Blågurami hona jagar hanen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frolo
    • August 2008
    • 10

    Blågurami hona jagar hanen

    Har precis köpt ett par blåguramis hona+hane, honan jagar hanen så fort han vågar sig fram. Han har sin plats bakom pumpen men vågar sig bara fram när honan är i andra änden av akvariet.
    Är detta normalt eller bör man skaffa fler? i så fall hur ska fördelningen honor/hanar vara?
    Senast redigerad av frolo; 08 September 2008, 18:07.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Låter som om det är två hanar, eller möjligtvis två honor, eller så är det den du tror är hona som är hane.

    Det bästa är nog att ha fler honor till en hane.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • frolo
      • August 2008
      • 10

      #3
      Men ryggfenana på honan är rundare än hanens som har spetsigare ryggfena, kan det ändå vara två hanar eller två honor?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag köpte två mosaikgurami för ett tag se´n, som såg ut som en hane och en hona, men efter ett tag så utvecklades "honan" till en hane, fenorna växte, och ingen av dem var särskilt små när jag köpte dem, ca 10 cm.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mandela
          • March 2008
          • 105

          #5
          köpte en hane till min hona... hon blev sjövild och jagade hanen hela tiden så jag flyttade honom till ett annat kar...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
          JAA!
          Detta va trevligt

          Kommentar

          • simondaman
            • October 2007
            • 236

            #6
            Det ät nog 2 hannar tror jag
            180L
            75L
            20L

            Kommentar

            • frolo
              • August 2008
              • 10

              #7
              Nu verkar det ha blivit omvända roller, de har dessutom börjat "munnas" väldigt mycket. Är det ett tecken på att det är två hanar eller kan det vara en hona och en hane?
              Det ser dussutom ut som att "hanen" är ute efter fenorna på "honan".
              Ska man gå tillbaka dit man köpte dem och säga att man nog fått två hanar?

              Nån som har någon erfarenhet av något liknande?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Låter som två hanar, om de dessutom visar upp sig för varandra, sida vid sida, med utspända fenor, och har ungefär lika stora fenor med samma mönster, skulle jag påstå att jag är rätt säker på att det är två hanar. Bilder?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • frolo
                  • August 2008
                  • 10

                  #9
                  Köpte två honor igår och de jagades runt för fullt men nu har det lugnat ner sig rejält.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13117

                    #10
                    asså det finns ganska mesiga hanar och ganska morska honor så i detta fall kan det vara så att honan faktiskt mästrar en kanske ganska vek hane det är nog många som har egen erfarenhet av det
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...