Hur går det till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Hur går det till?

    Hur går det till när guldgurami blir föräldrar?

    Jag har förstått soppas att hanen gör skummbo men hur får dom dit honans ägg?
    Hur ser man att det är något i skummet?
    Hur beter sig guramis när dom flörtar?
    Tacksam för svar har många stora fiskar i akvariumet och många nattaktiva.

    Solis
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    På den här sidan finns det en beskrivning som kanske är till hjälp:
    När man vill ha hjälp med allt från renovering till enklare snickerier, så vill man anlita ett företag som man kan lite på. Det hittar ni här!


    Man ser att det finns rom i boet då hanen är där och möblerar om och spottar tillbaka rom som trillat bort. Det brukar gå att se själva romkornen då, men inte medan dom ligger i skummet.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Tack för tipset, tittat på sidan som du gav mig och jag blev lite klokare.
      Får ta mig en titt i akvariet igen. Solis
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Har ni mer råd och tips om hur det går till så är jag tacksam, fick svar på några frågor men som sagt gurami och familjebildning har jag ingen erfarenhet av alls. Bara levandefödare och några ciklider.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          Du får nog googla runt lite, det finns säkert många sidor som beskriver hur leken går till.

          Att hannen börjat bygga skumbo är iallafall starten på leken. Själva leken går till så att hanen och honan slingrar sig runt varandra under boet och släpper rommen som flyter upp i skummet. Under tiden som hanen bygger boet jagar han mest bort honan, men sen försöker han locka till sig henne för själva leken. Och sen efteråt jagar han bort henne igen, lite mer våldsamt, och då kan det vara bra att flytta honan till annat akvarium beroende på hur gott om plats eller gömställen honan har. Så, någon vidare "flört" är det inte tal om

          När mina Paradisfiskar lekte beskrev jag det i min blog även om det inte är någon sammanhängande beskrivning (från ungefär http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=6620 och framåt) och dom har i stort sett samma beteende som Guldgurami. Men som sagt, det finns säkert gott om bättre beskrivningar om du söker på breeding och gourami tex.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Tack för din jättebra förklaring. Idag var tyvärr skumboet borta men däremot så ringlade dom runt lite runt varann även fast det vid det tillfället bara varade i ca en halv minut. Mitt akvarium är lite över 300 liter och jag tror att hon kan hitta gömställen. Hon är också väldigt rund om magen. Gör hannen nytt skum hela tiden eller försvinner det efter hand? Solis
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #7
              Grattis, då såg du en del av själva leken!

              Har gör nytt skum hela tiden. Ibland kan förhållandena vara såna att boet försvinner snabbt och då ger han upp till slut. Låg ytcirkulation och lite växter i ytan som han kan fästa boet i gör livet lättare för honom. Sen varar inte leken hur länge som helst, dom orkar helt enkelt inte hålla på och leka oavbrutet. Men har dom lekt en gång kommer dom göra det igen. Till sist tycker jag det verkar som vissa gurami-individer är bättre/sämre än andra på bobyggandet och även att deras bon blir större och stadigare för varje gång dom leker. Jag gissar att han blir bättre och bättre med tiden helt enkelt.

              Sen om dom leker i sällskapsakvariet så kommer de flesta av romkornen och sen ynglen bli uppätna när de börjar simma omkring, men säkert klarar sig några stycken genom att hålla sig gömda i växterna. Egentligen rätt praktiskt eftersom att föda upp alla hundratals yngel ändå knappast går att göra.
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                tack för svaret jag skriver mer om det händer något mer, kan tyvärr bara hålla koll på kvällen nu när jag har händerna fulla med två barn.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                Arbetssätt...