Var få tag på fina kampfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esja
    • January 2008
    • 44

    Var få tag på fina kampfiskar?

    Jag har blivit i det närmaste besatt av kampfiskar ... hittar mest och flest med fantastiska fina kampfiskar hos utländska uppfödare. Finns det någon/några i Sverige som får fram riktigt fina kampfiskar också? Skulle vara kul med lite länkar till svenska uppfödare
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2

    hittade jag efter en snabb googling

    Edit: En till
    Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 20 September 2008, 20:16.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Esja
      • January 2008
      • 44

      #3
      Tack, men jag har fortfarande inte hittat "Drömfisken" någon mer som har bra tips?

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #4
        Tänk inte bara på utseende. Jag vet inte om det är som med hundar, att om man alltid väljer de avelpar som ser perfekta ut så kan det leda till t.ex. ärftliga sjukdomar osv?
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • Esja
          • January 2008
          • 44

          #5
          Ursprungligen postat av Temeraire
          Tänk inte bara på utseende. Jag vet inte om det är som med hundar, att om man alltid väljer de avelpar som ser perfekta ut så kan det leda till t.ex. ärftliga sjukdomar osv?
          Nej, det gör jag verkligen inte. Med Drömfisken menar jag inte fisken med det perfekta, fulländade utseendet, utan snarare med trevlig härstamning, och naturligtvis en som är ung och frisk och fin. Det går ju inte att se ur en kampfisk kommer se ut som fullvuxen när den är ung ändå, så... men jag är lite kräsen vad gäller färger, det är jag

          Kommentar

          • Bettas
            • May 2007
            • 54

            #6
            Ursprungligen postat av Esja
            Nej, det gör jag verkligen inte. Med Drömfisken menar jag inte fisken med det perfekta, fulländade utseendet, utan snarare med trevlig härstamning, och naturligtvis en som är ung och frisk och fin. Det går ju inte att se ur en kampfisk kommer se ut som fullvuxen när den är ung ändå, så... men jag är lite kräsen vad gäller färger, det är jag
            Det går att se hur den kommer att se ut som vuxen, beroende på hur föräldrarna ser ut.
            Vad är du ute efter för färger på bettorna?
            http://kampfiskinfo.com/forum/index.php

            Kommentar

            • Esja
              • January 2008
              • 44

              #7
              Ursprungligen postat av Bettas
              Det går att se hur den kommer att se ut som vuxen, beroende på hur föräldrarna ser ut.
              Vad är du ute efter för färger på bettorna?
              My point exactly - jag går inte efter utseendet på själva fisken, utan på fiskens föräldrar och övriga släktingar det var det jag försökte säga när jag babblade på om härstamning och så vidare.

              Vilka färger? Om jag fick tag på en vit eller gul vore jag överlycklig. Enligt Åleds lagerlista har de både vita och gula plakat, men jag vill gärna ha lite mer fenor... Men men, jag sticker nog dit i veckan i alla fall och ser vad de har. Vem vet, jag kanske blir kär!

              Kommentar

              • Bettas
                • May 2007
                • 54

                #8
                Vita och gula är helt ok, har dom färgerna själv både i plakat och i hm
                http://kampfiskinfo.com/forum/index.php

                Kommentar

                • Esja
                  • January 2008
                  • 44

                  #9
                  Jag skulle inte låtit så säker på min sak i mitt förra inlägg... en kvart senare impulsköpte jag den här lilla killen. Kunde bara inte motstå honom. Söt som få, men inte direkt gul eller vit, och jag har absolut ingen aning om hur hans föräldrar ser ut eftersom han är en alldeles äkta zoobutik-firre

                  Så kan det gå när man bara ska iväg och köpa kattmat...

                  Ursäkta värdelösa suddiga bilder, men jag kommer aldrig bli någon fotograf.



                  Kommentar

                  • Blissan
                    • March 2006
                    • 151

                    #10
                    Så fin han var!
                    jag vet hur det är med impulsköp,köpte själv en Crowntailhane på impuls han var bara så vacker att det inte gick att motstå !
                    Har också ett mkt planerat inköp i en Half moon hane som jag nu har en kull efter. Vad många burkar det kommer bli här när det är dags att dela den kullen .

                    Kommentar

                    • Esja
                      • January 2008
                      • 44

                      #11
                      Ursprungligen postat av Blissan
                      Så fin han var!
                      jag vet hur det är med impulsköp,köpte själv en Crowntailhane på impuls han var bara så vacker att det inte gick att motstå !
                      Har också ett mkt planerat inköp i en Half moon hane som jag nu har en kull efter. Vad många burkar det kommer bli här när det är dags att dela den kullen .
                      Tack, jag skäms lite som inte har bättre självkontroll, men på samma gång - hade jag haft det hade jag ju inte haft världens finaste lilla Mozart här bredvid datorn just nu

                      Grattis till kullen, det måste vara precis hur skoj som helst att lyckas med en kull efter en så efterlängtad hane... hur gamla är småttingarna?

                      Kommentar

                      • Blissan
                        • March 2006
                        • 151

                        #12
                        Dom är ca 6 veckor nu och man börjar kunna urskilja färger på dom.

                        Kommentar

                        • shpend
                          • August 2002
                          • 2010

                          #13
                          Hur är det med import? Det verkar som att rätt många importerar från thailand.
                          Drakulla här på zoopet har rätt fina kampfiskar, men hon har inte varit online på över 1 år nu när jag tittade på hennes profil

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Du skulle i likhet med många andra svenskar ha besökt Dusiburg-mässan nyligen eftersom utställningsfisken där auktionerades ut efteråt. Så där såldes det några 100 hanar för mellan 200 och 1500 kr stycket.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • shpend
                              • August 2002
                              • 2010

                              #15
                              Blev lite sugen på köpa kampfiskar igen, brukar gå hitta rätt så fina i djuraffärerna. Får gå dit någon dag och kolla

                              Kommentar

                              Arbetssätt...