Clownkilli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Clownkilli

    Tjenare, jag är sugen på att köra i några clownkillis i mitt 300 liter när jag gjort om karet och lagt i de nya fiskarna som ska gå där.

    Tror ni att de går bra att ha Clownkilli med kuhlii, otocinclus, sewellia lineolata och guppy hanar?

    Sen så undrar jag om de är någon som har/haft denna fisk och då undrar jag hur den är att ha, är den svår/lätt? är den rolig/tråkig? osv.

  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Clownkilli är ju en ytfsk i mer eller mindre stillastående vatten och som helst vill ha smått levande foder. Jag hade den i art akvarium.

    Sewellia lineolata kommer ju från en helt annan typ av biotop med kraftigt strömmande vatten. Det blir väl min invändning i så fall.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Jag tror sewelliorna klarar sig i ett lugnt vatten, tanken är att bara ha en ytcirkulation senare eftersom karet kommer bestå av väldigt mycket växter.

      Tack för länken föresten, läste igenom lite, var intressant och lärorikt.

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Jag hörde av Janne på Södermalms Akvarieaffär när jag köpte Clownkillis att dom helst inte ska ha någon cirkulation alls. Deras yngel kan tydligen inte simma så bra när dom är små

        Det är otroligt fina killies iaf, kan titta på mitt par i timtals nästan

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Jag hörde av Janne på Södermalms Akvarieaffär när jag köpte Clownkillis att dom helst inte ska ha någon cirkulation alls. Deras yngel kan tydligen inte simma så bra när dom är små

          Det är otroligt fina killies iaf, kan titta på mitt par i timtals nästan

          //C
          Så farligt är det inte med pumpar. Jag har två små som roterar vattnet och mina clownkillis har ynglat av sig så det står härliga till. Men å andra sidan är karet tätt bevuxet och vattenströmmarna går inte längs med ytan utan en 5-10 cm längre ner.

          Så livliga är nu inte clownkillis. De gillar att stå stilla halvt gömda under något blad vid ytan. När ynglen var riktigt små höll de sig noga i skymundan och det var rena turen att jag upptäckte dem. Först tog jag dem för fnas som hamnat i vattnet. Vad de överlevde på vet jag inte, knappast i all fall på det som föräldrarna fick: artemia och smått torrfoder.

          Kommentar

          • PixelHermit

            • May 2002
            • 105

            #6
            Ursprungligen postat av legob
            När ynglen var riktigt små höll de sig noga i skymundan och det var rena turen att jag upptäckte dem. Vad de överlevde på vet jag inte, knappast i all fall på det som föräldrarna fick: artemia och smått torrfoder.
            Jo, precis som de flesta andra killiyngel så tar australe artemia-nauplier direkt efter kläckning. Ynglen är lite mindre än flertalet killiyngel, det håller jag med om, men artemia går bra ändå... Dessutom finns säkert en del infusorier i vattnet, för de allra minsta ynglen.


            X
            X
            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

            Kommentar

            Arbetssätt...