Finns någon här med regnbågar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    Finns någon här med regnbågar?

    Jag funderar på att ha regnbågsfiskar i akvariet. tycker de är superfina! Någon här som har regnbågsfiskar?

    Hur många borde jag ha i stimmet? Äter de vanligt flingfoder? Är de fredliga? Roliga? tråkiga?

    Jag hittar varken diskussioner eller artiklar om dem...
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag skall snart skaffa trådfenad regnbågsfisk, Iriatherina werneri (tror jag de heter), och håller på att läsa in mej på det nu.

    Tips: när du är i forumet, ställ in det på att visa även äldre trådar. Gå först in på "06.Regnbågsfiskar". Du kan sedan ställa in forumet i rutorna som finns under "Visningsalternativ.
    Senast redigerad av Jens A.; 20 May 2008, 16:32.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #3
      Jag har trådfensregnbågar, röd regnbågsfisk, blå regnbågsfisk samt Boeseman´s regnbågsfisk... Dom klara favoriterna är trådfensregnbågarna... små sötnosar som är snälla mot allt och alla... dom större regnbågarna är snabba med stora munnar som gärna äter yngel och räkor om dom får chansen... men dom är vackra när dom färgar ut. Det är svårt att få tag på honor av röd regnbågsfisk då dessa ofta kastas av exportörerna/uppfödarna då dessa är sunkigt gröna i färgen och sånt går inte hem i USA... att sverige inte är USA skiter dom i...
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #4
        jag har trådfensregnbåge (mycket trevliga) och solstrålefisk Telmatherina ladigesi och de är också väldigt trevliga, snälla och nyfikna..
        Kör på regnbågar du, det är vääldigt trevliga firrar

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          Wow! Trådfenorna är supervackra! Är de vanliga i handeln? Dyra?

          *jag blev kär*

          Jag har ju en del räkor i akvariet, skulle det alltså vara ett problem om jag tar in de stora regnbågarna? Jag har kollat på blå och en sort som jag har för mig heter Parkinsons.
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            Det är svårt att få tag på honor av röd regnbågsfisk då dessa ofta kastas av exportörerna/uppfödarna då dessa är sunkigt gröna i färgen och sånt går inte hem i USA... att sverige inte är USA skiter dom i... [/quote]

            ... kastar som i avfall? Blir förbannad när jag hör det!!!!!
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              [quote=linda.n;1144675]Wow! Trådfenorna är supervackra! Är de vanliga i handeln? Dyra?

              *jag blev kär*

              Ja jag är också kär i våra trådfenor.. de är så otroligt gulliga och snälla.. hanarna blir jättetuffa när de spänner sina fenor..
              De är inte så jätteovanliga i handeln men jag betällde hem våra.. Kostnad på mellan 50-60 spänn st... Dyrt kan tyckas,men de är värda varenda öre!! Skaffar du sådana så ska du tänka på att de har väääldigt små munnar och måste ha mat som de kan äta..tex, cyklops, dafnier, smulad fiskmat och annat smått.. De är perfekta i lite mindre akvarium om man har räkor, för de äter inga räkbarn

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • linda.n
                • March 2008
                • 459

                #8
                Jag har ett litet akvarium med räkor och yngel men det är nog för litet, 54 L. De ska få bo i vårt stora, där går det bara fredliga fiskar.

                det låter som de ligger i samma prisgrupp som de andra regnbågarna då.
                Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Här är en bra regnbågssida


                  Jag har den röda regnbågen, Glossolepis incisus. Väldigt trevlig. Den blir lite större så ett kar på kanske 150-200 liter är minimum tycker jag. Helst större förstås. Jag har en trio, läst någonstans att det är minimum. Då håller hanarna på och kaxar och spänner sig för varandra och honan blir inte jagad hela tiden. Men dom är inte elaka mot varandra på något sätt, bara livliga.
                  Jag fick tag i honan på Akvarieleasing, men det är några år sedan.

                  Jag har också ett litet blåöga som heter Pseudomugil gertrudae, prickigt blåöga. Väldigt vacker och trevlig. Jag tycker den är tåligare än Iriatherina wernerii och inte speciellt svår att få lek och yngel på.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • linda.n
                    • March 2008
                    • 459

                    #10
                    Tack för alla bra tips och länkar!

                    De kommer att få bo med guramis och kilfläckar i ett 375 liters. Kommer bli bra! Jag är sugen på de blå. 8-12 men man kan väl blanda lite också?!
                    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      En del sorter kan korsa sig men ska du inte sätta dom till lek och ta vara på rom spelar det nog ingen roll.
                      Däremot är trådfenan väldigt liten med liten mun, tror den inte skulle klara sig så bra i ett stort kar med andra fiskar som konkurrerar om maten.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Däremot är trådfenan väldigt liten med liten mun, tror den inte skulle klara sig så bra i ett stort kar med andra fiskar som konkurrerar om maten.
                        Håller med dig där, dock kan man hålla dem med Microrasbora och liknande arter, de har ju lika små munnar och man får mata med smått foder till dem alla....
                        Åleds säljer I.werneri för 45kr styck, och nu hade de honor hemma förra helgen också, så nu simmar 3 par i mitt räkakvarium....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • patdah
                          • November 2007
                          • 659

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Åleds säljer I.werneri för 45kr styck, och nu hade de honor hemma förra helgen också, så nu simmar 3 par i mitt räkakvarium....
                          Jag åkte från stockholm till åleds för att handla honor av I Werneri...
                          /Patrik

                          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Däremot är trådfenan väldigt liten med liten mun, tror den inte skulle klara sig så bra i ett stort kar med andra fiskar som konkurrerar om maten.
                            Den är alls ingen blyg viol, utan är som alla andra regnbågar rätt så framåt. Den tar för sig alldeles utmärkt tillsammans med tetror och barber.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Den är alls ingen blyg viol, utan är som alla andra regnbågar rätt så framåt. Den tar för sig alldeles utmärkt tillsammans med tetror och barber.
                              Håller med. Funkar utmärkt med betydligt snabbare fiskar. Kanske inte typ malawiciklider då

                              Kommentar

                              Arbetssätt...