Problem med Guramihane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mh22gw
    • March 2008
    • 143

    Problem med Guramihane

    Jag har en Marmorguramihane som jagar allaminaandra gurami, jag har Marmor och Guld. Han jagar både hoor och hanar. Nu har jag hittat två döda Marmorhonor, jag tror att det är hanen som stressar ihjäl dom, kan det vara så? Vad kan det bero på att han gör så?
    - 720L SA
    - 540L Malawi(Ej igång ännu)
    -110L Odling
    - 63L Yngel
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    guramihanar har väldigt lätt för att mobba andra gurami och marmor har jag av egen erfarenhet att de kan vara riktigt aggressiva av sig.. Jag hade tagit bort honom om han fortsätter vara sådan, istället så vill jag rekommendera en annan riktigt fin art, nämligen mosaikgurami. aldrig aggresiv enligt mitt tycke.
    Senast redigerad av macke_fisk; 24 May 2008, 16:20.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • mh22gw
      • March 2008
      • 143

      #3
      Tack för svaret! Han har hållt på så här länge, är kanske likabra att ta bort honom. Det är synd för han är stor och fin
      - 720L SA
      - 540L Malawi(Ej igång ännu)
      -110L Odling
      - 63L Yngel

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        Håller helt med, mosaikgurami är betydligt trevligare (och finare) än marmorgurami.

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          sätt honom annars i ett annat kar om du vill behålla honom.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Trichogaster trichopterus (t.ex marmor, blå, guld) är territoriella, och hanarna vill nog ogärna ha artfränder nära inpå, förrän han har byggt sitt bo. Andra hanar ses som rivaler, och honor välkomnas nog först när de är lekmogna, och hanen har byggt sitt bo.

            Jag sålde själv mina blå häromdagen, eftersom jag även har mosaikgurami, och även om det ännu inte hade blivit några större skärmytslingar mellan dem, så var ändå mosaikhanen lite dominant över den blå hanen.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av mh22gw
              Tack för svaret! Han har hållt på så här länge, är kanske likabra att ta bort honom. Det är synd för han är stor och fin
              nja då brukar bara en annan hane ta över och bli besvärlig och så är man där igen! se till att ha väldigt mycket växter så att de kan skydda sig!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • mh22gw
                • March 2008
                • 143

                #8
                Det är den enda Marmorhanen jag har. Det är rätt mycket växter och andra gömställen i karet. Jag har flyttat han till ett annat kar så länge.
                - 720L SA
                - 540L Malawi(Ej igång ännu)
                -110L Odling
                - 63L Yngel

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av mh22gw
                  Det är den enda Marmorhanen jag har. Det är rätt mycket växter och andra gömställen i karet. Jag har flyttat han till ett annat kar så länge.
                  En av guldhanarna kommer förmodligen att ta hans plats, eftersom de är samma art. Nu när marmorhanen går för sig själv, så får han mer lugn och ro att bygga bo, när han har gjort det kan du testa att flytta dit en av honorna, så kanske du får lek. Men honan måste tas bort igen efteråt.
                  Senast redigerad av Shepard; 25 May 2008, 16:54.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Jag har mosiakguramis. Verkligen trevliga och tåliga och nu vackra när de blivit lite äldre. Men i mitt fall så mobbade faktiskt den ene hanen ihjäl den andre så att han fick båda honorna för sig själv.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Simon H
                      • January 2008
                      • 515

                      #11
                      De är inte så bra då måste ta mosaikguramina i ett annat akvarie så att dom inte
                      bråkar men dom kommer och tycka om varandra snart för de gjorde minna
                      gurami...

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #12
                        Ursprungligen postat av macke_fisk
                        guramihanar har väldigt lätt för att mobba andra gurami och marmor har jag av egen erfarenhet att de kan vara riktigt aggressiva av sig.. Jag hade tagit bort honom om han fortsätter vara sådan, istället så vill jag rekommendera en annan riktigt fin art, nämligen mosaikgurami. aldrig aggresiv enligt mitt tycke.
                        Varför inte dvärg gurami?
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...