Blanda Nothobranchius?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Blanda Nothobranchius?

    Såvitt jag vet ser honorna hos olika Nothobranchius-arter nästan likadana ut.
    Kan man ha olika arter i samma akvarium eller kommer de hybridisera?
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    Tyvärr är risken stor att de kommer att hybridisera. Eftersom honorna är så lika, blir det också mycket svårt att fånga ut ett par av samma art för att sätta till lek i ett eget akvarium om du skulle vilja det. Bäst att ha den var för sig från början alltså.

    Olle

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Det viktigaste argumentet mot att blanda Nothohonor är just så lika varandra. Det kan bli mycket svårt att vara säker på vilken hona som är vilken om man vill sära på arterna igen. Jag skulle också tro att hybridisering kan äga rum mellan två Nothos som liknar varandra men jag tog tillvara en hel del ägg från en burk där jag lät ensamma palmquisti-honor gå tillsammans med foesrschi-hannar. Inget kläcktes dock vid blötläggningen av dom torvarna. Jag testade också melanospilus-honor tillsammans med foerschi-hanne men det gick inget vidare för hannen.

      Killihannar kan dock nästan försöka para sej med vadsomhelst. Hade en stor sjoestedtihanne en gång som jag erbjöd en liten nothohona som måltid hade jag tänkt. Sjoestedtihannen tänkte annorlunda. Den försökte också para sej med en liten platyhona som faktiskt var vid liv när jag kom hem efter en tre veckors semester. Om jag nu minns rätt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Wunder
        • September 2007
        • 315

        #4
        Låter som de får gå i olika akvarium framöver då...

        Kommentar

        Arbetssätt...