Sjuk Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Driva
    • July 2008
    • 38

    Sjuk Kampfisk

    Köpte en kampfisk igår, såg jättefin ut (i alla fall i mina otränade ögon). Fin färg, verkade inte hängig, och inga direkta skavanker. Men i morse upptäckte jag att han hade som ett vitt damm eller vad man ska säga över ena sidan, det är som en stor rund fläck vid sidfenan som är vit.
    Kan detta vara svamp? Bryter de ut så fort, och vad kan man göra?

    //Ängslig nybörjare
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser det lite luddigt ut är det säkert svamp och det kommer ganska fort. Den kan ha haft det även när du fick den men med stressen som en flytt innebär och till ett nytt vatten så bryter det ut.
    Du kan bota det med 0,5 dl salt/100 liter vatten och skulle det inte hjälpa så kan du dubbla dosen (om det nu är säker på att det är svamp). En nackdel är att växterna brukar inte bli jätteglada med en massa salt i vattnet, så har du ett karantänsakvarium som du kan använda så är det en bra idé.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Driva
      • July 2008
      • 38

      #3
      Jag kan alltså ösa ned saltet i vanliga akvariet? De andra fiskarna och räkorna som jag har, kan de ta skada?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad har du för fisk?
        De flesta fiskarna tar ingen skada av det när du går upp med salthalten, men du får vara försiktigare när du drar ner på salthalten och göra det via vattenbytena.

        Är du det minsta osäker så är det bättre om du kan få tag i ett litet akvarium som du kan släppa ner fisken i och ha den där ett par dagar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Driva
          • July 2008
          • 38

          #5
          Jag har fantomtetror, rödmunstetror, räkor, ancistrus, algätare..
          Men det kanske är bättre att han får bor ett par dagar själv..
          Hur vet man hur länga han ska bo i ett "saltbad"? Är det tills svampen är borta eller finns det någon bestämd period?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Svampen brukar försvinna ganska enkelt på ett par tre dar om det är i sin linda, men vill du prova en lättare kur och ge det ett par dagar och se om fisken blir bättre så kan du dosera 2 msk salt/100 liter vatten.
            Det är ingenting som dina fiskar, räkor eller växter tar skada av.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Driva
              • July 2008
              • 38

              #7
              Det blev inget saltbad för kampisen, för när vi kom hem nu ikväll låg han på bottnen stendöd
              Kan han ha dött av svamp efter en dag? Eller var det något annat? Stress?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Den dör inte av svampangrepp på en dag så det måste ha varit något annat som tog död på den. Tråkigt när det händer, men det är bara att ta nya tag!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...