behövs pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    behövs pump?

    tjena.
    har inte varit inne här på år och dar.
    men jag undrar en grej, på zoopets typ informations grej om labyrintfiskar står det såhär:
    "Som nämnts ovan så andas de luft och därför är det viktigt att luften ovan vattenytan har en hög luftfuktighet och har samma temperatur som vattnet i akvariet. Om luften är för kall kan den bli "förkyld". Om det av någon anledning är omöjligt för en labyrintfisk att nå vattenytan kommer den att "drunkna" och detta oavsett syrehalten i akvarievattnet."

    menar dom då att det inte spelar någon större roll om man har pump i vattnet? kommer kampfisken andas "vanlig" luft oavsett vad liksom?
    så om jag skulle köpa ett akvarium, skulle jag kunna skippa pumpen och bara köra med en massa växter och sådär? för om jag förstod det där rätt, så behövs inte pumpen för dom kommer ändå andas "vanlig" luft?
    eller är jag heeelt ute och cyklar nu? någon som kanske kan förklara det för mig?
    och föresten, hur ska man göra för att få en hög luftfuktighet?
    //Betty.
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Dom andas inte endast vanlig luft, därför kan det vara bra att ha, åtminstone en liten, pump.
    Hög luftfuktighet får du när du sätter ett täckglas över akvariumet. När det bildas vattendroppar på täckglaset så vet du att du har hög luftfuktighet.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • skyblueangel14
      • January 2006
      • 111

      #3
      okej, tack så mycket för svaret. Då vet jag
      men jag har läst att vissa kampfiskar har fått sina fenor avslitna pga av pumpen, det låter ju inge kul. hur undviker man de?
      //Betty.

      Kommentar

      • tompa_2006
        • July 2006
        • 98

        #4
        Genom att ha en väldigt svag cirkulation. Bästa är ett luftdrivet skumfilter.
        Mvh
        -----------------------------------

        Kommentar

        • skyblueangel14
          • January 2006
          • 111

          #5
          okej, har ingen aning om vad det är.
          men läste någonstans att man annars kan rikta strålen mot ena glasrutan eller ställa en växt framför strålen, det borde väl också fungera?
          //Betty.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ursprungligen postat av skyblueangel14
            okej, har ingen aning om vad det är.
            men läste någonstans att man annars kan rikta strålen mot ena glasrutan eller ställa en växt framför strålen, det borde väl också fungera?
            nåt som funkar jättebra om man vill få ett mer stilla vatten men ändå bra flöde genom filtret är att ta ett rör som du borrar massa hål i tätar ena änden och trär på en grovporig filterpatron, sätt den sedan på utblåset men en skarvmuff (liten slang med passande diameter)
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • skyblueangel14
              • January 2006
              • 111

              #7
              tack så mycket för svaret(och beskrivningen).
              //Betty.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                ... ska tillägga att gurami ställer höga krav på vattenkvaliten och vill ha det välfiltrerat så att ev köra utan pump är bara att glömma
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...