Marmorguramiyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trazom
    • November 2008
    • 12

    Marmorguramiyngel

    Finns det något sätt att rädda nykläckta yngel av marmorgurami? Jag har lekande ciklider antagligen har de redan rom i en grotta, tetror, ancistrus mfl i samma akvarium. Det känns som om det är lättare att flytta ynglen och kanske hanen till ett mindre akvarium eftersom jag inta kan flytta alla de andra. Vad ska de äta och hur snart behöver de mat, de har väl en gulesäck som de klarar sig några dagar med? Snälla hjälp!
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Har du ett inkört ledigt och tomt akvarium med grus och växter är det det bästa. Byt största delen av vattnet till vatten från stora akvariet. Flytta över några av ynglen, eller kanske hela skumboet. Låt hannen gå kvar. De klarar sig på sin gulesäck de första dagarna. Sen käkar dom infusiorier första tiden tills dess de klarar äta nyckläckt artemia.

    Kommer du behöva starta upp ett nytt akvarium, så använd vattnet och plocka över lite växter och gärna lite grums och sand från det stora akvariet.

    Räkna med att det tar någon vecka innan det blir aktuellt med artemia.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Vad är infusior??
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Lessen, jag stavade fel, infusorier ska det vara. Eller toffeldjur eller hjuldjur. Här finns en länk tex: http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Ja, men jag menade vad är det för något? Jag försökte inte vara ironisk mot något stavfel.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Ingen fara, jag trodde du hade försökt googla det felstavade ordet bara. Kolla länken så har du en förklaring, det är fråga om diverse encelliga organismer.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Men jag hittar inte hur man odlar dom?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • linda.n
                • March 2008
                • 459

                #8
                här står det hur man gör. det finns också droppar att köpa hos djurhandlaren om man e lat.

                Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                Kommentar

                • trazom
                  • November 2008
                  • 12

                  #9
                  Tack för hjälpen! Jag har tömt det lilla akvariet på dess invånare och flyttat dit så gott som hela skumboet, nu är det bara att hoppas att allt går bra.

                  Kommentar

                  • trazom
                    • November 2008
                    • 12

                    #10
                    Jag plockade också bort pumpen, ynglen är ju så små. Klarar de sig utan eller ska jag sätta dit syresten eller liknande?

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #11
                      Finns det växter i akvariet klarar dom sig säkert utan pump. När de blivit större och börjat simma runt kan du sätta in en syresten, dvs om någon vecka eller så.
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • trazom
                        • November 2008
                        • 12

                        #12
                        Små yngel!
                        Fantastiskt, det blev överlevande yngel, det trodde jag inte de var ju så små, så små.
                        När blir infusorier klara, ser man dom med blotta ögat? Kan man suga upp vattnet de finns i med en pipett eller hur gör man. Jag fick rådet att ta akvarievatten och gurka av min akvariehandlare. Är det bra?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...