Död kampfisk :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Driva
    • July 2008
    • 38

    Död kampfisk :(

    Idag upptäckte jag att min kampfisk var död, han hade tappat lite färg igår, men simmade runt.
    I förggår var tanken uppe i 30 grader, men jag lyckades hålla det under 27 (var nere på 25 ett tag) hela dagen igår och nu i morse var den fortfarande nere på 27.
    Var det värmen, eller värmeväxlingarna som kan ha gjort det?
    Tycker det är lite märkligt att han strök med nu, en dag senare...
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Jag tror nog inte på att det var värmen som tog kål på honom, kampfiskar är kända för att klara ganska höga temperaturer. Speciellt om du hadft annan fisk i akvariumet och ingen av dom dött så låter det olågiskt. Berätta lite mer om akvariumet; invånare, storlek, inredning, pump,filter, något nytt införskaffat osv.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Driva
      • July 2008
      • 38

      #3
      Det är ett 270 liters akvarie, pumpen vet jag inte, men vi skaffade en ny för en vecka sen ungefär, en bättre.
      Det bor fantomtetror, rödmunstetror, chokladgurami, räkor och algätare plus 3 kampfisk honor.
      En chokladgurami låg död dagen innan, efter att ha stått apatisk i ett hörn en hel dag.
      Jag la i petflaskor, bytte lite vatten och lät fönstren i lägenheten stå öppen, kan de vara tempertur skiftningarna som gjorde det`?
      Han såg lite blek ut dagen innan och när jag hittad honom död så hade kroppen tappat all färg.

      Kommentar

      • Driva
        • July 2008
        • 38

        #4
        Nu har hittade jag en kampfisk hona som dött och en till chokladgurami
        Och en annan kampfisk hona har börjat tappa färgen... Nu har akvariet varit stabilt på 27 i två dagar, så det kan inte vara värmen. Kan de fått någon sjukdom?

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Troligen är det sjukdom då ja.

          Vill du rädda dom snabbt så borde du sticka in till djuraffären och höra om dom vet vad det är och vad du kan göra åt det, risken är annars att du får svar för sent i denhär tråden.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • den lilla dansken
            • November 2007
            • 13

            #6
            Om du åker till djuraffären så ta med ett litet vatten prov så kan de kolla dina vatten värdeden som tex. nitrit. Höga värden av nitrit kan ge plötslig fiskdöd... Lycka till

            Kommentar

            • Driva
              • July 2008
              • 38

              #7
              Har skrivit en tråd i sjukdomsforumet.(Kollade nitrit och ph, båda var okej)

              Kommentar

              Arbetssätt...