Behöver hjälp med kampfisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    Behöver hjälp med kampfisk!

    , ja har precis satt upp odlings akvariumet, ni kan se bild på de nerdanför. och jag undrar om jag ska behöva göra nått mer? jag har två honor och en hane, han jagar dom otroligt mycke. ska jag köpa en till, jah behöver alla tips jag kan få av er. honorna tror jag e systrar, för dom kommer från samma uppföddare och har samma färg och nästan allt lika, man kan bara se skillnad på att ena har en liten kluven bakfena, men nu har dom börja bråka med varanndra och nästan döda varann. men dom e självklart på helspen när hanen är i närheten och rör inte varann. och sen undrar jag om honan på bilden har rom i sig eller inte?


  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    #2
    nån som skulle kunna hjälpa mig eller?

    Kommentar

    • Qubik
      • May 2007
      • 39

      #3
      Hej.

      Skall du odla på kampfisk så skall du bara ha en hona i karet.

      Kommentar

      • SandraPandra
        • June 2008
        • 142

        #4
        joo men jag vågar tyvärr inte, han e för agressiv!har jag två så kan dom vila lite och inte bli stressade. jag kommer plocka ut den snälla av honorna senare, när dom har landat där i, just nu vågar jag ärligt talat inte.

        Kommentar

        • Qubik
          • May 2007
          • 39

          #5
          Hej igen.
          Efter en titt på odlingskaret så hade jag valt att plocka bort alla stenar som du har. Växten du har i sidan hade jag nog gjort om till flytväxt.

          Kommentar

          • Qubik
            • May 2007
            • 39

            #6
            Men låt hanen simma i karet själv till dess att han börjat bygga boet

            Kommentar

            • SandraPandra
              • June 2008
              • 142

              #7
              joo, men han e så agressiv, han kommer fortfarande döda honan i så fall.

              Kommentar

              • Qubik
                • May 2007
                • 39

                #8
                Hur mycket vatten har du i karet osv?

                Kommentar

                • Qubik
                  • May 2007
                  • 39

                  #9
                  Låt hanen simma i karet ett tag själv....har du möjlighet så lägg i honan i något skydd, bara så att hanen ser henne.

                  Kommentar

                  • Qubik
                    • May 2007
                    • 39

                    #10
                    När hanen väl har byggt boet och leken är klar så har du ingen chans att plocka upp sten osv.

                    Kommentar

                    • SandraPandra
                      • June 2008
                      • 142

                      #11
                      okej, har tagit bort stenarna nu. ja, hur mycke vatten de e vet jag inte på rak arm. men kanske 20l, där nånstans iallafall.. har 15 cm. jag skulle kunna ha henne i en trekantig skål brevid om dom ni måste se varanndra. annars så har dom sett varanndra i svart 1 månad så dom vet om varann. de va inte så mycke växter som flytter nu, men de täcker iallafall ena sidan av akvariet.. nått mer jag måste tänka på?

                      Kommentar

                      • SandraPandra
                        • June 2008
                        • 142

                        #12
                        nån som vet va man kan göra utan flytväxter?

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          hallå!

                          jag lusläste din tråd och jag ska om jag kan hjälpa dig..

                          låt hanen vara själv i akvariet, efterhand så börjar han bygga på sitt skumbo..när han har gjort det och du ser att han känner sig klar så får du lägga i en romstinn hona, du kan se på en hona när hon är redo att leka för då så simmar hon med huvudet neråt mot hans bo och hon får en svart rand längs sidan..det betyder att hon är redo att leka... leken kan pågå någon timme så håll gärna lite koll på dem under akten. ha gärna något gömställe till din hona för att när de är klara så kommer han att jaga henne från boet. sen så klarar hanen sig själv med att ta hand om ynglen... det du med kan tänka på är att om inte din hane bygger nått skumbo så kan det vara för att han försöker men han gör inte sina bubblor tillräckligt starka.

                          hoppas att detta hjälper lite ...lycka till
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • bettaman
                            • June 2008
                            • 127

                            #14
                            hannen blir agressiv när han inte är klar men skumboet än

                            Kommentar

                            Arbetssätt...