Kampfiskarna har lekt hela förmiddagen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    Kampfiskarna har lekt hela förmiddagen...

    ... och nu har jag (dom) ett skumbo fullt med små vita ägg!!!

    Jag har läst en del här på zoopet och hittat många bra länkar också. Detta var en rejäl överaskning för jag trodde inte det var så himla lätt att få dom till lek. I morse trodde jag honan var dålig för hon låg helt stilla och hade en märklig vinkel. Nu vet jag varför .

    Jag har ett gäng kilfläcksrasborer i akvariet och de har snappat åt sig några ägg men hanen är ganska duktig på att simma runt och fånga dem, hur många kommer det egentligen? verkar aldrig ta slut!

    Jag har tyvärr ingen möjlighet att flytta dem heller, det kanske jag borde???

    oj oj oj.



    Jo, min fråga är:

    Kan jag ge cyklops till ynglen eller är det för stort???? Jag har hemma till ciklidynglena nämligen.
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Har inte odlat kampfisk, men läst att just dessa har rätt små yngel som det kan vara problem att mata i början. Problem ifall man vill att alla 1000 vill överleva iaf. Cyklops är hursomhelst alldeles för stora, efter ett tag efter gulesäcken gått tillbaka och de vuxit en bit kan de börja ta nykläckt artemia. Men, har du boet i ett ingånget akvarium kommer det finnas infusorier som ynglen kan klara sig på. Sen hur det går med de andra fiskarna vet jag inte, men det brukar alltid överleva några yngel som växer till full storlek så länge det finns växter att gömma sig i.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      1000 stycken ?????!!!! nej! så många vill jag inte ha akvariet har gått några månader, innan dess torrt en vecka och innan dess flera år.

      Jag har mängder med flytväxter att gömma sig i nu och en del andra växter. Hanen jagar undan honan och kilfläckarna vågar nog inte ens tänka tanken.

      Kanske går det att flytta över ynglen till en yngelkasse när de kläckts? Med hanen också... äh, måste nog läsa vidare.
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • FamiljenMårtensson
        • October 2008
        • 93

        #4
        Kan man ha Kampfiskhanar ensamma eller måste dom ha honor för att inte bli desperata ? Har nämligen en väldigt ståtlig hane =P
        Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
          Kan man ha Kampfiskhanar ensamma eller måste dom ha honor för att inte bli desperata ? Har nämligen en väldigt ståtlig hane =P
          Ingen aning, men de flesta varelser gillar väl sällskap jag tror nog en hona skulle sitta fint! Spännande att se honom visa upp sig för honan också. De tenderar att bli ännu ståtligare då.
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Ursprungligen postat av linda.n
            ... och nu har jag (dom) ett skumbo fullt med små vita ägg!!!

            Jag har läst en del här på zoopet och hittat många bra länkar också. Detta var en rejäl överaskning för jag trodde inte det var så himla lätt att få dom till lek. I morse trodde jag honan var dålig för hon låg helt stilla och hade en märklig vinkel. Nu vet jag varför .

            Jag har ett gäng kilfläcksrasborer i akvariet och de har snappat åt sig några ägg men hanen är ganska duktig på att simma runt och fånga dem, hur många kommer det egentligen? verkar aldrig ta slut!

            Jag har tyvärr ingen möjlighet att flytta dem heller, det kanske jag borde???

            oj oj oj.



            Jo, min fråga är:

            Kan jag ge cyklops till ynglen eller är det för stort???? Jag har hemma till ciklidynglena nämligen.
            Vad kul! Jag blev lika överaskad över mitt yngel som du, speciellt att de hade en sån liten chans hos mig.
            Kampyngel är bara små prickar direkt efter kläckningen de hoppar och studsar väldigt snabbt omöjligt att fånga och flytta. Det är bra att du har många växter annars får du låta naturen ha sin väg och hoppas att några klarar sig.
            Mina små hittade som tur själva en tillflykt bakom innebakgrunden via ett nät. Nu har de växt lite, upp till ca 2-3 mm så att jag ka se dem simma Vet faktiskt inte hur många det gömmer sig där men tror inte att det är så hemskt många ändå.

            Som mat köpte jag Tropical Mikrovit Basic, det verkar funka, det är i pulver form som man strör över ytan. Vet tyvärr inget om cyklops.

