Intresserade av praktguramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Intresserade av praktguramis?

    Finns det någon mer än jag själv som håller på med Parosphromenus i detta avlånga land?

    Det finns ett tyskt forum för just detta (http://www.igl-home.de/forum/phpBB2/viewforum.php?f=15) men hur är det i Sverige?
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Gud va fräcka! Vart får man tag på sådana läckerheter?

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Jag är intresserad. Dock är jag hittills varit avskräckt från att beställa hem med tanke på att det ska ju vara lite svårt att få tag på honor av de flesta arter, har du märkt av det legob? Vilka arter håller du? Är intresserad av att skaffa någon/några arter och odla på dem, men som sagt så har bristen på honor avskräckt mig.

      Radioaktiva Räkor: Hos vilken fiskgrossist som helst

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        F.n. har jag tre Parosphromenus sumatranus, 2 hannar och en hona; 2 Parosphromenus linkei, 1 av vardera.

        Man kan få skickat privat från odlare i Tyskland om man är seriös.

        Sumatranusarna gör hela tiden lekansatser men än verkar inget ha hänt eller så har jag missat yngel. Bilderna på dem finns i en tidigare tråd. Linkei är en annan historia - blyga som bara den! Jag vet inte ens säkert att det är en av vardera könet.

        Nu planerar jag import av ngr i slutet av september från en tysk odlare då han säger att de är stora nog att skicka.

        Här följer några ganska usla kort som lyckades ta häromdagen på en linkei - en hanne? Jag får säga att den är rackarns så svårfångad på kort som man ser på kvaliteten. Man kan i alla fall se den rosa fläcken på sidan.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Intressant. Skulle gärna köpa genom Tyska odlare. Är ju otroligt vackra och intressanta fiskar, har mest hållit på med Bettor annars.
          Vad kör du för vattenvärden till dina P. sumatranus?
          Och hur går frakten till från Tyskland?

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Den finns en tysk odlare som har yngel av Parosphromenus linkei färdiga att sända i september.

            Tyskar är vanligen bra på engelska om man nu inte pratar tyska.

            Annonser finns på tyska forumet.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Finns en artikel om Parosphromenus i senaste numret av Der Makropode - IGL's medlemstidning. Om någon vill ha en engelsk PDF av tidningen kan ni PMa mig er email.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Tipsa Kjell om det? DOm verkar inte finnas i artbeskrivningen.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Tipsa Kjell om det? DOm verkar inte finnas i artbeskrivningen.
                  Jo då. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=241

                  Bilden är ju dock allt annat än rättvis. Dock kanske det är bristen på bra bilder som utgör det största problemet för Kjell när han ska lägga upp artbeskrivningar.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Jaha. Men är inte goldis, så kan inte se.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #11
                      Här är lite bilder i min egen tråd om P. sumatranus: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113173

                      Inte många håller på med dessa fiskar i världen, förmodligen är tyskarna (som vanligt när det gäller akvarier) bäst och dessa fiskar är inte lättfotograferade kan jag intyga – så det finns inte så många bilderna någonstans. Det är bl.a. det som lockar mig.

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av legob
                        Här är lite bilder i min egen tråd om P. sumatranus: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113173

                        Inte många håller på med dessa fiskar i världen, förmodligen är tyskarna (som vanligt när det gäller akvarier) bäst och dessa fiskar är inte lättfotograferade kan jag intyga – så det finns inte så många bilderna någonstans. Det är bl.a. det som lockar mig.
                        Lade märke till att dina posthornssnäckor verkar leva och frodas i akvariet utan problem, det borde ju också innebära att du har ganska högt pH, eller?

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #13
                          Ursprungligen postat av oaken
                          Lade märke till att dina posthornssnäckor verkar leva och frodas i akvariet utan problem, det borde ju också innebära att du har ganska högt pH, eller?
                          I det ena 120 mikroSiemens och pH 7,6
                          I det andra 220 mikroSiemens och pH 7,2

                          Jag sänker och sänker med RO-vatten men vips har värdena stigit hur det nu går till.

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            #14
                            Ursprungligen postat av legob
                            I det ena 120 mikroSiemens och pH 7,6
                            I det andra 220 mikroSiemens och pH 7,2

                            Jag sänker och sänker med RO-vatten men vips har värdena stigit hur det nu går till.
                            Sniglarnas skal räcker säkert för att dra upp pH-värdet om det inte finns något som sänker det. Posthorn är ju ganska stora dessutom. Är ju trots allt som att ha kalksten i vattnet. Jag brukar använda Amtra Oak Bark Extract för att sänka pH, mycket effektivt. Sen bör du nog ta ut sniglarna också.
                            Senast redigerad av oaken; 14 August 2008, 21:58.

                            Kommentar

                            • legob
                              • May 2007
                              • 642

                              #15
                              Jag uttryckte mig nog oprecist.
                              pH´t ligger nog ganska så konstant strax över 7, det är ledningstalet som av någon anledning långsamt stiger.
                              Det enda som jag kan förstå är att det är fodret som ökar salthalten och jag misstänker artemia för att vara skurken om det nu inte är alkottarna. Nu är det ju det lätt åtgärdat med vattenbyten men man undrar i alla fall...

                              Jag bytte vatten igår och idag och nu ligger ledningstalet på ca 80 mikrosSiemens i ena karet och ungefär 100 i andra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...