Gardeneri - killi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    Gardeneri - killi

    Hej denna art införskaffades på bollmoras storauktion nu i helgen. Efter tittat runt lite har jag blivit sugen på att dra upp lite yngel på dessa.

    Jag har läst denna länk om clown killi och undrar om detta rakt av går att applicera på min sort. Samt om ynglen klarar artemia direkt eller om jag ska läsa på om odling av toffeldjur? Vidare undrar jag över vilka vattenvärden som är lämpliga.



    Även intresserad av era ev erfarenheter av gardeneri "golden"

    Tack på förhand!

    Daniel
    Senast redigerad av Broddan; 29 September 2008, 11:47.
    Hälsningar

    D
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Medel-aggressiv, mycket lättskött, lägger ägg i stort sett dagligen (fast ganska få åt gången), vuxna äter förmodligen yngel, och halvstora ungar äter definitivt yngel, men finns det lite gömställen brukar många klara sig även om de vuxna får gå kvar.

    Ynglen ser ut och sköts som guppy-yngel, dvs tar nykläckt artemia/finkrossat torrfoder direkt.

    Kort sagt en mycket tacksam, tålig, och lättskött fisk. Det enda man måste se upp med är att de som nästan alla killis har dille på att hoppa ur akvariet, täckglas är ett måste.

    Det finns tydligen en gul odlingsform av gardneri, men du har antagligen en Fundulopanchax nigerianus "golden".
    F. nigerianus
    räknas ibland som en ras av gardneri (Fundulopanchax gardneri nigerianus), men ses idag nog oftare som en egen art. Är man osäker kan de lätt skiljas genom att titta på analfenan: nigerianus har ett brett rött streck på analfenan, medan gardneri har prickig analfena.
    Jag vet inte om det gäller över lag, men min personliga erfarenhet är också att nigerianus också är något mindre och klart aggressivare än gardneri.
    Bild på min nigerianus-hane finns här.
    Senast redigerad av Azur; 29 September 2008, 12:11.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      #3
      Tack för snabbt och utförligt svar.

      Jag tittade på din bild av Fundulopanchax nigerianus och visst är det den.

      Jag har en trio 1 hanne 2 honor.

      Jag har en liten burk på 7 L med lite sniglar och nån körsbärsräka kan de gå där eller är det på tok för litet?
      Annars har jag ett tomt 16 L som jag gärna tar emot lite tips på hur jag ska möblera så det kan bli lite yngel som klarar sig.

      De gillar stillastående vatten? Ska jag bara syresätta med vattenbyten eller kasta i ett fluval 1 innerfilter?



      Daniel


      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        De TÅL stillastående vatten, men har ingenting emot vattenrörelse, och blir mindre skygga. Fluval 1 låter som en bra idé.
        16 liter är bättre än 7 liter, inte minst som du snart kommer att ha ett gäng yngel i olika storlekar.

        Inredning är inte kritiskt, men har du mycket växter, särskilt flytväxter som t.ex. flytormbunke, får ynglen mer att gömma sig i. Löv, javamossa, eller torv är bra att ha på botten, där lägger fisken sina ägg.
        Senast redigerad av Azur; 29 September 2008, 12:37.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #5
          Jag flyttade på min dvärgkulfiskar och frigjorde ett befintligt kar istället.

          Så nu går mina Fundulopanchax nigerianus"golden" med några ottos i ett 75L med mycket växter bland annat javamossa.

          Bör jag skaffa torv för att sänka ph eller går det bra ändå? Ph ligger runt 7,5 nu.

          Sänker eklöv ph?

          Daniel
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Låter finemang.

            Nej, du behöver inte sänka pH. De är helt okänsliga för pH, och 7.5 är i alla händelser helt acceptabelt.

            Ja, eklöv sänker pH lite, men troligen inte så det spelar någon roll.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Broddan
              • February 2007
              • 536

              #7
              Jag undrar en sak till:

              Ungefär hur länge tar det från att ägget läggs tills det kläcks?

