märka vad som hände så hörde jag bara en duns mot golvet och så lade fisken där. Tog upp den så snabbt som möjligt, var orolig för henne men hon klarat sig fint och lekte sen och lade ägg
            325L

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Bettor har ett andningsorgan som gör att de kan andas atmosfärisk luft ja, men de hoppar inte mellan små vattenpölar och liknande som t.ex. en del killies. Däremot så kan de under torrperioderna överleva i väldigt små vattensamlingar, iblands syns inte dessa vattensamlingar ens med blotta ögat utan de kan vara gömda under ett lager med döda löv. Sen kan de ju hoppa för att få tag på mat å andra sidan.

              Sen är vissa Bettor mer hoppbenägna än andra, verkar det som. Munruvande arter verkar mer benägna att hoppa, dessa arter är ju även mer glupska och snabba än skumbobyggande arter så det har de säkert användning för i större utsträckning än de skumbobyggande arterna.

              Kommentar

              • aneta
                • September 2008
                • 261

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Visst ser det ut som en så kallad "plakat" och saknade den den vita pricken kan du vara ganska säker på att det var en hane.
                Riktigt fin var den. Synd att den hoppade ur
                Det var det jag misstänkte, visst var han fin!
                Jag har en till som liknar plakat hane i så fall , men är inte säker. Ingen vit prick där heller men "hon" är rätt så randig. Läste att hanar inte har ränder, stämmer det?
                Här kommer bilder:

                325L

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tetra61
                  Det var det jag misstänkte, visst var han fin!
                  Jag har en till som liknar plakat hane i så fall , men är inte säker. Ingen vit prick där heller men "hon" är rätt så randig. Läste att hanar inte har ränder, stämmer det?
                  Här kommer bilder:

                  http://i486.photobucket.com/albums/r...m/100_0402.jpg
                  Haha... Det ser exakt ut som vår fd. "plakat"

                  Så där har du svaret på den frågan
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Här är lite bilder på vår fd. plakat efter incidenten med akvarieläckan. När vi hade den så hade den mycket kortare fenor men de började växa dramatiskt efter incidenten. En riktig snygging blev det till slut, och lekte gjorde han oxå med den andra honan som överlevde
                    Bifogade filer
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Jag har också en hona som hoppar upp i ett lock med springor i för att hon nog ville vara för sig själv först trodde jag det var av misstag men sen märkte jag att hon hoppade ut och in som hon ville.
                      Locket var där för att rädda eventuella yngel.
                      Vad är det för vit prick ni skriver om, för mina honor ser ut som era plakat hanar.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av solis
                        Jag har också en hona som hoppar upp i ett lock med springor i för att hon nog ville vara för sig själv först trodde jag det var av misstag men sen märkte jag att hon hoppade ut och in som hon ville.
                        Locket var där för att rädda eventuella yngel.
                        Vad är det för vit prick ni skriver om, för mina honor ser ut som era plakat hanar.
                        Alla honor har en vit prick/plupp på magen (vid analen).
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Då ser det ut som om det är analen som är vit eller
                          om det är så så har jag två honor kollade precis
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av solis
                            Då ser det ut som om det är analen som är vit eller
                            om det är så så har jag två honor kollade precis
                            Den lilla vita pluppen syns ganska tydligt om man lyckas se dem underifrån så då är det säkert två honor du har
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • aneta
                              • September 2008
                              • 261

                              #15
                              Jag blir inte klok på deras kön då för att inte tala om att affären (Zoogiganten i Lomma) som säljer dem är okunnig eller?
                              Man köper 1 hane och 3 honor och vad får man? 3 hanar och 1 hona!!! Det är ju inte klokt
                              Den kortfenade är i alla fall inte agressiv mot den långfenade. Det är min Crowntail som är bossen Jag undrade varför han lekte alltid med samma hona, nu vet jag svaret. Tack Nina
                              Senast redigerad av aneta; 06 December 2008, 23:12.
                              325L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...