Vilka fajtas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppie
    • June 2008
    • 145

    Vilka fajtas?

    Vilka kampfiskar fajtas? Är det honorna eller hanarna, jag har hört så mkt olika, skulle behöva lite svar då min pojkvän vill köpa två och jag vill inte att dom ska "bråka" i akvariet och stressa dom andra fiskarna!

    Så är det honorna eller hanarna och vilka fiskar går kampfiskar verkligen inte ihop med, är det nån speciell eller är det från individ till individ?
    Fem såna där guppies och påökning snart!

    Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Två hannar kan du inte ha tillsammans.
    Har du bara en hona och en hane så komer hanen att jaga den stackars honan.

    Hanarna ska man helst ha i egna kar. Honorna kan du ha tillsammans med andra fiskar om det inte är dvärgciklider så som fjäri.

    Kommentar

    • Guppie
      • June 2008
      • 145

      #3
      Okej, så jag behöver inte oroa mig över mina guppies och deras kommande yngel?
      Fem såna där guppies och påökning snart!

      Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

      Kommentar

      • annatzk
        • January 2008
        • 165

        #4
        Har inga egna erfarenheter av den mixen (kampfiskhane o guppies) , men det kan bli så att kampfiskhanen tolkar guppiehanarnas stjärtfenor som konkurrenter och då kommer att jaga och bita dem.
        Sedan kan ju yngel tänkas smaka bra också.

        Kommentar

        • Guppie
          • June 2008
          • 145

          #5
          Okej, så det är egentligen ingen bra idé då.. Just nu har jag ingen hane, han dog tyvärr en dag efter jag köpt han, men om jag köper en ny, kan jag inte bara välja en med en lite mindre sjärt?
          Fem såna där guppies och påökning snart!

          Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

          Kommentar

          • annatzk
            • January 2008
            • 165

            #6
            För din hanes skull kan det ju vara en fördel kanske om hans fenor är mindre (mindre lockande för andra att smaska på).
            Kampfiskar kan ju vara väldigt olika till sättet, men det har nog inte med fenorna att göra.
            Men vill man testa lite vågliga kombinationer är det nog klokt att ha en backupplan med möjlighet till att flytta någon part om det inte skulle fungera.

            Kommentar

            • Raggsockan
              • April 2007
              • 644

              #7
              Just det. Guppysar är nog inte så bra att ha tillsammans med kampfiskhanar.

              Kommentar

              • Guppie
                • June 2008
                • 145

                #8
                Ja, man får ju prova sig fram helt enkelt
                Fem såna där guppies och påökning snart!

                Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                Kommentar

                • Guppie
                  • June 2008
                  • 145

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raggsockan
                  Just det. Guppysar är nog inte så bra att ha tillsammans med kampfiskhanar.
                  Det var ju synd för min pojkvän då, imed att jag köpte mina guppiesar först!
                  Fem såna där guppies och påökning snart!

                  Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Kamphanar kan gå hårt åt honorna, eftersom de nog egentligen inte vill ha några honor i reviret innan de är nöjda och färdiga med sitt bo, så det kan vara bra att ha fler honor, för att fördela aggressiviteten på fler individer (och växter och gömställen). Men jag har även hört tvärtom, att vissa honor kan bita sönder fenorna på hanar. Hanarnas långa fenor är ju inget normalt, utan en framodlad företeelse, som gör dem rätt långsamma, och tacksamma att attackera för fiskar som gärna biter i fenor.

                    Andra fiskar attackeras inte, förutom när hanen försvarar bo, ägg, och yngel. Att de inte skulle gå att hålla med guppy på grund av att de tar slöjguppyhanar för kampfiskar har jag mycket svårt att tro, eftersom de skiljer rejält i storlek, och inte beter sig likadant. Och varken kampfiskar eller guppy har stora fenor normalt sett, så det går de nog inte på. Däremot kan kanske storfenade slöjguppyhanar, som är långsamma, och simmar lite som skadade fiskar, bli en frestelse för kamphanar (och honor) att nafsa efter. Det samma gäller å andra sidan slöjfenade kamphanar också. Guppyyngel riskerar däremot att bli mat.

                    Och som vanligt så är ju akvariets storlek viktigt i sammanhanget.
                    Senast redigerad av Shepard; 22 June 2008, 19:37.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Guppie
                      • June 2008
                      • 145

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Kamphanar kan gå hårt åt honorna, eftersom de nog egentligen inte vill ha några honor i reviret innan de är nöjda och färdiga med sitt bo, så det kan vara bra att ha fler honor, för att fördela aggressiviteten på fler individer. Men jag har även hört tvärtom, att vissa honor kan bita sönder fenorna på hanar. Hanarnas långa fenor är ju inget normalt, utan en framodlad företeelse, som gör dem rätt långsamma, och tacksamma att attackera för fiskar som gärna biter i fenor.

                      Andra fiskar attackeras inte, förutom när hanen försvarar bo, ägg, och yngel. Att de inte skulle gå att hålla med guppy på grund av att de tar slöjguppyhanar för kampfiskar har jag mycket svårt att tro, eftersom de skiljer rejält i storlek, och inte beter sig likadant. Och varken kampfiskar eller guppy har stora fenor normalt sett, så det går de nog inte på. Guppyyngel lär däremot bli mat.
                      Då får Kent allt lugna sig med sin kampfisk till mina yngel har växt till sig!
                      Fem såna där guppies och påökning snart!

                      Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...