Blandade killifrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Blandade killifrågor

    Jag har två arter av Killifiskar; dels Eggerzinotho Nothobranchius eggerzi, dels Guldlyrstjärtskilli Fundulopanchax gardnerii.

    Frågor om Eggerzinotho:
    1, Fiskarna har slutat växa! Den största honan är bara 1,5 cm och den största hanen är bara drygt 2 cm. Trots riklig matning med artemia varje dag har ingen tillväxt synts hos några fiskar sedan en dryg månad. De matas även med flingfoder och ägg.
    Är detta normalt?
    2, Är fiskarna könsmogna trots sin ringa storlek?
    3, Är det någon idé att försöka få lek på dem och hur gör jag då för att få så många ägg som möjligt? Jag har sett lekbeteende hos dem, men har ej sett någon rom. De går i ett yngelkar med Segelfensmolly (~2 cm) samt Körsbärs och Amanoräkor.

    Frågor om Guldlyrstjärtskilli:
    4, Hos dessa är de största exemplaren runt 3 cm och ser ut att vara utfärgade. Dessa får ingen artemia som mat utan endast flingfoder och ägg (samt de Guppy-yngel de själva fångar). Kommer de växa ytterligare?
    5, Är de könsmogna?
    6, Hur gör jag för att få lek på dem?
    7, Behöver rommen samlas upp och torkas?
  • proOve
    • August 2007
    • 139

    #2
    Hej,
    ang storlek och tillväxt. Jag hade en trioAphyosemion pascheni (http://www.killi-foto.de/pascheni.jpg) där hanen gick tillsammans med en hona och den andra honan gick i ett annat kar tillsammans med andra fiskar. Hanen är ca 4-4.5 cm MEN den honan som gick tillsammans med honom blev max 2cm medan den andra honan som gick själv blev lika stor som hanen. Så ofta kan det bli så att honan inte kommer åt att äta tillsammans med hanen, speciellt om denna jagar och är aggresiv mot honan.

    ang. lek på nothosarna .. nu när du sett lekbetende är det juh bara att testa att plocka upp torven (har du torv?) och torrlägga den och se om det händer något .. är juh inte så jobbigt.

    Ang. lek på Gardneri .. http://www.aquaticcommunity.com/killi/gardneri.php

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Svar om nothon - inte haft just den arten själv.
      När hannen har färgat ut är de oftast lekmogna.
      Men jag undrar givetvis hur gamla de är?
      En behållare med lite torv är det bästa substratet för äggläggning.
      Nothos kan dock äta sina ägg - liksom flertalet andra fiskar.
      Dina andra gäster tackar väl förmodligen inte heller nej till en smakbit.
      Bättra gärna till kosthållningen - frysfoder, smulade räkor och jättegärna levande som t ex dafnier så blir nog äggläggningen ännu bättre. Rejäla vattenbyten skadar inte heller.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Wunder
        • September 2007
        • 315

        #4
        Ursprungligen postat av proOve
        Hej,
        ang storlek och tillväxt. Jag hade en trioAphyosemion pascheni (http://www.killi-foto.de/pascheni.jpg) där hanen gick tillsammans med en hona och den andra honan gick i ett annat kar tillsammans med andra fiskar. Hanen är ca 4-4.5 cm MEN den honan som gick tillsammans med honom blev max 2cm medan den andra honan som gick själv blev lika stor som hanen. Så ofta kan det bli så att honan inte kommer åt att äta tillsammans med hanen, speciellt om denna jagar och är aggresiv mot honan.

        ang. lek på nothosarna .. nu när du sett lekbetende är det juh bara att testa att plocka upp torven (har du torv?) och torrlägga den och se om det händer något .. är juh inte så jobbigt.

