Kampfiskar utan pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazarus
    • February 2008
    • 78

    #16
    Kan dock vara bra att ha i tankarna när man går och ser de små skålarna i djurafärer att betta S. är en av de mest domesticerade fiskarna vi har och under århundraden hålits i små krus, dvs man har avlat på dem som klarar tillvaron bäst. Så i mitt tycke är det inte mycket mer djurplogeri att ha en kampfisk i en liten skål än att föda upp pekineser eller andra problimatiska hund/katt/djur raser.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ursprungligen postat av Lazarus
      Kan dock vara bra att ha i tankarna när man går och ser de små skålarna i djurafärer att betta S. är en av de mest domesticerade fiskarna vi har och under århundraden hålits i små krus, dvs man har avlat på dem som klarar tillvaron bäst. Så i mitt tycke är det inte mycket mer djurplogeri att ha en kampfisk i en liten skål än att föda upp pekineser eller andra problimatiska hund/katt/djur raser.
      Fast hur många år det än varit så förut, så vill den ju fortfarande ha utrymme.

      Men jag kommer inte skriva mer, för jag har lärt mig att det bara blir irriterade människor varje gång jag försöker förklara varför en fisk behöver större akvarium än så den precis får plats.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #18
        Ursprungligen postat av Nina82
        Läs lite innan du skaffar hona. Oftast är man tvungen att köpa minst två om inte fler och de blir ganska vilda under lek. Finns tom honor som jagats till döds. De är inte de lättaste att odla på eftersom det är en hel del man bör tänka på.
        Ibland är det skönare med en ensam hane i ett sällskapsakvarie och de mår inte dåligt utan honor.
        Och oftast så är hanarna som finns i butiker alldeles för gamla för att avla på. Du har inte många månader på sig att få till en lek. Och sen skall dom helst vila en månad innan nästa lek.

        Kommentar

        • Lazarus
          • February 2008
          • 78

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Fast hur många år det än varit så förut, så vill den ju fortfarande ha utrymme.
          antal år är inte intressant utan hur många generationer. Titta bara på en vildfångad kampfisk och jämför med den odlade varianten, kan knappt tro att det är samma fisk.

          Kommentar

          Arbetssätt...