Räcker det till kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Räcker det till kampfisk?

    Hejsan alla zoopetmedlemmar

    Nu har jag funderat och blivit intresserad av kampfiskar då dem har fantastiska färger och fenor.
    Jag funderar på att köpa ett 35 liters med en hane till att börja med och sen en hona till honom!
    Går det att ha dem i ett 35 liters eller ska man satsa på ett större kar?

    Är det lätt att få yngel och vad ska man göra inför leken och efter?

    Görna mer tips av kampfiskuppfödare!

    Mvh Simon
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2


    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Jaa jag har läst dem men jag menar mer personer med egen erfarenhet Mvh Simon

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #4
        Jag skulle absolut inte ha en hane med en hona i ett så litet kar. Han skulle nog jaga henne mycket, det är bättre med flera honor för terrorbalansen, men i ett så litet kar blir det inte så mycket utrymme för dem.
        Han skulle säkert kunna leva i 35 l, men har man haft kampfisk i ett större så vet man att de gillar utrymme!

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Ursprungligen postat av annatzk
          Jag skulle absolut inte ha en hane med en hona i ett så litet kar. Han skulle nog jaga henne mycket, det är bättre med flera honor för terrorbalansen, men i ett så litet kar blir det inte så mycket utrymme för dem.
          Han skulle säkert kunna leva i 35 l, men har man haft kampfisk i ett större så vet man att de gillar utrymme!
          Okej bra då satsar jag på ett större Tack Mvh Simon

          Kommentar

          • Simon--B
            • May 2008
            • 720

            #6
            Nu drar jag upp tråden igen då jag har fått ett 150 liters akvarium av bekanta idag det borde räcka till kampfiskar! Kan jag ha 1 kampfisk hane och 2 honor i det karet?

            Vad kan man mer ha för fisk med kampfiskarna ge gärna förslag

            En fråga till som jag länge har funderat på är om man har en hane och 2 honor måste man ta bort honorna när han vaktar äggen och så småning om ynglerna? Eller kan det vara sams?

            Tacksam för svar Mvh Simon

            Kommentar

            • tompa_2006
              • July 2006
              • 98

              #7
              Du kan fler än 2 honor i det akvariet, beroende på vad du tänkt att skaffa för fler firrar.

              Om du tänkt att odla kampfiskarna måste du skaffa ett lekakvarium åt dom. Du får inga yngel att överleva i ett sällskapsakvarium. Först och främst är nog cirkulationen för stark i akvariet för att hanens skumbo ska stanna på plats. Sen är vattennivån för hög för att hanen ska orka lägga tillbaks äggen i skumboet (äggen måste vara nära vattenytan för att få tillräckligt med syre för att utvecklas). Om det trots allt skulle kläckas några så blir dom uppätna av andra fiskar om du har sådana i karet.

              Ett 50-60 liters kar är lagom som lekakvarium.
              Mvh
              -----------------------------------

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #8
                Okej tack

                Kommentar

                Arbetssätt...