        Ang. lek på Gardneri .. http://www.aquaticcommunity.com/killi/gardneri.php
        Det finns ingen torv, alla går i ett 54 L sällskapsakvarium med sand i botten. Det finns gott om plats för alla och föga konkurrens om maten, så jag tror inte det är svält som gjort dem så små.
        Ursprungligen postat av erikthur
        Svar om nothon - inte haft just den arten själv.
        När hannen har färgat ut är de oftast lekmogna.
        Men jag undrar givetvis hur gamla de är?
        En behållare med lite torv är det bästa substratet för äggläggning.
        Nothos kan dock äta sina ägg - liksom flertalet andra fiskar.
        Dina andra gäster tackar väl förmodligen inte heller nej till en smakbit.
        Bättra gärna till kosthållningen - frysfoder, smulade räkor och jättegärna levande som t ex dafnier så blir nog äggläggningen ännu bättre. Rejäla vattenbyten skadar inte heller.
        De är runt 3-4 månader. Tror jag kläckte dem i slutet av februari eller början av mars.
        Bör jag alltså flytta alla nothosar till en behållare med torv i botten och hoppas på det bästa?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Vid den åldern skall de helt klart vara könsmogna.
          Nothosar brukar även hitta till en kopp med torv i.
          Efter ett par veckor kan tu ta upp torven och krama den lagom torv.
          Pröva gärna att leta efter ägg så ser du ju om de är fertila eller inte
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Wunder
            • September 2007
            • 315

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Vid den åldern skall de helt klart vara könsmogna.
            Nothosar brukar även hitta till en kopp med torv i.
            Efter ett par veckor kan tu ta upp torven och krama den lagom torv.
            Pröva gärna att leta efter ägg så ser du ju om de är fertila eller inte
            Ok jag prövar med torv så får vi förhoppningsvis se några ägg.
            Men du tycker alltså inte 1,5 cm är anmärkningsvärt lite för en fullvuxen hona?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Wunder

              Frågor om Guldlyrstjärtskilli:
              4, Hos dessa är de största exemplaren runt 3 cm och ser ut att vara utfärgade. Dessa får ingen artemia som mat utan endast flingfoder och ägg (samt de Guppy-yngel de själva fångar). Kommer de växa ytterligare?
              5, Är de könsmogna?
              6, Hur gör jag för att få lek på dem?
              7, Behöver rommen samlas upp och torkas?
              Har ingen erfarenhet av nothos så jag skippar den frågan.

              4. Gardneri färgar ut långt innan de når full storlek, denne hane är bara cirka 15 mm, men blev till slut cirka 40 mm. Dvs ja, de torde växa ett gott stycke till.
              5. Vid 3 centimeter? Kanske.
              6. De leker i stort sett oavbrutet när de blir könsmogna; det är mycket produktiva fiskar. Du kommer att se hanen uppvakta honan. Äggen läggs gärna nere i bottenlaget (om du har löv eller torv på botten) annars bland växter. Ge dem t.ex. en klump javamossa så lägger de äggen där.
              7. Nej, gardneri är en växtlekare, dvs äggen kläcks i alla fall. Från läggning till kläckning tar det cirka en månad, och de nykläckta ynglen ser ut, uppför sig, och sköts som guppy-yngel. De vuxna brukar ignorera ynglen.
              Ett problem med att de leker kontinuerligt är att yngel som kläcks tidigare äter upp yngel som kläcks senare. Vill du ha mycket yngel kan det därför ändå vara en idé att förvara äggen "torrt" en månad eller så, eftersom det enligt uppgift leder till att alla äggen kläcks samtidigt när de återförs till vatten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Åter till nothos då.
                1,5 cm är litet men det betyder inte att hon inte kan producera ägg.
                Och hon kan också fortsätta att växa till.
                Dumt att inte pröva i alla fall...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Har också läst någonstans att Nothos kan bli väldigt småväxta efter generationer med vitaminfattig föda, samt stanna i tillväxt med det samma

                  Har ingen egen erfarenhet dock

                  Själv har jag en massa trassel med massdöd på nyckläckta N Rachovii... inget skoj när 80% går åt fanderns. Sista svängen kläcktes ca 100, efter en vecka var endast ca 20 kvar
                  Senast redigerad av Hagi; 02 June 2008, 09:44.
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Och sedan när dom är lekmogna går honorna åt - räknat in tre döda rachoviihonor de senaste dygnen - men men skam den som ger sej.....
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...