Rubingurami med sammetssjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fengwall
    • August 2007
    • 67

    Rubingurami med sammetssjuka?

    Jag har ett rubingurami-par och misstänker att hanen har sammetssjuka. Han har från början ( haft de i några månader ) haft en lätt gråaktig ton på stjärt-fenan. Nu har han blivit könsmogen ( ryggfenan har växt till sig ordentligt och han har blivit mycket större och visar revirtendenser mot honan ) och färgen har mörknat ordentligt, stjärtfenan är nästan helt svart. Igår läste jag på internet att om man lös med en lampa mot området skulle man se att det var ett blå-grönt skimmer. Har gjort det och det var det. Han är pigg och frisk och har alltid varit det, läste att de skulle ha andra sjukdomssymtom men det har han inte. Det enda området jag kan se ev. är angripet är stjärtfenan och den bakre "spetsen" av analfenan och ytterst lite av området ovanför.
    Honan är helt frisk och har inga tecken på att vara sjuk.

    Jag blev ändå osäker eftersom han annars är frisk. Läste också någonstans att hanarna mörknar i färgen när de blir könsmogna.
    Borde jag ta bort honan och behandla?
    Sammetssjuka är en parasit om jag har förstått rätt?

    Någon som har en idé?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    För det första så är denna fråga postad i fel forum, men om han verkar så pigg och kry i övrigt så låter det inte som att han har sammetssjuka, det KAN vara så att han fått en genförändring som ger "fel" färg på delar av kroppen, men som sagt så skall du nog fråga i Sjukdomsforumet istället......Lycka till där!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • fengwall
      • August 2007
      • 67

      #3
      Du har rätt, jag är på fel ställe........SORRY!

      Kommentar

      Arbetssätt...