Kampfisk och?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Kampfisk och?

    Hejsan ! Nu har jag köpt ett 100 liters akvarium som jag ska ha en kampfisk i ! Jag ska ha svart och vit sand och ganska mycket växter och några rötter i !

    Jag ska ha en kampfiskhane i akvariumet och en kampfiskhona som jag kommer flytta till mitt 60 liters akvarium efter parnigen!

    Min fråga !

    Vad kan jag ha för fisk i akvariumet med kampfiskarna? Jag hade tänkt mig en några tetror, men alla förslag är välkommna!

    Kam man ha både kampfiskar och Dvärggurami i samma akvarium?

    Mvh Simon
  • Vargadottir
    • May 2008
    • 75

    #2
    Dvärggurami är en väldigt trevlig fisk, har ingen aning om vad kampfisken tycker om guramins fina känselspröt dessutom är dvärgguramin väldigt känslig till vattenkvaliten.

    Tetror är väldigt trevliga och kommer i alla former, tyvärr har jag hört att neontetror också är känsliga men det hindrar förstås inget men det kan vara bra att veta.

    Skulle föreslå någon bottenlevande fisk, finns massor att välja mellan.

    100 L = "Elixir Akvariet"
    45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Okej tack Men Jag tror det blir såhär går det?

      1+1 Kampfisk
      20-30 neontetror
      1-2 ancistrus ( Egna yngel )

      Blir det för mycket fisk eller får det plats mer gärna förslag ?! Mvh Simon

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Simon--B
        Okej tack Men Jag tror det blir såhär går det?

        1+1 Kampfisk
        20-30 neontetror
        1-2 ancistrus ( Egna yngel )

        Blir det för mycket fisk eller får det plats mer gärna förslag ?! Mvh Simon
        Det kan gå lite vilt till vid lek med Kampfiskar och man rekomenderar minst 2 honor per hane. Annars är det lagom mängd fisk du tänkt. Leken är alltid orosmomentet i sällskapskar dock. Du får helt enkelt chansa och se.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Två honor brukar behövas. Annars ser det bra ut. Men jag vet inte om kampfiskarna kan bli lite aggresiva när dom leker?

          Tillägg Nina var som vanligt före.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Simon--B
            • May 2008
            • 720

            #6
            Okej men jag ska inte ha honan och hanen i samma akvarium bara vid parning Men vad menar du med orosmomentet? Haha Mvh Simon

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Simon--B
              Okej men jag ska inte ha honan och hanen i samma akvarium bara vid parning Men vad menar du med orosmomentet? Haha Mvh Simon
              Jag menar att det alltid är en chansning att ha fiskar att leka i ett sällskapskar

              Det här att du endast tänkt ha honorna i vid lek gör ju inte saken bättre eftersom det är då de är aggressiva , men du får helt enkelt testa dig fram. Eftersom du har två akvarium kan du ju alltid flytta tillbaka honorna om det skulle vara några problem.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Jag menar att det alltid är en chansning att ha fiskar att leka i ett sällskapskar

                Det här att du endast tänkt ha honorna i vid lek gör ju inte saken bättre eftersom det är då de är aggressiva , men du får helt enkelt testa dig fram. Eftersom du har två akvarium kan du ju alltid flytta tillbaka honorna om det skulle vara några problem.
                Men om man bara har en hona i 60 litaren och sätter henne i 100 litaren när han byggt skumbo kan det väl inte bli några problem?

                Men kan man ha både kampfiskar och Gurami i samma kar? Mvh Simon

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Simon--B
                  Men om man bara har en hona i 60 litaren och sätter henne i 100 litaren när han byggt skumbo kan det väl inte bli några problem?

                  Men kan man ha både kampfiskar och Gurami i samma kar? Mvh Simon
                  Hmm.. Vet inte om du gör det lite väl enkelt för dig nu ..

                  1. Kampfiskhanen bygger skumbo i 100L (vilket inte ens är säkert om han inte har en honor i samma kar, eller ??)
                  2. Du släpper i honan men tänker inte på att hon kanske inte är romstinn just vid det tillfället.
                  3. Hanen jagar honan näst intill till fördärv ibland för att komma åt att krama ut hennes rom ??

                  Nu ska det tilläggas att jag aldrig haft Kampfiskar till att leka utan detta är endast vad jag snappat upp i forumet. Är inte alls säkert att jag har rätt men vad jag förstått så är det inte helt enkelt att odla Kampfisk i sällskapskar.

                  Låter det vara osagt om Kampfisk och Gurami går ihop eftersom jag aldrig testat. Hoppas någon annan kan svara.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Simon--B
                    • May 2008
                    • 720

                    #10
                    Okej men jag funderar på att ha dvärggurami istället för kampfisk! Är det lättare att odla på dem eller är det samma ? MvH Simon

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Simon--B
                      Okej men jag funderar på att ha dvärggurami istället för kampfisk! Är det lättare att odla på dem eller är det samma ? MvH Simon
                      Hoppas någon annan hjälper dig i denna frågan för jag har inte så stor pejl, tyvärr.
                      Har Dvärgguramipar men de har inte gjort en tillstymmelse till lek under det halvåret vi har ägt dem iaf. Tror inte honan är riktigt könsmogen än dock.
                      Hoppas du får svar på dina frågor och lycka till
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        #12
                        Tack Nina Jag hoppas med någon kan ge mig råd Mvh Simon

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Kan någon hjälpa mig?

                          Fungerar detta i 100 liter?

                          1+3 kampfiskar
                          20-30 neontetror¨
                          1-2 ancistrus malar ( Egna yngel )

                          Kommentar

                          • Simon--B
                            • May 2008
                            • 720

                            #14
                            Vet någon förlåt om jag tar upp tråden men jag ska till affären imon ! Mvh SImon

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Det kommer funka men ingen kan med säkerhet säga hur det kommer se ut när dina Kampfiskar leker. Kanske blir din hane av med alla sina fenor eller så blir en hona jagad till döds men i bästa fall fixar de det galant.

                              Varför är du tvungen att ha honor? Hanen räcker väl, eller?
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...