              Daniel
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                I vatten skulle jag räkna med 2-3 veckor...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Broddan
                  • February 2007
                  • 536

                  #9
                  Okey!
                  Tack för svaret. Jag gick förbi södermalmsakvarieaffär för första gången igår. Nu har jag tappat namnet på ägaren men ni killi folket vet ju såklart, ville bara säga att det var otroligt kul att se alla dessa olika killis som han har där. Fick tipset med syntetiskt garn som äggläggarplats och det fungerar perfekt.

                  Jag är tanganyika tönt men fan det finns mycket att upptäcka här i akvarievärlden.

                  Daniel
                  Hälsningar

                  D

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    #10
                    Janne :P
                    jo, det är kul att gå där och titta på allt vad han har, och alla tricks och knep han har för sig för att det ska fungera bra

                    Kommentar

                    • PixelHermit

                      • May 2002
                      • 105

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      F. nigerianus räknas ibland som en ras av gardneri (Fundulopanchax gardneri nigerianus), men ses idag nog oftare som en egen art.
                      Förlåt min petighet, men antingen ses väl nigerianus som en egen art (och då Fundulopanchax nigerianus) eller som en underart till gardneri (i så fall Fp. gardneri nigerianus). Att kalla den "ras" är väl däremot felaktigt, tror jag? Begreppet ras används om fåglar ibland, men sällan eller aldrig om fiskar. Om jag förstått det rätt är det fler och fler taxonomer (även inom ornitologin) som till och med tvekar inför huruvida en ras ens ska kunna ges status som ett giltigt taxon (till skillnad från ett släkte, en art, en underart osv).

                      Möjligen kan man sträcka sig till att säga att exempelvis marmorskalar är en "ras" av skalar, på samma sätt som borderterrier är en ras av hund. Men det är ju litegrann en annan fråga - nigerianus (vare sig man anser den vara en underart, en ras, eller både och) är ju till skillnad från marmorskalar och borderterrier inte ursprungligen framodlad av människor.

                      Inte jordens viktigaste frågeställning kan man tycka, men ändå... Och visst kan det dessutom vara så att jag har fel...


                      Sist vill jag säga att jag hållit flera stamlokaliteter av både nigerianus och gardneri genom åren, och helt håller med dig i det du skriver kring skötsel, deras beteende och aggressivitet etc.
                      Senast redigerad av PixelHermit; 16 October 2008, 00:49. Anledning: Lade till stycket "Sist vill jag säga" [...]
                      X
                      X
                      Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                      http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag vet inte om nigerianus från början ansågs vara en underart eller på en nivå under underart, och personligen tycker jag det är ointressant - jag är en av de som anser att grupperingar under art endast är populationer. Underart, morf, ras etc är för mig nonsensbegrepp: antingen är grupperingen diagnosticerbar, vilket i sig visar att det finns korsningsbarriär och grupperingen alltså bör identiferas som art, eller så är den inte diagnosticerbar och bör därför inte ges eget namn alls.

                        Vilket förmodligen avslöjar min personliga åsikt om Fundulopanchax gardneri nigerianus.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • PixelHermit

                          • May 2002
                          • 105

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Jag vet inte om nigerianus från början ansågs vara en underart eller på en nivå under underart, och personligen tycker jag det är ointressant - jag är en av de som anser att grupperingar under art endast är populationer. Underart, morf, ras etc är för mig nonsensbegrepp: antingen är grupperingen diagnosticerbar, vilket i sig visar att det finns korsningsbarriär och grupperingen alltså bör identiferas som art, eller så är den inte diagnosticerbar och bör därför inte ges eget namn alls.

                          Vilket förmodligen avslöjar min personliga åsikt om Fundulopanchax gardneri nigerianus.
                          Jag håller med dig, och inte. Jag antar att det ytterst beror på hur man definierar en art. Hos arter som förökar sig asexuellt ser exempelvis korsningsbarriärer naturligtvis annorlunda ut än hos de arter som har sexuell förökning. Angående Fundulopanchax gardneri nigerianus misstänker jag att vi har samma syn; jag har alltid kallat den så, och inte Fp. nigerianus. Däremot känns det a propos populationer lite avigt för mig att ställa Fp. gardneri nigerianus på samma taxonomiska nivå som exempelvis Fp. gardneri "Nsukka". Fast det kanske å andra sidan bara bevisar min inkonsekventa hållning...
                          X
                          X
                          Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                          http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                          Kommentar

                          Arbetssätt...