Makropodyngel hur överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86
    • April 2006
    • 124

    Makropodyngel hur överleva?

    Min makropodhanne har just i sitt skumbo fått kläckt runt 100 st yngel som jag nu undrar hur jag får att överleva?

    Tips är välkomna.

    Johannes
    400 lit tanganyika
    160 pitbull
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Ynglen kommer vara väldigt små så de behöver infusorier som första föda. Har akvariet varit igång en tid och är tätt planterat så finns det förmodligen tillräckligt att äta fram tills att de kan få i sig nykläckt artemia.

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Grattis!

      Föräldrarna äter gärna ynglen en tid efter leken. Men finns det gott om växter så brukar ett par st klara sig tills de nått en storlek som gör att de slutar se ut som mat för de stora fiskarna.

      Vore jag dig, och du inte planerat att försöka driva upp just 100 st fullvuxna Macropoder, skulle jag bara låta dom vara. Men om du bedömer att alla kommer bli uppätna (lite växter i akvariet tex) så kan du ju försöka fånga upp några yngel som får gå och växa till i ett eget akvarium ifall du har tillgång till ett sådant. Ifall du flyttar dom till ett nystartat akvarium kommer födan bli ett problem eftersom det då saknar infusiorier. Kanske funkar även en yngelkasse i det stora akvariet, en sån man brukar använda till guppys. Då kan det nog vara en bra ide att lägga in lite javamossa eller delar av andra växter så följer det med något för ynglen att äta.

      I min blog har jag skrivit lite om hur jag gjorde när jag odlade just Macropoder. Just nu är mina yngel runt 10-15 mm, men några från tidigare kullar som levt hela tiden i sällskapsakvariet har vuxit snabbare och den största av dom är runt 40 mm nu.

      Lycka till!
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      Arbetssätt...