Betta Channoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Betta Channoides

    någon som har erfarenheter av dessa?

    hört att de är lätta att odla på men ändå är de dyra, är de bara ovanliga?
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    Får väl testa själv, inhandlat ett par nu...inte helt könsmogna antagligen men det kommer väl

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Jag har. Extremt lättodlad, lätt att sköta. Mina lekte väl någon dag efter att jag köpt dem, och då efter en resa från Stockholm Dock är de som alla andra Bettor känsliga för Oodinium och vita prick, men då ska man ha det rätt skitigt. Men framförallt yngel är känsliga, förlorade två kullar på grund av Oodinium. Hanarna är duktiga på att hålla ynglen också, äter inte upp dem eller så om man fångar upp en ruvande hane. De börjar leka efter ungefär 6-7 månaders ålder, verkar det som.

      Men det är väl utbud och efterfrågan, de är ju extremt vackra - så det är ju bara i korta perioder - och odlas nog bara av privata odlare.

      Köpte du dem av Janne förresten?
      Senast redigerad av oaken; 25 November 2008, 21:39.

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        Jo, jag köpte dem av Janne...och ja, sett att han har ett helt gäng som han håller på att driva upp...blir första bettan vi skaffar och som sagt, oerhört snygga...ska ha dem själva när jag får hem våra nya akvarium vilket förhoppningsvis blir nu innan helgen

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Ursprungligen postat av Mobster
          Jo, jag köpte dem av Janne...och ja, sett att han har ett helt gäng som han håller på att driva upp...blir första bettan vi skaffar och som sagt, oerhört snygga...ska ha dem själva när jag får hem våra nya akvarium vilket förhoppningsvis blir nu innan helgen
          Okay, trevligt Vet du om han har några Betta albimarginata till salu nu förresten? De är ju oerhörta lika varandra, men jag är ändå lite sugen på ett par. Men är inte lika sugen på att beställa dem från Imazo, för där är de ju svindyra.

          Fast det jobbiga med dessa är egentligen att de leker för mycket, och när hanen ruvar så blir han ju dassig i färgen OCH man måste anstränga sig för att mata upp honom mellan gångerna. Min hane dog tyvärr efter en lite "intensiv" period..
          Senast redigerad av oaken; 25 November 2008, 21:54.

          Kommentar

          • Mobster
            • June 2008
            • 506

            #6
            Hmm, jag har för mig att han har en hane som tuggar, men jag kan ha fel...jag kan kolla nästa gång jag är där (blir innan veckan är slut) om jag kommer ihåg :P

            Jo, Janne sa att man fick ta ut honan efter max 2 lekar och mata upp hanen så han inte dör...ska ta det riktigt lugnt i början och bara köra en lek i taget antar jag...vill inte riskera något

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av Mobster
              Hmm, jag har för mig att han har en hane som tuggar, men jag kan ha fel...jag kan kolla nästa gång jag är där (blir innan veckan är slut) om jag kommer ihåg :P

              Jo, Janne sa att man fick ta ut honan efter max 2 lekar och mata upp hanen så han inte dör...ska ta det riktigt lugnt i början och bara köra en lek i taget antar jag...vill inte riskera något
              Gör gärna det. Hade för mig att han hade yngel på dem sen tidigare men de kanske är sålda vid det här laget.

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                #8
                Ok, tittar nog in till honom imorgon

                Kommentar

                Arbetssätt...