BRÅK!!! Guldgurami & Blå marmorgurami, vad ska jag göra...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny82
    • September 2007
    • 8

    BRÅK!!! Guldgurami & Blå marmorgurami, vad ska jag göra...?

    Har ett par av Guldgurami och ett par Blå marmorgurami.
    Har haft dom ett tag och dom blir bara elakare mot varandra.
    Guldhanen är värst. Men dom jagar allihopa på den stackars blåguramihonan. Har testat att ta bort den mobbade blåguramihonan, men då gnabbas hanarana mer med varandra...
    Testade att ha blåhanen med guldhonan, det verkade funka bra. Dom nästan "ignorerade varandra", så det verkade bli lugnare i karet. Mindre stress i karet.
    Kan det vara så att jag bara ska ha blåhanen och guldhonan ihop? Eller tror ni att dom kommer att fajtas med tiden också?
    Har även provat att ha båda honorna med blåhanen, men dom mobbar den lilla blåhonan...
    Guldhanen är elak mot alla...

    Tänkte ge bort den mobbade blåhonan och den elake guldhanen till en väninna som har större kar och andra fiskar som kan "distrahera" dom.

    Mitt kar är på 200 l, och jag har även Platyn, liiiten ål, malar och algätare och ett lugnt Scalarpar.

    Om jag nu ger bort dessa två till väninnan så har jag även funderat på om det finns några andra färglada guramin som skulle gå ihop med dessa andra fiskar (+blåhanen & guldhonan isf)
    Har ni några råd att ge mig?
    Kan inte "bara åka till zoot och fixa nya" om jag inte vet lite bättre... Har dessutom ingen bil och ingen zooaffär i min hemby...

    Tacksam för svar!!

    //Jenny
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit!
    Eftersom dessa båda guramisorter är samma art, bara två olika odlingformer, så kommer det bli konkurrens om utrymmet du har i ditt kar. Denna sorts gurami är kanske inte kända heller för att vara världens snällaste och kan bli riktiga surrävar när de växer till sig.
    Gör som du tänkt, ge din kompis ett av paren och satsa på det paret som du har kvar och vill du även köpa till någon fisk så finns det en del att välja mellan.
    Eftersom de är lite större och ganska buffliga av sig för att vara gurami, så bör du skaffa någon sort som kan stå pall deras tykningar och som får plats i ditt kar, och då är en av mina personliga favoriter given, Mosaikguramin http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jenny82
      • September 2007
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hej och välkommen hit!
      Eftersom dessa båda guramisorter är samma art, bara två olika odlingformer, så kommer det bli konkurrens om utrymmet du har i ditt kar. Denna sorts gurami är kanske inte kända heller för att vara världens snällaste och kan bli riktiga surrävar när de växer till sig.
      Gör som du tänkt, ge din kompis ett av paren och satsa på det paret som du har kvar och vill du även köpa till någon fisk så finns det en del att välja mellan.
      Eftersom de är lite större och ganska buffliga av sig för att vara gurami, så bör du skaffa någon sort som kan stå pall deras tykningar och som får plats i ditt kar, och då är en av mina personliga favoriter given, Mosaikguramin http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243.
      Hej tack för det snabba svaret!

      Så du tror att det skulle funka om jag har kvar guldhonan och blåhanen? (dom som är mest fredliga mot varandra...)
      Om jag nu skaffar Mosaikgurami, då måstete det väl vara en hona och en hane va...? Eller tror du att blåhanen kommer tyka sig för mycket mot en Mosaikhane...?

      Frågvis, jag vet... Men vill ju det bästa för firrarna!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Risken finns att din blåhanne kommer att tyka sig mot nykomlingarna, men eftersom det är två olika sorter så är risken för det mindre än om du behåller dina bortbytingar.
        Vad har du för mer fisk i karet?

