Nyfiken på gurami!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskius
    • August 2006
    • 61

    Nyfiken på gurami!

    Tjenixen!
    Har nyligen köpt ett 160 L akvarium och funderar på att köra Asien inspererat.

    Jag är inte speciellt insatt på det här med just guramis,
    så hur många kan man tänkas ha i ett så pass litet kar?
    Om vi säger 4 st, varav en av dom är hane. Då borde det väl inte bli så speciellt mkt bråk?
    Själv klart ska jag försöka göra så många gömnställen som det bara går med grottor och växter.
    Om det gick väl så pass långt skulle man ju gärna haft botia, typ pakistan eller dvärg. Som "algstädare" borde anticrustus och ngn form av snäcka räcka..
    Annars i fisk väg är ju eldstjärten väldigt fin men verkar vara lite väl dominant av sig...

    Kan fisksoppan fungera ?
    Jag vill ju bara mina fiskar väl !
  • MeKaL
    • August 2008
    • 128

    #2
    www.akvariefisk.com <---- Listan till höger finns de en massa arter och info
    Frågar man inget, får man ingenting veta.

    Kommentar

    • Simon B
      • January 2005
      • 395

      #3
      Kul idé med asien! Funderar själv i dom banorna just nu fast med ett mindre kar!

      Gurami hålls allra bäst i grupp som du säger (1+4). Tänk på att guramihanar av olika arter även kan vara lite kinkiga mot varandra så skaffa inte för mycket hanar och arter. Jag håller 1+1 av Blå gurami och Mosaik och det funkar bra då mosaikguramin antagit rollen som boss.

      Botior går på bottnen och komplementerar därför guramis riktigt bra, så där blir det inga problem. Även eldstjärt bör funka även om den e lite tjurigare av sig.

      Ett kul alternativ till ancistrusen är annars "Borneo suckern" som med sin lite annorlunda form kan göra karet intressant. Den är ju från asien med som namnet antyder.

      Lycka till!!

      MVH Simon B!
      Mina akvarier:

      180l Sällskap
      112l SA biotop

      Kommentar

      • Fiskius
        • August 2006
        • 61

        #4
        Ja, va fasen jag tycker Asien är rätt häftigt och har hittentils inte sett så många kar av den typen. Nice!

        Kanon! Då hade jag iallafall läst någorlunda rätt om hur man skulle hålla guramis :P
        Yes, jag har haft praktbotia förrut och ångrar surt att jag gav bort dom. Dom är rätt festliga, fast irriterande med sitt knäppande ljud varenda morgon halv fem

        Borneo suckern? Har tyvärr aldrig hört talas om den och hittade ingen artbeskrivning på zoopet men googla lite och hittade den. Ser ut som en grön anticrust. Ska genast höra med fiskhandlarn

        Tack så mycket för hjälpen, Guldvärd!
        Jag vill ju bara mina fiskar väl !

        Kommentar

        • Simon B
          • January 2005
          • 395

          #5
          Ingen orsak!

          Andra kul fiskar man kan prova som ger en liten annorlunda touch är t.ex kuhliålar av olika slag. Ett asien inspirerat kar kan bli väldigt fantasifullt om man anstränger sig.

          Kör hårt med karet nu!

          MVH Simon B!
          Mina akvarier:

          180l Sällskap
          112l SA biotop

          Kommentar

          • Fiskius
            • August 2006
            • 61

            #6
            Mjo, jag har varit inne på sånna med..
            Tycker bara att dom där ålarna är så läskiga Haha

            Japp ska göra så gott jag kan!
            Jag vill ju bara mina fiskar väl !

            Kommentar

            Arbetssätt...