Intresserade av praktguramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #16
    Ursprungligen postat av legob
    Jag uttryckte mig nog oprecist.
    pH´t ligger nog ganska så konstant strax över 7, det är ledningstalet som av någon anledning långsamt stiger.
    Det enda som jag kan förstå är att det är fodret som ökar salthalten och jag misstänker artemia för att vara skurken om det nu inte är alkottarna. Nu är det ju det lätt åtgärdat med vattenbyten men man undrar i alla fall...

    Jag bytte vatten igår och idag och nu ligger ledningstalet på ca 80 mikrosSiemens i ena karet och ungefär 100 i andra.
    Okay, men du vill inte komma under 7 då? Brukar ju behövas för att trigga lek, enligt min erfarenhet. Och de få odlingsrapporter jag läst om Parosphromenus så har ju väldigt surt vatten använts.

    Den här tråden pekar ju också rätt mycket på betydelsen av lågt pH:



    I alla fall som jag förstod det, blir ju inte så 100%igt med översatt text
    Senast redigerad av oaken; 16 August 2008, 12:19.

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #17
      Jo. mitt nästa steg är att försöka sänka pH långsamt.

      Vad som triggar lek är nog inte så alldeles klart - om låg salthalt och/eller lågt pH.

      Läser man på länken du skickade med kan man ju konstatera att Parosphromenus-genierna rekommenderar pH under 7 (mellan 6 och 7) men så mycket mer vet man inte med säkerhet. En lyckades med ornaticauda med pH 2,9 (!) men vem skulle våga något sådant?
      Senast redigerad av legob; 17 August 2008, 19:24.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #18
        Ursprungligen postat av legob
        Jo. mitt nästa steg är att försöka sänka pH långsamt.

        Vad som triggar lek är nog inte så alldeles klart - om låg salthalt och/eller lågt pH.

        Läser man på länken du skickade med kan man ju konstatera att Parosphromenus-genierna rekommenderar pH under 7 (mellan 6 och 7) men så mycket mer vet man inte med säkerhet. En lyckades med ornaticauda med pH 2,9 (!) men vem skulle våga något sådant?
        Tyckte att det stod att lågt pH var väldigt viktigt för att få äggen att kläckas? Inget konstigt i så fall, för så är det ju med många andra fiskarters ägg också. Personligen skulle jag nog köra med ett pH mellan 5-6, det tål ju en hel del växter också.

        Jo, 2,9 är ju otroligt extremt, undrar om någon växt faktiskt klarar av så lågt pH? Om inte så måste man ju i princip helt förlita sig på vattenbyten.

        Varför ska du sänka pH't så långsamt? Är Parosphromenus extremt känsliga för pH-svängningar?

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #19
          Det där sista (om långsamheten alltså) vet jag inte - det är bara något som tyskarna säger i länken.

          Kommentar

          • Caj
            • October 2010
            • 88

            #20
            Ursprungligen postat av legob
            Den finns en tysk odlare som har yngel av Parosphromenus linkei färdiga att sända i september.

            Tyskar är vanligen bra på engelska om man nu inte pratar tyska.

            Annonser finns på tyska forumet.
            Finns det någon eller några att ta kontakt med om man är intresserad av att få tag i någon viss Parosphromenus-art? Verkar inte som om forumet har uppdaterats på ett tag. Är det möjligt att köpa ett par färdigt, eller två? Verkar vara svårt att få tag i annars.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #21
              Nu är det en dålig årstid för att skicka fisk, men i övrigt så kan man gå med i den tyska intressegruppen för Parosphromenus om man är intresserad av dessa fiskar, ta då kontakt med Peter Finke. De har en beståndslista där medlemmarna får meddela vilka arter de har och hur många. Parosphromenus linkei är ganska vanlig hos grossisterna, och Imazo har dem inne nu för 54kr styck.

              Dessa arter har Imazo inne just nu:

              ANJUGAN LAKRISGURAMIVF Parosphromenus anjunganensis



              45kr Imazo 2010-10-21 DEISSNERI LAKRISGURAMI VF Parosphromenus deissneri



              42kr Imazo 2010-10-21 SPETSSTJÄRTS LAKRISGURAMI VF Parosphromenus filamentosus



              42kr Imazo 2010-10-21 LINKES LAKRISGURAMI VF Parosphromenus linkei



              54kr Imazo 2010-10-21

              Notera dock att det med 99% säkerhet inte är riktiga deissneri de har inne utan någon annan art. Blev själv sugen på att köpa några nya arter, fick aldrig yngel på mina linkei - vet inte ens om det var ett par.

