Hona, eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Hona, eller hane?

    Har två kampfiskar i mitt akvarium, en är på ca två månader och först trodde jag det var en hona, men nu börjar jag ha lite second toughts om man kan säga så. Den vuxna hanen spänner upp sig så han får som en krage när han simmar mot den, och för att varna andra fiskar. Då simmar bara den minsta iväg, så mycket har jag kunnat iakta. Den minsta har små,små fläckar som jag tror är sår. Kan det vara så att min hon är en han eller kan kamphanar bete sig så mot honor också.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hade kampfisk för ett tag sen och vi köpte vad vi trodde var två honor till honom men den ena visade sig vara en hane så det du skriver kan mycket väl stämma.
    Det enklaste sättet att kolla kön på kampfiskar är den ljusa pricken som honor har på magen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Dom flesta vanliga kampfiskar (Betta splendens) är enstöringar och tolerar oftast inga andra vare sej honor eller hanar inom synhåll, så det kan mycket väl vara en hona som han jagar iväg, hon tolereras bara vid boet under leken!
      Kampfiskar som är uppfödda tillsammans eller som går i stora akvarier med gott om växter och gömställen kan samsas bättre.

      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Tack för snabba svar. Jo som du säger Thaifighter så tänkte jag att hanarna jagar väl honorna också. Jag har märkt att den yngsta av dem har som en liten blek, vit ganska stor fläck på buken, vid huvudet. Är det denna du menar Nina82?
        Obs. Dem har gått tillsammans sedan onsdags förra veckan och har inte sett dem bråka eller uppträda så här tidigare så.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Aquario
          Tack för snabba svar. Jo som du säger Thaifighter så tänkte jag att hanarna jagar väl honorna också. Jag har märkt att den yngsta av dem har som en liten blek, vit ganska stor fläck på buken, vid huvudet. Är det denna du menar Nina82?
          Obs. Dem har gått tillsammans sedan onsdags förra veckan och har inte sett dem bråka eller uppträda så här tidigare så.
          Pricken jag menar är som en liten utbuktande ljus/vit plupp just vid "äggledaren" så att säga. Inte vid huvudet utan vid analen. Om du ser honorna lite underifrån syns det ganska tydligt.

          Var jag tillräckligt tydlig nu?
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Ja, nu vet jag vad jag ska leta efter.
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Jaa! Jag hittade den, vet inte hur utåtbuktad den är men den var där du sa att den skulle va
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Skönt att du fick rätsida på det hela då
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Aquario
                  • October 2007
                  • 670

                  #9
                  Ja, nu är det bara att hålla spann ifall det blir några kampyngel :O
                  112L växt/sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  Arbetssätt...