Parosphromenus linkei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Parosphromenus linkei

    Mina båda Parosphromenus linkei har nu börjat visa sig efter att ha fört ett synnerligen tillbakadraget liv. Varför vet jag inte men hanen verkar närma sig lek och det är kanske därför.

    Alla Parosphromenus verkar vara inte så lättflörtade för att komma med en underdrift. Blyga svävar de sakta fram som zeppelinare i miniatyr, står ofta blick stilla en lång stund men är alltid allerta och övervakar omgivningen noga och försvinner blixtsnabbt ner bland stenarna om det minsta oroar dem. Näpna tycker jag man kan kalla dem. Och svårfotograferade!

    Mycket spännande fiskar! Här är några bilder.
    Bifogade filer
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Fina bilder.

    Kommentar

    • Sanric
      • May 2008
      • 19

      #3
      Kan man ha dom med beta splended??

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av Sanric
        Kan man ha dom med beta splended??
        Parosphromenus-arter är ganska tillbakadragna och äter i princip inget annat än levande foder, så kort och gott skulle jag inte ha dem med stora och burdusa fiskar som Betta splendens.

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Apropå denna gamla tråd så misslyckades mitt förra försök med linkei. Efter ett tag dog honan (eller rättare sagt liksom bara "försvann") och hannen har sedan dess fört en mycket tillbakadragen tillvaro och jag trodde även han hade dött men se...

          ...nu då jag gör ett nytt försök och fick köpt 10 stycken och 2 på köpet verkar det som om hannen kvicknat till och dykt upp. Jag antar det är den gamla hannen för en fisk är avsevärt mycket större.

          Man kan inte säga att det vimlar av praktguramis i affärerna. Vart de som importeras tar vägen skulle vara roligt att veta. Får de bara dö ut hemma hos någon som köper utan att veta vad det är för slags fiskar? Eller finns det odlare i Sverige?

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av legob
            Apropå denna gamla tråd så misslyckades mitt förra försök med linkei. Efter ett tag dog honan (eller rättare sagt liksom bara "försvann") och hannen har sedan dess fört en mycket tillbakadragen tillvaro och jag trodde även han hade dött men se...

            ...nu då jag gör ett nytt försök och fick köpt 10 stycken och 2 på köpet verkar det som om hannen kvicknat till och dykt upp. Jag antar det är den gamla hannen för en fisk är avsevärt mycket större.

            Man kan inte säga att det vimlar av praktguramis i affärerna. Vart de som importeras tar vägen skulle vara roligt att veta. Får de bara dö ut hemma hos någon som köper utan att veta vad det är för slags fiskar? Eller finns det odlare i Sverige?
            Många Parosphromenus kommer ju in i väldigt dåligt skick, och de affärer som köper dem matar säkerligen ofta inte med rätt typ av foder. Har för övrigt ett par P. linkei och 10 stycken P. ornaticauda.
            Ska göra i ordning två lekakvarium åt båda arterna nu i dagarna, eller ja, mina P. linkei har haft ett eget akvarium hela tiden men det har varit något i gruset (eller något annat) som buffrat pH't, så det har inte blivit någon lek, om än mycket uppvisningar från båda könens sida.

            Slänger in en bild på P. linkei-paret.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Förresten tycker jag du ska spana in den här hemsidan (om du inte redan har gjort det):

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Tack för det tipset!

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Förresten tycker jag du ska spana in den här hemsidan (om du inte redan har gjort det):

                  http://pandaplus.dk/index.htm
                  När jag tittar på den väldigt trevliga länken får jag plötsligt förklaring på varför praktguramis kan överleva så ohyggligt länge utan att man gör något: de är av naturen skapta att äta mycket lite och klarar svältperioder på flera månader! Det gör dem ju till ganska idealiska akvariefiskar.

                  Jag antar att samma dessutom gäller ungefär för alla fiskar som kommer från näringsfattiga vatten eller svartvatten.

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    De nya fiskarna är förmodligen inte P. linkei. Två hannar har börjat färga ut och de påminner, som man ser, mycket om mina tidigare P sumatranus måste jag säga. Här är bilder på de båda.

                    Den här gången har jag inte 2 utan sammanlagt 12 stycken. Ingen fight utan de simmar (honorna?) i stim och som mest 7 stycken. Här är två bilder på 6 av dem.

                    Framtiden får väl utvisa vilka arter det rör sig om i verkligheten. Vattnet håller nu ett ledningstal på 87 mikroSiemens men ett pH på alltför höga 7,35. Varför pH stiger ett efter tag är en gåta.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av legob
                      Framtiden får väl utvisa vilka arter det rör sig om i verkligheten. Vattnet håller nu ett ledningstal på 87 mikroSiemens men ett pH på alltför höga 7,35. Varför pH stiger ett efter tag är en gåta.
                      Tycker mig se snäckor på någon av bilderna, i så fall är det svaret på din gåta.

                      Men helt klart inte P. linkei, åtminstone inte den utfärgade hanen på bilderna. Köpte du dem som linkei?

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #12
                        Ursprungligen postat av oaken
                        Tycker mig se snäckor på någon av bilderna, i så fall är det svaret på din gåta.

                        Men helt klart inte P. linkei, åtminstone inte den utfärgade hanen på bilderna. Köpte du dem som linkei?
                        Jo, de är köpta som linkei men namn verkar inte betyda något i de här sammanhangen. Allt är antingen deissneri eller linkei.

                        Hur i all världen kan snäckor hålla uppe pH?
                        Senast redigerad av legob; 25 April 2009, 10:06.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av legob
                          Jo, de är köpta som linkei men namn verkar inte betyda något de sammanhangen. Allt är antingen deissneri eller linkei.

                          Hur i all världen kan snäckor hålla uppe pH?
                          Kalket i skalen löses upp i det sura vattnet. Det är ett helvete.

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Alltså bort med dem. Jag som trodde jag var smart när jag tillsatte snäckor som renhållningshjon!

                            För första gången blir det till att använda snäckdödare. Hoppas fiskarna tål det. Eller måste jag rensa hela karet? Usch.
                            Senast redigerad av legob; 22 April 2009, 21:38.

                            Kommentar

                            • JagBaraMal
                              • November 2008
                              • 79

                              #15
                              Det var intressanta fiskar. En odlingsrapport på dom vore skoj att se.
                              Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...