        Det är klart att du ska fråga om du undrar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jenny82
          • September 2007
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Risken finns att din blåhanne kommer att tyka sig mot nykomlingarna, men eftersom det är två olika sorter så är risken för det mindre än om du behåller dina bortbytingar.
          Vad har du för mer fisk i karet?

          Det är klart att du ska fråga om du undrar.
          7 st Platyn (mussepigg, korallTuxedo, Sunset)
          3 st Siamesiska algätare
          1 st Plecostomusmal
          1 st Albino pansarmal
          1 st Metall pansarmal
          1 st Chokladmal
          2 st Marmorscalare
          1 st Kuhlii-ål

          Ja, och så är det ju då Guldguramipar & Blå marmorguramipar...

          Är det bättre om jag skaffar endast honor om jag skaffar andra fiskar?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Till det gänget du redan har skulle du nog vänta ett tag innan det flyttar in fler lite större fiskar. En hel del av de du redan har blir 10cm+ och köpa ytterligar stora fiskar kan vara dumt, däremot är inget sagt at du kan skaffa andra fiskar.
            Till det gänget saknas det ett betydligt antal pansarmalar av de sorter du redan har. Pansarmalar är gruppfiskar och gillar att vara ett gäng som kan spana in vad som pågår på andra sidan rutan, och minst 5 till av varje sort är inte fel.
            Plecon kanske inte är så stor nu, men vänta några månader så ska du få se vem som är längst i karet.
            Siameserna är på gränsen till antalet då även de gillar att glida omkring i pack, men å andra sidan är karet heller inte det största som tillverkats och gänget kanske inte bör utökas.
            Även kuliga ålen känner sig ensam och förbannar den kvinna som köpte endast honom då han gillar att åla sig inför andra och då vet du vad du kan göra!

            Sedan kan man skriva både pekpinnar och förmaningar om ditt fiskval, men det tänker inte jag göra utan det gör säkert någon annan vänligt sinnad själ.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jenny82
              • September 2007
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Till det gänget du redan har skulle du nog vänta ett tag innan det flyttar in fler lite större fiskar. En hel del av de du redan har blir 10cm+ och köpa ytterligar stora fiskar kan vara dumt, däremot är inget sagt at du kan skaffa andra fiskar.
              Till det gänget saknas det ett betydligt antal pansarmalar av de sorter du redan har. Pansarmalar är gruppfiskar och gillar att vara ett gäng som kan spana in vad som pågår på andra sidan rutan, och minst 5 till av varje sort är inte fel.
              Plecon kanske inte är så stor nu, men vänta några månader så ska du få se vem som är längst i karet.
              Siameserna är på gränsen till antalet då även de gillar att glida omkring i pack, men å andra sidan är karet heller inte det största som tillverkats och gänget kanske inte bör utökas.
              Även kuliga ålen känner sig ensam och förbannar den kvinna som köpte endast honom då han gillar att åla sig inför andra och då vet du vad du kan göra!

              Sedan kan man skriva både pekpinnar och förmaningar om ditt fiskval, men det tänker inte jag göra utan det gör säkert någon annan vänligt sinnad själ.
              Ja du får gärna säga vad jag gör galet... Är inte helt haj på allt...

              Så nu kommer jag att skaffa mer pansarmalar i sånnafall och nån ål ifall jag ska ha fler, är det korrekt uppfattat...? Och ev nån siames till?

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Hade varit intressant att se en bild på ditt kar, jag vet att Guramis är ganska så revirhävdande men med rätt inredning och uppdelning av karet så funkar de ihop. Har haft dina Guramis och 3st sorter till samtidigt utan problem. (bortsett från vid utfodring då)

                Kommer heller inte kommentera ditt fiskval, men du skulle ju kunna gallra ut en del av dom som går själva. Så får Guramisarna mer plats.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jep, jepp och nope.

                  Siameserna kan du vänta med tills karet stabiliserat sig i växten som kan ta ett par månader. Det är dumt att ha för många stora fiskar dom ger sig in i varandras revir och djävlas.

