Vilken mat färgar regnbåge på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Vilken mat färgar regnbåge på?

    Vilket foder hjälper regnbågsfisk att få och hålla bra färger?
    Eller jag har missförstått sambandet?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Du skriver inte vilka regnbågsfiskar du har, men:
    Astaxantin är ett ämne som finns i bland annat kräftdjur, och det hjälper fiskarna färga ut sina röda färger. Spirulina sägs förstärka svart färg. Det brukar stå på matburkarna vad som finns i.
    Senast redigerad av Jens A.; 22 November 2008, 16:37. Anledning: ändring "förstärker" till "sägs förstärka"...nöjd, Kjelle? ;)
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Du skriver inte vilka regnbågsfiskar du har, men:
      Astaxantin är ett ämne som finns i bland annat kräftdjur, och det hjälper fiskarna färga ut sina röda färger. Spirulina förstärker svart färg. Det brukar stå på matburkarna vad som finns i.
      Det var lite orutinerat av mig, boesemani, praecox/neon och incisus/röd regnbåge.

      Dom får från två olika JBL, Grana med 10% krill och Novobel.
      På den sistnämda står det "färgat med EU-tillåtna tillsatsämnen"

      Sedan finns det ingen mer info på dom.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Astaxantin är ett ämne som finns i bland annat kräftdjur, och det hjälper fiskarna färga ut sina röda färger. Spirulina förstärker svart färg.
        Var har du sett den uppgiften?
        Jag har använt en hel del spirulina genom åren och aldrig noterat att det skulle förstärka den svarta färgen - det förstärker däremot även det den röda färgen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Var har du sett den uppgiften?
          Jag har använt en hel del spirulina genom åren och aldrig noterat att det skulle förstärka den svarta färgen - det förstärker däremot även det den röda färgen.
          Jadu, var jag har sett det är inte lätt att säga...det finns ett antal forum jag har plöjt igenom genom åren, och någonstans ibland dessa, någongång, fanns den uppgiften.
          Hur som helst, så jag i varje fall inbillade mej att mina mainganos fick mera klara svarta ränder när det fick maltabletter med spirulina i...men visst, jag kan ha haft fel. Det är inte lätt att se sådana förändringar över ett par dagar. Om det stämmer eller inte är inte något jag kan säga något om, som allt annat man läser på nätet (inklusive mina egna inlägg!) så skall man ta det med en nypa salt och hellre gå på egna erfarenheter.
          Dock kan för mycket spirulina orsaka svarta fläckar även där det egentligen inte skall vara några....framförallt rödzebra verkar vara känslig för det.

          Ursprungligen postat av flygrc
          Det var lite orutinerat av mig, boesemani, praecox/neon och incisus/röd regnbåge.

          Dom får från två olika JBL, Grana med 10% krill och Novobel.
          På den sistnämda står det "färgat med EU-tillåtna tillsatsämnen"

          Sedan finns det ingen mer info på dom.
          -Då låter det som om du skule köpa foder med båda astaxantin och spirulina, då. Framförallt dina incisus lär bli fina av det. Men även de andra har ju rödaktiga teckningar.
          Senast redigerad av Jens A.; 22 November 2008, 16:16.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Jadu, var jag har sett det är inte lätt att säga...det finns ett antal forum jag har plöjt igenom genom åren, och någonstans ibland dessa, någongång, fanns den uppgiften.
            Hur som helst, så jag i varje fall inbillade mej att mina mainganos fick mera klara svarta ränder när det fick maltabletter med spirulina i...men visst, jag kan ha haft fel. Det är inte lätt att se sådana förändringar över ett par dagar. Om det stämmer eller inte är inte något jag kan säga något om, som allt annat man läser på nätet (inklusive mina egna inlägg!) så skall man ta det med en nypa salt och hellre gå på egna erfarenheter.
            Dock kan för mycket spirulina orsaka svarta fläckar även där det egentligen inte skall vara några....framförallt rödzebra verkar vara känslig för det.
            De svarta fläckar är pigmentfläckar som orskas av överdosering av Spirulina och är knappast förskönande.
            Normalt doserat så förstärker Spirulina den röda färgen.

            Den enda foder jag sett som förstärker det svarta är ett foder som heter (eller hette - det är nog 20 år sedan som jag såg det) Wardley Spectra III. På några få minuter kunde man få en blå fisk som t.ex. Cyrtocara moorii att bli kolsvart. Vete sjutton vad det innehöll - något slag av hormoner skulle jag tippa.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              De svarta fläckar är pigmentfläckar som orskas av överdosering av Spirulina och är knappast förskönande.
              Normalt doserat så förstärker Spirulina den röda färgen.

              Den enda foder jag sett som förstärker det svarta är ett foder som heter (eller hette - det är nog 20 år sedan som jag såg det) Wardley Spectra III. På några få minuter kunde man få en blå fisk som t.ex. Cyrtocara moorii att bli kolsvart. Vete sjutton vad det innehöll - något slag av hormoner skulle jag tippa.
              Uff. Bråka med hormonbalanser låter inget vidare. :/
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Undras då vad som kan förstärka blått och gult?
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Undras då vad som kan förstärka blått och gult?
                  Astaxanthin förstärker även gult

                  Kommentar

                  • linda.n
                    • March 2008
                    • 459

                    #10
                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Undras då vad som kan förstärka blått och gult?
                    Inget ämne i mat men täta vattenbyten ska trigga färgerna hos regnbågar. Och fler hanar än honor... men det är ju knappast något problem.
                    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Både Astaxanthin och Spirulina (det förstnämnda något effektivare) förstärker färger som gult, orange och rätt.
                      Blått eller andra färger tror jag inte förstärks av något foder. Däremot kan dessa förstärkas/försvagas av vilka lysrör, eller vilken inredning man har.
                      Regnbågsfiskar brukar nästan alltid vara som vackrast i rätt svagt, men infallande morgonljus utifrån + det som Linda.n nämner.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Mina Boesemani färgar ut riktigt bra med flingfoder som jag tror innehåller lite spirulina (lösvikt så jag är inte säker).
                        Några fler hanar än honor är det väl kanske också.
                        Både den blåa och orange färgen förstärks dessutom av min Aquastar-rör.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Då är jag på rätt väg, vattenbytena och Aquastar-rör.
                          När det gäller balansen hona/hane är jag fortfarande osäker på.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Mobster
                            • June 2008
                            • 506

                            #14
                            Är det inte så också att ju äldre de blir desto mer färg blir det, mer eller mindre?

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Blå färg är en s.k. strukturfärg, dvs det finns ingen blått färgämne där, utan ett lager svart med ett ljusbrytande ofärgat lager ovanpå. Det ljusbrytande lagret reflekterar blått, och man ser blå färg. Samma med alla metallic-färger.
                              Man skulle därför förvänta sig att ämnen som stimulerar produktionen av svart färgämne (melanin) kunde ge en mer mättad blåfärg.

                              Tyvärr verkar det svårt att stimulera melaninproduktion via foder, annars skulle vi alla äta piller som gav oss en vacker naturlig solbränna innan vi åkte på solsemestern.

                              Röda/gula färger är enklare: mata fisken med olika karotener.
                              Senast redigerad av Azur; 30 November 2008, 00:18.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...