Konstig kamphona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Konstig kamphona

    Ända sen ja köpt min kampfiskhona har hon bara simmat mot en ruta som om hon är en hane som ser sig själv? Är det verkligen en hona eller är även honorna aggresiva mot andra? Jag ser också på mina guppyhanar att de fått stora delar av stjärten bortbitna
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • miaz
    • March 2007
    • 171

    #2
    Tyvärr är ofta de kamphonor man köper hanar...med tiden får de längre fenor/mer färg. Min tråkiga erfarenhet är att 75% av honorna egentligen är hanar. Jag väljer numera de största, tråkigast färgade honorna och har lyckats få i alla fall 3 honor nu. Kampfisken gillar inte andra fiskar med stora färggranna fenor, ser dem som konkurrenter.

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      Ush, va drygt, för det ser ju ut som en vanlig hona : /
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4


        här är en bild på H*n :/ please help
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Angiiee
          • December 2007
          • 34

          #5
          Jag tycker att det mer liknar en hane.. med en väldigt rund mage, hehe!
          Jag har fått kortfenade hanar två gånger när jag trott att det varit honor, och ja, kropps/fen-mässigt så ser din likadan ut som mina kortfenade hanar gjorde.

          Har aldrig varit med om att honor har varit aggressiva.. Elaka kan de vara, men har som sagt aldrig hört talas om aggressiva honor.. Rätta mig om jag har fel?!

          Kommentar

          • Lowa
            • February 2008
            • 595

            #6
            ja e ehelt ny inom kampfiskområdet så ja vet ient, skaffade en hanne igår, en stor en! å ja vet ju itne hur beteendet ska va men han visade ju upp sig totalt! vet dock inte om det är för att det nu e en hona elelr om det var en hanne. så nu så gömmer sig h*n under en cocosnöt elelr bakom filtret hela tiden, och kommer de nära varann å han spänner ut sig så är de blickstilla som paralyzerade..whats happening?
            180l Guldfisk
            220l clarias

            Kommentar

            • Angiiee
              • December 2007
              • 34

              #7
              OM det är så att din kortfenade kampfisk är en hane så borde du hålla koll på dem för de kommer antagligen slåss. (De spänner upp sig mot varandra och typ "snärtar" till varandra)
              Har du sett om h*n spänner ut gälarna när h*n spänner upp sig?

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                nej tror inte h'n gjort det, de blir bara stilla och h*n pressar sig mot botten å ser rätt undergiven ut, han jagar också runt henne då han ser henne. antar endå at tdet e en hon eftersom den har en vit prick bakom de där två främre fenorna
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • Lowa
                  • February 2008
                  • 595

                  #9
                  HAN spänenr iaf ut gälarna som värsta kragen
                  180l Guldfisk
                  220l clarias

                  Kommentar

                  • Lowa
                    • February 2008
                    • 595

                    #10
                    testade med en spegel nyss, och h*n spärrade upp sig krage under gälarna mot spegelbilden..hanne alltså?
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

                    Kommentar

                    • Angiiee
                      • December 2007
                      • 34

                      #11
                      Hm, svårt att säga faktiskt. H*n har inte bråkat någonting med din nya hane? För hanar slåss när de ser varandra/är tillsammans.

                      Kommentar

                      • Lowa
                        • February 2008
                        • 595

                        #12
                        nej den har inte gjort något mot den större, den blir jagad å den gömmer sig
                        180l Guldfisk
                        220l clarias

                        Kommentar

                        • bettaman
                          • June 2008
                          • 127

                          #13
                          min kortfenade kampfisl slogihjäl min slöjkampfisk, antar att dom långa fenorna gjorde att han blev slö

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #14
                            Så, om jag får låna tråden lite, spänner hanarna upp gälarna som en krage ungefär när dem hotar andra hanar, enbart? För min hane har gjor så mot min yngre kampfisk, då simmade den bara iväg. Har inte sett dem slåss annars. Har nu fått misstankar att min hona egentligen är en hane :S
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • StaffeRyck
                              • June 2008
                              • 17

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lowa
                              ja e ehelt ny inom kampfiskområdet så ja vet ient, skaffade en hanne igår, en stor en! å ja vet ju itne hur beteendet ska va men han visade ju upp sig totalt! vet dock inte om det är för att det nu e en hona elelr om det var en hanne. så nu så gömmer sig h*n under en cocosnöt elelr bakom filtret hela tiden, och kommer de nära varann å han spänner ut sig så är de blickstilla som paralyzerade..whats happening?
                              Smart att skaffa en hane när man inte vet vad man har. Dessutom har jag fått lära mig att ha minst 2 honor på en hane, vilket du inte verkar ha...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...