            Är väldigt nyfiken hur det ska gå för ditt yngel, berätta sen, lycka till
            325L

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              Grattis till dina yngel också nu har äggen kläcks iaf. Hanen har stimmat runt lite och boet är utspritt över halva ytan men jag har sett små miniyngel bolla omkring här och var. Jag tror det finns åtminstone 4-5, och då har jag säkert missat några med tanke på hur små de är.

              Jag ska prova maten du använder! pulver låter bra.

              Hur lång tid brukar det ta innan papan slutar vakta dem och mamman kan flytta tillbaka?
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • aneta
                • September 2008
                • 261

                #8
                Tack . Jag tror, har ingen stor erfarenhet av kampisar, att hanen vaktar bara äggen, så länge de finns, sen är han mest intesserad av att äta upp sina barn om han är hungrig Hoppas jag har fel. Och mamman har gjort sitt när hon lagt sina ägg, hanen brukar jaga bort henne från boet. Så du kan säkert flytta henne nu.
                325L

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  Jag tror jag ska försöka flytta in hela skumboet i en yngelkasse. då får de vara kvar i sin miljö men utan risk att bli mat. Har läst mig till att ungarna behöver hanens hjälp ett tag till för att hålla sig uppe i de syrerika bubblorna.

                  Spännande det här!

                  ursäkta alla märkliga stavfel... ibland går det lite för fort när jag skriver, har barn hängande i byxorna som tycker jag är tråååkig
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • aneta
                    • September 2008
                    • 261

                    #10
                    Det är himla spännande med yngel
                    Det kan nog vara så att hanen vaktar de små tills dem är frisimmande. Hade jag kunnat hade jag också flyttat dem till ett mindre kar (måste skaffa i framtiden) Den yngelkassen jag har, har fortfarande för stora springor. Har försökt med ett yngel och det har smitit Ska låta dem andra vara, har räknat dem bara till 4 och vill gärna se vilka färger de har ärvt av sina föräldrar

                    Stavfel gör mig inget, det är värre med mina gramatiska fel, men svenska är inte det lätaste språket
                    325L

                    Kommentar

                    • linda.n
                      • March 2008
                      • 459

                      #11
                      aha! då är säkerligen springorna i min kasse också för stora.... hm hm hmmmmm.....

                      då får de helt enkelt gömma sig i flytväxterna ett tag. jag kan flytta honan men inte hanen för då skulle han få gå med ciklider eller stora fiskar med lockande fenor.

                      Din svenska är perfekt!
                      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                      Kommentar

                      • HerrJesper
                        • August 2008
                        • 19

                        #12
                        Tetra61:

                        Mina kampisar lekte samtidigt som dina( som du kanske minns).
                        Jag har flyttat Elvis (hanen heter så:P) och hans två damer från karet de lekte i och mina yngel växer så det knakar, med blotta ögat har jag räknat 20 stycken och en del av dem har börjat få lite färg ser det ut som.

                        Kommentar

                        • aneta
                          • September 2008
                          • 261

                          #13
                          Ursprungligen postat av HerrJesper
                          Tetra61:

                          Mina kampisar lekte samtidigt som dina( som du kanske minns).
                          Jag har flyttat Elvis (hanen heter så:P) och hans två damer från karet de lekte i och mina yngel växer så det knakar, med blotta ögat har jag räknat 20 stycken och en del av dem har börjat få lite färg ser det ut som.
                          Ja det minns jag Jätteroligt att du har fått så många att ta hand om, vad ska du göra med dem sen? Hur stora är dem, tycker att mina växer väldigt sakta och är fortfarande genomskinliga.
                          325L

                          Kommentar

                          • HerrJesper
                            • August 2008
                            • 19

                            #14
                            Vet itne riktigt, en sak i taget, först får jag se hu många som klarar sig. Jag hoppas dock på att få en hane jag kan behålla själv. Elvis är nämligen helröd medan honan han lekte med är blåskimrande så jag hoppas på ett färgglatt resultat.

                            De andra fiskarna får jag på ett eller annat sätt ordna ett hem till.

                            Kommentar

                            • bettaman
                              • June 2008
                              • 127

                              #15
                              mata med infusorier istället och sedan gå över till nyckläkt artemi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...