                  OK, du bad om galenskaperna. Skalarerna kommer att bli terrorister i karet om det är ett par och ska leka, jaga allt som rör sig tills de har 75% av karet och de övriga fiskarna får dela på resten. Skalarer är riktigt fina fiskar som jag gärna skulle ha igen, men mitt fiskval numera gör att jag undviker dem. Inte för att du ska tro att dina är så djävliga, men risken finns.
                  Sedan är ett 200 liter kar på gränsen för dessa fiskar eftersom de bör ha ett kar som är ca 50 cm högt, då för att kunna utvecklas när de växer på höjden.

                  Men ett gäng Corydoras och några ålar till är inte fel, och kanske, kanske ett litet stim med tetror på ett 10 tal...om guramina lugnar ner sig.

                  Att ha så hyffsat mycket fisk förutsätter att du har bra filtrering, något som jag mer eller mindre antar att du har.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Jenny82
                    • September 2007
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Hade varit intressant att se en bild på ditt kar, jag vet att Guramis är ganska så revirhävdande men med rätt inredning och uppdelning av karet så funkar de ihop. Har haft dina Guramis och 3st sorter till samtidigt utan problem. (bortsett från vid utfodring då)

                    Kommer heller inte kommentera ditt fiskval, men du skulle ju kunna gallra ut en del av dom som går själva. Så får Guramisarna mer plats.
                    Ok, ska ha detta i åtanke

                    Kommentar

                    • Jenny82
                      • September 2007
                      • 8

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jep, jepp och nope.

                      Siameserna kan du vänta med tills karet stabiliserat sig i växten som kan ta ett par månader. Det är dumt att ha för många stora fiskar dom ger sig in i varandras revir och djävlas.

                      OK, du bad om galenskaperna. Skalarerna kommer att bli terrorister i karet om det är ett par och ska leka, jaga allt som rör sig tills de har 75% av karet och de övriga fiskarna får dela på resten. Skalarer är riktigt fina fiskar som jag gärna skulle ha igen, men mitt fiskval numera gör att jag undviker dem. Inte för att du ska tro att dina är så djävliga, men risken finns.
                      Sedan är ett 200 liter kar på gränsen för dessa fiskar eftersom de bör ha ett kar som är ca 50 cm högt, då för att kunna utvecklas när de växer på höjden.

                      Men ett gäng Corydoras och några ålar till är inte fel, och kanske, kanske ett litet stim med tetror på ett 10 tal...om guramina lugnar ner sig.

                      Att ha så hyffsat mycket fisk förutsätter att du har bra filtrering, något som jag mer eller mindre antar att du har.
                      Pjuh! Tack för det givande svaret!

                      Bra att veta vad som gäller menar jag...

                      Låter som om jag får skaffa lock till mitt 300 l akvarium som jag har i källaren... Om nu skalarerna kan bli så elaka menar jag. Nu är dom ca 5 cm och 8 cm. Och tillhör ännu till dom som är snälla i karet...

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Har du ett kar till som inte är något vatten i?
                        Du måste ha en skruv lös. Det kan jag lova dig, det dröjer inte länge innan du kollar runt vad du ska ha för fisk i det karet!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Jenny82
                          • September 2007
                          • 8

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Har du ett kar till som inte är något vatten i?
                          Du måste ha en skruv lös. Det kan jag lova dig, det dröjer inte länge innan du kollar runt vad du ska ha för fisk i det karet!
                          Ja, det står ett tomt 300 l kar i källaren...

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jenny82
                            Ja, det står ett tomt 300 l kar i källaren...
                            Natten e lång!

                            Kommentar

                            • Jenny82
                              • September 2007
                              • 8

                              #15
                              Ursprungligen postat av Anettejt
                              Natten e lång!
                              Jupp, den e ju det...

                              Men ska nog allt ta och nana nu känner jag...

                              Tack för alla tips och råd som jag fått av er!


                              Nattinatti!

                              Kramar // Jenny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...