              Kommentar

              • Caj
                • October 2010
                • 88

                #22
                Ursprungligen postat av oaken
                Nu är det en dålig årstid för att skicka fisk, men i övrigt så kan man gå med i den tyska intressegruppen för Parosphromenus om man är intresserad av dessa fiskar, ta då kontakt med Peter Finke. De har en beståndslista där medlemmarna får meddela vilka arter de har och hur många. Parosphromenus linkei är ganska vanlig hos grossisterna, och Imazo har dem inne nu för 54kr styck.

                Dessa arter har Imazo inne just nu:

                ANJUGAN LAKRISGURAMIVF Parosphromenus anjunganensis



                45kr Imazo 2010-10-21 DEISSNERI LAKRISGURAMI VF Parosphromenus deissneri



                42kr Imazo 2010-10-21 SPETSSTJÄRTS LAKRISGURAMI VF Parosphromenus filamentosus



                42kr Imazo 2010-10-21 LINKES LAKRISGURAMI VF Parosphromenus linkei



                54kr Imazo 2010-10-21

                Notera dock att det med 99% säkerhet inte är riktiga deissneri de har inne utan någon annan art. Blev själv sugen på att köpa några nya arter, fick aldrig yngel på mina linkei - vet inte ens om det var ett par.
                Tack för ditt svar. Jag har faktiskt förökst hitta någon e-postadress till Peter Finke men man kanske kan skicka e-post till honom om man registrerar sig på forumet.

                Ja priserna verkar vara helt överkomliga, men att få tag i ett par verkar vara ganska svårt, eller har jag fel där? Jag har en känsla av att det är lättare att få tag i överskott på hanar när det gäller vissa fiskarter.

                Är linkei en av de skyggare fiskarna eller är det ungefär likvärdigt? Kan man vara ganska säker på att det är just linkei man får då till exempel, eller någon annan, så länge det inte är deissneri?

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #23
                  Det brukar stå deissneri när de inte vet vad det är för något. P. linkei brukar då alltid vara linkei, finns ingen annan art som ser ut som den så det är svårt att ta fel på dem. Jag har aldrig haft några större bekymmer med könsfördelning när jag köpt Paroshpromenus. Iofs har jag oftast köpt runt 10 stycken. Senast P. sp. Sungai Bertam och fick då 3 hanar och 7 honor, vilket är helt okay. Tyvärr var de smittade med något hemskt så de flesta dog, men lyckades rädda ett par och fick ganska många yngel på dem. Oerhört vacker art, en av de vackraste Parosphromenus jag sett och den enda art jag sett där hanen verkligen uppvaktar honan konstant.

                  Peters emailadress finns här för övrigt: http://joomla.igl-home.de/index.php?...id=120&lang=en

                  Kommentar

                  • Caj
                    • October 2010
                    • 88

                    #24
                    Det är bra att känna till. P. nagyi är nog inget man får tag på hur som helst, apropå dessa fiskar.

                    Det var ingen dålig fördelning! I affären kan man knappast be att få ett par eller två honor och en hane antar jag. 10 stycken, vilken storlek bör akvariet ha då tror du?

                    Otroligt, förmodligen väldigt vackert och trevligt att se på, och få yngel dessutom.

                    Jaha, då enkelt var det, jag missade uppenbarligen något när jag letade, tack för det.

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #25
                      Par är inte omöjliga att plocka ut i affären, åtminstone inte om man vet vad man ska kolla efter. Ficklampa kan vara ett bra verktyg att ha då Plockade ut ett Parosphromenus sp. "Blue Line" par hos Akvarielagret för några veckor sen. Hos de flesta arter är det ganska lätt att se skillnad mellan könen. Undantaget är t.ex. P. linkei där båda könen är lika färggranna. Hos de flesta arter har dock honorna ingen färg alls, och även om hanarna inte är utfärgade så ser man alltid t.ex. de blå linjerna i fenorna osv. Fast du kanske syftade på om man beställer, kom jag på nu när jag skrivit allt det där.

                      Tja, de är inte direkt aggressiva mot varandra så de går att hålla i förhållandevis små akvarium. Fast ju fler de blir desto större måste ju akvariet vara för att de ska kunna skapa egna revir givetvis. Men kanske 50 liter för 10 stycken om man ska hålla dem tillsammans permanent.

                      Apropå skyggheten så varierar det mellan olika arter. Men de flesta arter är inte överdrivet skygga om man håller dem för sig själva och ger dem gott om skydd.

