Dvärggurami -hanen tog ihäl honan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    Dvärggurami -hanen tog ihäl honan

    Hej

    Ytterligare en fråga ang mina nyinskaffade dvärgguramis. Jag köpte i söndags 2 par (2 honor o 2 hanar). Den ena hanen har byggt bo i ena hörnan av akvariet och har dessutom jagat iväg de andra hela tiden. Igår så dog ena honan och jag tror att det var hanen som jagade o bet henne så mycket att hon dog.

    Är det något man kan göra för att han inte ska ha ihjäl den andra honan också (eller den andra hanen)?? Eller är det bara naturens gång. De har gått om gömställen bland alla växterna, har ganska tät planterat med växter.
    Och är det någon mening att köpa fler honor, kommer han ta ihjäl dom med?! Någon med erfarenhet om detta????

    //Monimo
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    #2
    Ursprungligen postat av monimo
    Hej

    Ytterligare en fråga ang mina nyinskaffade dvärgguramis. Jag köpte i söndags 2 par (2 honor o 2 hanar). Den ena hanen har byggt bo i ena hörnan av akvariet och har dessutom jagat iväg de andra hela tiden. Igår så dog ena honan och jag tror att det var hanen som jagade o bet henne så mycket att hon dog.

    Är det något man kan göra för att han inte ska ha ihjäl den andra honan också (eller den andra hanen)?? Eller är det bara naturens gång. De har gått om gömställen bland alla växterna, har ganska tät planterat med växter.
    Och är det någon mening att köpa fler honor, kommer han ta ihjäl dom med?! Någon med erfarenhet om detta????

    //Monimo
    Hur många liter är ditt akvarie på?

    Skulle då skaffa flera honor. Kanske minst 2 honor/hane.

    Kommentar

    • monimo
      • August 2007
      • 88

      #3
      Ursprungligen postat av streezz88
      Hur många liter är ditt akvarie på?

      Skulle då skaffa flera honor. Kanske minst 2 honor/hane.
      Det är ett 160 liters. De på affären sa att de tyckte jag kunde ha 3 par dvs 6 st. Men jag köpte då bara 2 par. Men då testar jag sen att skaffa några till honor så får vi se hur det går.
      Honan som är kvar känns "tuffare" än den som dog. Hon stångas tillbaka och hon ser liksom starkare ut i simningen. Kanske var så att den hona som blev dödad var lite dålig eller svag så hanen gav sig på henne mera.

      Kommentar

      • streezz88
        • July 2007
        • 529

        #4
        Ursprungligen postat av monimo
        Det är ett 160 liters. De på affären sa att de tyckte jag kunde ha 3 par dvs 6 st. Men jag köpte då bara 2 par. Men då testar jag sen att skaffa några till honor så får vi se hur det går.
        Honan som är kvar känns "tuffare" än den som dog. Hon stångas tillbaka och hon ser liksom starkare ut i simningen. Kanske var så att den hona som blev dödad var lite dålig eller svag så hanen gav sig på henne mera.
        Mycket möjligt. Men som de flesta fiskar är det bättre med flera honor/hane då honor inte jagas ihjäl och liknande. Men vissa arter är parvis. Antingen köper man några av samma art, sedan parar dom ut sig under en tid. Och då kan man göra sig av med de andra. Det rådet jag fick när jag hade mina dvärgisar, varatt jag skulle ha minst 2 honor / hane.
        Hoppas det går bättre iaf

        Kommentar

        Arbetssätt...