Gurami + 60L =Rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simondaman
    • October 2007
    • 236

    Gurami + 60L =Rätt?

    Hej

    Har just köpt ett par röd rubingurami och har ett 60liters kar räcker det?
    Hur ser man skilnaden på honan och hanen?
    180L
    75L
    20L
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #2
    Hejsan!
    läste att den blir max 7cm och skall ha en akvariestorlek på minst 40liter, men det lät lite tyckte jag, men 60 kanske räcker även om jag tycker att det är på gränsen till för litet.
    hur man ser skillnad på dom vet jag inte tyvärr, det lämnar jag till någon som kan mer
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      hanen har en spetsig ryggfena medan honans är rundad. kanske finns det fler sätt att se men det är det enklaste. Storleken på akvarie beror ju också på om du tänkt ha fler fiskar i det...
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • simondaman
        • October 2007
        • 236

        #4
        asså har ett 75L äter guramisarna sina egna barn?
        180L
        75L
        20L

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av simondaman
          asså har ett 75L äter guramisarna sina egna barn?
          de flesta fiskar äter väl delvis sina barn. Alltid är det någon som klarar sig. Finns dock de fiskar som inte äter. Men man kan räkna med att 1 eller två blir delikatess för föräldern eller annan firre.
          Och hur du ser skillnad på dom, är väl delvis att honan är något mindre, och färgen brukar vara mattare på honan.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det finns två som brukar kallas "rubingurami" om jag fattat rätt, en är en odlingsform av honungsgurami, och en är en odlingsform av dvärggurami (som faktiskt blir större än honungsgurami).

            Dvärgguramin är lätt att se skillnad på, hanen är större, har spetsigare fenor, och honan är silvergrå. Honungsguramin är lite svårare innan de har färgat ut, har inte haft den röda varianten, men tror att även honorna är rödaktiga, medan de hos normalfärgen är mer gråbruna, och hanen är rödorange med svart på fenorna.

            Hanen bygger skumbo, där äggen läggs, och försvaras av honom tills de börjar simma. Efter leken tar man bort honan, och när ynglen simmar tar man bort även hanen.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • simondaman
              • October 2007
              • 236

              #7
              Är det lätt att odla guramisar?
              180L
              75L
              20L

              Kommentar

              Arbetssätt...