Betta Macrostoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Betta Macrostoma

    Tjohopp, det här är en liten tråd där jag tänkte höra mig för lite om denna förtjusande fisk

    har läst lite överallt så mycket olika när det gäller båda bara att hålla dem och att leka av dem, dels har jag läst någonstans att de är svåra att hålla vid liv...dock så känner jag en som har 2 par som inte tycker det har varit några svårigheter att hålla dem vid liv, däremot att leka av dem har inte gått bra alls för honom, och det säger vissa sidor om dem är det lättare av att hålla dem vid liv och få dem att leka, alltså att håller man dem vid liv brukar det fungera...då vill jag ju självklart höra lite om någon här har egna erfarenheter?
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Att de skulle vara svåra att hålla vid liv är nog bara en myt. Finns ju en del som gillar att öka statusen på fiskar genom att säga sådant, till exempel. Det största problemet (har aldrig hållit B. macrostoma själv, men som jag uppfattat det) är inte att få dem att leka utan att få hanen att hålla hela tiden ut. Detta är ett problem hos flera andra munruvande Bettor, också. Så det där med att det skulle vara svårt att hålla dem vid liv kan man nog lugnt avfärda som rent skitsnack. Så länge de får rent vatten och bra mat bör det inte vara något problem, men det gäller ju för alla Bettor.
    Om dessa krav inte uppfylls så kan de väl iofs vara lite känsliga för Oodinium, men det brukar främst gälla yngel (som väldigt lätt kan drabbas). Lätt att bota dock, så det brukar ju inte vara någon fara det heller.

    Är det Janne Westers B. macrostoma du talar om? Var det möjligtvis du som var där i tisdags kväll?

    Kommentar

    • Mobster
      • June 2008
      • 506

      #3
      Jo, antar att när jag ser att du bor i Umeå att du var där också, han som var "hemma på besök" :P

      Och jo, sant att det är mest prat om att hålla ynglen tiden ut

      Kommentar

      Arbetssätt...