                      Kommentar

                      • Caj
                        • October 2010
                        • 88

                        #26
                        Ursprungligen postat av oaken
                        Par är inte omöjliga att plocka ut i affären, åtminstone inte om man vet vad man ska kolla efter. Ficklampa kan vara ett bra verktyg att ha då Plockade ut ett Parosphromenus sp. "Blue Line" par hos Akvarielagret för några veckor sen. Hos de flesta arter är det ganska lätt att se skillnad mellan könen. Undantaget är t.ex. P. linkei där båda könen är lika färggranna. Hos de flesta arter har dock honorna ingen färg alls, och även om hanarna inte är utfärgade så ser man alltid t.ex. de blå linjerna i fenorna osv. Fast du kanske syftade på om man beställer, kom jag på nu när jag skrivit allt det där.

                        Tja, de är inte direkt aggressiva mot varandra så de går att hålla i förhållandevis små akvarium. Fast ju fler de blir desto större måste ju akvariet vara för att de ska kunna skapa egna revir givetvis. Men kanske 50 liter för 10 stycken om man ska hålla dem tillsammans permanent.

                        Apropå skyggheten så varierar det mellan olika arter. Men de flesta arter är inte överdrivet skygga om man håller dem för sig själva och ger dem gott om skydd.
                        Se där ja, inte dåligt att kunna plocka ut själv. Ja jag syftade på om man beställer, men informationen är ändå intressant. När jag köpte mina chokladguramier ansåg jag det väldigt svårt att försöka särskilja honor och hanar åt. Kanske det är lättare med dessa fiskar men tyvärr har jag inte vanan inne. Köper man av någon privat så kanske den personen kan plocka ut ett par eller två åt en.

                        Ja men då så, 50-60 liter så där är inga problem i så fall. Jag har ju det lugnt här också så påverkar dom nog i positiv riktning också vad gäller skyggheten.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #27
                          Ursprungligen postat av Caj
                          Se där ja, inte dåligt att kunna plocka ut själv. Ja jag syftade på om man beställer, men informationen är ändå intressant. När jag köpte mina chokladguramier ansåg jag det väldigt svårt att försöka särskilja honor och hanar åt. Kanske det är lättare med dessa fiskar men tyvärr har jag inte vanan inne. Köper man av någon privat så kanske den personen kan plocka ut ett par eller två åt en.

                          Ja men då så, 50-60 liter så där är inga problem i så fall. Jag har ju det lugnt här också så påverkar dom nog i positiv riktning också vad gäller skyggheten.
                          Chokladguramin är nog väldigt svår att se skillnad på könen hos, rent generellt. Betdligt svårare än hos Parosphromenus.

                          Tror tyvärr det är svårt att hitta privatpersoner som säljer Parosphromenus-arter, just för att det är så få som odlar dem i Sverige. Karsten Keibel i Danmark har (hade?) ju många arter, men han är spårlöst försvunnen vad det verkar. Så jag fruktar det värsta..

                          Kommentar

                          • Caj
                            • October 2010
                            • 88

                            #28
                            Ursprungligen postat av oaken
                            Chokladguramin är nog väldigt svår att se skillnad på könen hos, rent generellt. Betdligt svårare än hos Parosphromenus.

                            Tror tyvärr det är svårt att hitta privatpersoner som säljer Parosphromenus-arter, just för att det är så få som odlar dem i Sverige. Karsten Keibel i Danmark har (hade?) ju många arter, men han är spårlöst försvunnen vad det verkar. Så jag fruktar det värsta..
                            Ja att se könsskillnader på chokladguramier kan vara knepigt, man upptäcker en hel del så småningom när man tittar på beteende och så vidare, men inte så lätt.

                            Han kanske har gett upp. Här är en hel del intressant. http://www.pragtgurami.dk/side.asp?Id=9032

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #29
                              Ursprungligen postat av Caj
                              Ja att se könsskillnader på chokladguramier kan vara knepigt, man upptäcker en hel del så småningom när man tittar på beteende och så vidare, men inte så lätt.

                              Han kanske har gett upp. Här är en hel del intressant. http://www.pragtgurami.dk/side.asp?Id=9032
                              Gett upp och gett upp.. Det är ingen som får tag på honom. Helene Schoubye, vars hemsida du länkade till, provade att smsa honom utan svar. Tycker det vore lite märkligt att någon med så många akvarium bara skulle sluta helt plöstligt med hobbyn, dessutom utan att ge bort fisken. Nåja.

                              Kommentar

                              • Caj
                                • October 2010
                                • 88

                                #30
                                Ursprungligen postat av oaken
                                Gett upp och gett upp.. Det är ingen som får tag på honom. Helene Schoubye, vars hemsida du länkade till, provade att smsa honom utan svar. Tycker det vore lite märkligt att någon med så många akvarium bara skulle sluta helt plöstligt med hobbyn, dessutom utan att ge bort fisken. Nåja.
                                Ojdå, det verkar skumt. Hopas att inget tråkigt hänt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...