Killikul

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    Killikul

    Man undrar ju varför det så många år som akvarist innan jag ens testade killis...

    För så en vacker dag köpte jag ett gäng yngel av Fundulopanchax gardneri gardneri "Nsukka", och de passade ju utmärkt bra hemma hos mig, de äter en massa (alltid roligt att mata hungriga fiskar som äter så det syns) och de ynglar numera av sig en massa. Dessa skulle vara bra för nybörjare på killis...

    Sedan en dag så var jag lite äventyrlig och köpte ett par lite mer avancerade killis, Aphyosemion sp. aff. primigenium "GBN 88/10", men de har med yngel nu så det var ju supertrevligt. De är visserligen lite små i jämförelse med Nsukka, men fina att se på.

    Så nu är det väl snart dags för en till sorts killi... man är väl inte sämre än man kan lära sig, och killis verkar ju funka bra härhemma
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Killis är döskoj. Är redan inne på tredje arten, har Fp. scheeli och C. bitaeniatum hemma samt Fp. gardneri "Golden" i en burk på jobbet. Samtliga har ynglat av sig - så otroligt enkla och tacksamma fiskar

    Väntar med spänning till höstens auktioner så man kan fixa sig några nya schyssta killiarter

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Nsukkan hade jag på 1980-talet och försåg då Uppsala Akvarieförening och enstaka Zoo-affärer i området med dessa. Köpte dom från Alf & Anita har jag för mej. Att stammen fortfarande finns och frodas visar att det är en mycket lämplig killi art starta med. Egentligen inte hört några som helst klagomål någonsin på den stammen. Hoppa kan dom ju förstås men vilka killis kan inte det.
      För dom som inte kan vänta till auktionerna i Stockholm rekommenderas en utflykt till Södermalms Zoo.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      Arbetssätt...