Kampfiskens lekbeteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Kampfiskens lekbeteende

    Det hade varit kul att veta mer om kampfiskarnas lekbeteende
    Jag har haft en hane och tre honor i ca två veckor nu. Kampfiskhanen håller på intensivt att bygga ett skumbo, han har hittat rätt så lugn och mysig hörna under svärdplantasblad och simmar dit ofta. När han simmat ut från sitt gömställe går han till "atack" mot sina honor och jagar dem alla Varför gör han så? Skulle han inte locka in honorna istället till sitt bo? eller hur går det till?

    I zoo affären sa de att man inte kan få dem att föröka sig i ett sälskapsakvarium, stämmer det?
    325L
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Om du söker runt lite på google eller liknande så hittar du många bra sidor om kampfiskodling! (Kan inga i huvudet just nu...) Det stämmer nog generellt som de sa i affären, men det beror ju på vilket akvarium man har och vilka fiskar man har. Dels så behöver de ha en lugn vattenyta så att inte boet går sönder, dels så blir de lätt störda av sina medfiskar och dessutom sjunker äggen mot botten vid parningen och hannen måste simma ner och fånga upp de stup i kvarten vilket ju kan vara svårt om det finns andra fiskar där. Parning och skötsel av ägg och yngel underlättas av att vattendjupet ligger på sådär max 15 cm, så det är nog ganska ovanligt att de förökar sej i ett ordinärt sällskapsakvarium.
    Lycka till med dina kampisar!

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Ok, chansen är väldigt liten att få tillökning då. Det gör inget för mig, tycker dock synd om kampfisken som anstränger sig så mycket för ingenting, han börjar ju från början med sitt bo efter varje vattenbyte. I alla fall har han gjort det två gånger nu, kommer han att fortsätta så här? Är det därför han är så aggressiv?
      325L

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Tror att det är bäst att ha hanarna för sig själva. Brukar oftast bli bråk mellan honorna och hanen. Så det är bra om det finns gömställen som dina honor kan gömma sig i.

        Kommentar

        • Bettas
          • May 2007
          • 54

          #5
          Det är som dom andra skriver svårt att få yngel i ett sällskapsakvarium. Gå in på: http://www.kampfiskinfo.com där har du ett specialforum för kampfiskar
          http://kampfiskinfo.com/forum/index.php

          Kommentar

          • HerrJesper
            • August 2008
            • 19

            #6
            Jag har länge tänkt att låta mina bettor leka i ett för syftet avsett kar men idag medan jag låg och tog det lugnt så märkte jag att min hane omfamnade en av honorna.
            Mycket riktigt så har han gömt ett bo under ett blad i akvariet och jag har fångat leken på film (om någon är intresserad). Jag letar för fullt nu om vad jag ska göra för att det ska gå så bra som möjligt men i och med att de har lekt i sitt eget akvarium vet jag inte vad jag kan göra riktigt.

            Jag borde kanske flytta honorna tillfälligt när leken är slut?
            Någon som har tips om vad jag ska göra?

            Kommentar

            • aneta
              • September 2008
              • 261

              #7
              Ursprungligen postat av HerrJesper
              Någon som har tips om vad jag ska göra?
              Gör som jag och registrera dig på http://www.kampfiskinfo.com där finns många tips om avel

              Tack alla som svarat mig. Tyvärr så har jag bara ett akvarium och kan inte flytta på kampfiskarna men det är inte så jättemycket bråk mellan dem. Honorna verkar inte vara så rädda för honom, har dessutom många växter de kan gömma sig i.
              En av honorna tom blev inbjuden till hans bo och de hade en liten kärleksstund
              325L

              Kommentar

              • aneta
                • September 2008
                • 261

                #8
                Yngel trots alla odds

                Vill berätta att det blev yngel trots alla odds
                Just nu är de alldeles för små för att fånga och lägga över dem i en yngelkasse plus att de simmat över andra sidan av bakgrunden som jag har i karet, där är de säkra iaf så kanske de klarar sig, vad tror ni? Vi får se hur det går med dem små liven...men roligt är det!
                325L

                Kommentar

                • Tamarind
                  • February 2008
                  • 482

                  #9
                  Vad roligt, lycka till med de små! De växer VÄÄÄLDIGT sakta, men det är roligt att se!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...