Kampfisklek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mh22gw
    • March 2008
    • 143

    Kampfisklek?

    Mina kampfiskar har byggt skumbo inatt. Hur gör jag nu för att ta hand om ynglen på bästa sätt?

    Ska honorna bort? Hur länge skahanen vara kvar? Hur ser jag om de är befruktade? mm?
    - 720L SA
    - 540L Malawi(Ej igång ännu)
    -110L Odling
    - 63L Yngel
  • Caprizey
    • April 2008
    • 1

    #2
    Ursprungligen postat av mh22gw
    Mina kampfiskar har byggt skumbo inatt. Hur gör jag nu för att ta hand om ynglen på bästa sätt?

    Ska honorna bort? Hur länge skahanen vara kvar? Hur ser jag om de är befruktade? mm?



    Honorna släpper ägg som hanen lägger i boet om du ser något gult klet så är det ägg. Jaa honan ska bort om det finns ägg i boet.
    Hanen ska bort när ynglena är frisimmande.

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Honorna släpper vita små "flingor" som hanen fångar upp och lägger i bubblorna. När dom lekt klart jagar hanen bort honan (kan ta flera timmar) och då är det läge att ta bort honan (honorna om du har flera)(helst ska dom vara en+en när dom leker). Sen ska du ha en nattlampa på under ca 3 dygn. Sen har dom kläckts men inte frisimmade ännu. Det tar ca 3 dygn till. Du kommer att se att ynglerna simmar själva i horisontel linje istället för att "hänga" vid ytan.

      Då tar du bort hanen för annars kommer han att äta upp ynglerna. Nu kan du mata ynglerna med kläckt artemia eller flytande artemia. Hanen ska inte ha någon mat så länge som han vaktar ynglerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...