Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny.L
    • May 2008
    • 14

    Dvärggurami

    Hej
    Köpte ett Dvärgguramipar till mitt 60 l. Efter en vecka försvann honan spårlöst, har sett innan att hanen jagade henne ganska hårt så fort hon kom fram, men vet ju inte om han var boven. Nu har det gått ett tag o jag har köpt en ny hona som han jagar lika hårt. Hon gömmer sig hela tiden. Ska jag flytta henne till ett annat akvarium eller går det kanske över? Kan de trivas utan en artfrände? Någon som vet? Tycker synd om henne o surhanen kommer inte få någon ny fru...
    Tack på förhand/Jenny
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Hur ser det ut med ställen för dom att gömma sig på och så? har du flytväxer eller något?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Jenny.L
      • May 2008
      • 14

      #3
      Jag har flytväxter, täta växter på botten, samt rötter och en sten. Hon gömmer sig hela tiden o då får hon vara ifred, men så fort hon kommer fram så jagar han henne skoningslöst

      Kommentar

      • Jenny.L
        • May 2008
        • 14

        #4
        Kan tillägga att neontetrorna får vara ifred, bara henne han jagar så...

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Biter han på henne också? vet inte hur dom gör när dom vill pöka, men att jaga runt låter inte okej. Kanske skulle lägga i båda samtidigt så att hanen inte hinner känns sig så hemma..
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Jenny.L
            • May 2008
            • 14

            #6
            Han jagar inte henne på ett "sunt" sätt.. Den första honan kom ju med honom och han var lika elak mot henne.. Vill inte förlora den nya också.. Borde hon inte må bättre om jag flyttar henne? Har ett annat 60 l med guppy och platy som är fredliga..

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              Ja hon lär ju må bättre, frågan är bara vad som är fel med honom.. Kanske ska flytta hanen och sen flytta tebax honom efter ett tag..
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • Jenny.L
                • May 2008
                • 14

                #8
                Ja jag kan ju alltid prova det. Tack för att du försöker hjälpa mig!
                Mvh Jenny

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Innan honan är lekmogen vill nog hanen vara ifred och bygga på sitt skumbo, och vill inte ha honan i reviret. I naturen skulle ju honan då ge sig av när hanen jagar henne, och se´n komma tillbaka när hon är lekmogen. I akvarier kommer ju inte honan undan, och kan nog till slut bli ihjäljagad.

                  Det man kan göra är att antingen ha hanen och honan i skilda akvarier till att börja med, tills hanen har byggt skumbot, och honan börjar se lekmogen ut. Då kan man flytta honan till hanens akvarium, och då leker de, om man har tur, och se´n tar man bort honan igen. En annan lösning kan vara att ha flera honor till en hane, så att hans jagande fördelas på fler individer, så att inte en och samma blir jagad hela tiden. Flytväxter, och rötter som når upp till ytan (eftersom de är rätt ytorienterade), så att honan kan gömma sig, är bra.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Jenny.L
                    • May 2008
                    • 14

                    #10
                    Aha men då ska jag prova att köpa en hona till! Hanen håller till bland flytväxterna o vaktar där som en hök, knappt att tetrorna får kolla läget där så frugan gömmer sig bland de andra växterna där hon knappt syns...

                    Kommentar

                    • Raggsockan
                      • April 2007
                      • 644

                      #11
                      Verkar lite som med kampfiskar. Att hannen inte vill ha honorna i närheten innan skumboet är klart.

                      Kommentar

                      • Simon H
                        • January 2008
                        • 515

                        #12
                        ja han vaktar skumboet från honnerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...