sällskap till guramihona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidis
    • February 2008
    • 33

    sällskap till guramihona?

    Min honungsguramihona blev änka för ett par dagar sen, nu undrar jag om hon kan simma ensam ett tag eller om guramis mår bäst i par?
    Har kollat runt i zooaffärerna här i trakten och inte sett till några honungsguramis, skulle det kunna funka med en rubingurami? Det är väl en färgvariant bara, har jag för mig.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, "rubingurami" funkar, men se upp så att det är honungsguramivarianten i så fall, och inte den röda odlingsformen av dvärggurami, som nog också säljs som rubingurami ibland.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Eidis
      • February 2008
      • 33

      #3
      hmm, komplicerat för en newbie som jag men jag ska hålla ögonen öppna, tack för svaret!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kul om man kan hjälpa till

        Du ser det på att dvärgguramihonor är silvergrå, och de röda hanarna har blå kanter på ryggfenan. Röda dvärgguramihanar har nog även starkare röd färg än röda honungsgurami. Och dvärggurami är, trots namnet, större än honungsgurami.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Eidis
          • February 2008
          • 33

          #5
          *antecknar* då verkar det som det är dvärggurami dom säljer i butikerna härikring, för dom är alla större än "mina" guramis någonsin varit Får ta och vidga sökområdet lite i helgen och se vad jag hittar

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Dvärgguramihonor känns även igen på sin runda och knubbiga form (honungsgurami är mindre och smalare), och är som sagt silvergrå, även av den röda varianten. Dvärgguramihanar blir ungefär dubbelt så stora som honungsgurami, och i normalfärg är de blå/rödrandiga, men den röda formen har som sagt blått i ryggfenan (de jag har sett i alla fall), och har spetsig ryggfena.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...