Är kampfisken en gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är inte mycket till vetenskaplig argumentering att bara skriva att det stått något annat i en bok eller att en odlare eller en akvarieaffärsinnehavare har påstått något annat, eller vad det nu var.
    I så fall tycker jag att alla Gouramies i själva verket skall vara Fohrmanies och jag måste ju veta för jag har både skrivit en bok, odlat och haft affär - så det så
    Nej, det är väl fruktansvärt korkat och jag ber så otroligt mycket om ursäkt.
    Men innan jag drar mig ur denna diskussion för gott så kan du gärna få föklara, apropå din ovanstående kommentar, varför du gör en distinktion; "Guramis och kampfiskar" i inledningen till ditt kapitel om labyrintfiskar.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Både makropoden och kampfisken borde väl vara mycket nära släkt med fiskar som åtminstone har gurami i sitt namn, som t.ex lakritsgurami, och pygmégurami, eftersom kroppsformen, och munnarna, är i det närmaste identiska. Se´n om kampfisken, makropoden, lakritsguramin, pygméguramin m.fl är guramis i samma bemärkelse som de större arterna, som mosaikgurami, månskensgurami, ormskinnsgurami, blå/marmor/guldgurami och så vidare, ska jag inte spekulera i.

      Men hur som helst, kallas t.ex lakritsgurami och pygmégurami för gurami, så skulle kampfisken och makropoden också kunna göra det.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • AllaFiskar
        • September 2007
        • 294

        #18
        Att de är mycket nära släkt var något jag aldrig ifrågasatte.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av AllaFiskar
          Nej, det är väl fruktansvärt korkat och jag ber så otroligt mycket om ursäkt.
          Men innan jag drar mig ur denna diskussion för gott så kan du gärna få föklara, apropå din ovanstående kommentar, varför du gör en distinktion; "Guramis och kampfiskar" i inledningen till ditt kapitel om labyrintfiskar.
          Du behöver inte ta i så mycket - det var ju faktiskt janne dansk jag "bemötte"

          Vad gäller det övriga så är det väl mest en slapp skrivning utifrån vad man i dagligt tal kallar dom (la dock nu in citationstecken för att förtydliga - tack för påpekandet) -dvs utifrån handelsnamnen.
          Diskussionen i denna tråd handlade ju om vad som gäller i vetenskaplig mening.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Nå nå - Ola och Azur jobbar ju vetenskapligt i det här området...
            Och Kjell han är ju en proffsakvarist för att uttrycka det milt.
            Tre väderkvarnar att utmana för en Don Quijote.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #21
              Det här verkar vara en rolig tråd. Nu ska vi se till så den inte dör ut direkt.

              Populärnamn lyder ju inte under några som helst lagar. Möjligen konventioner. För mig Ola och Azur är det självklart att kampfisken är en gurami, fast det vi menar då är ju att arten Betta splendens ingår i samma klad som en massa arter som har ändelsen -gurami samt att samt att familjen som alla berörda arter tillhör kallas "guramier" i vissa samband.

              Det finns ju inget som hindrar att man frikopplar namnen helt från släktskapen och istället helt och hållet bygger på etymologin istället. Därmed är mosaikguramin en gurami i motsats till kampfisken som är en fisk (vilket då inte mosaikguramin är). Flodhästen och sjöhästen är ju hästar i motsats till ardennern som vi inte riktigt vet vad den är.

              Det finns inget fel i att sortera alla djur efter färg så länge man inte hävdar att detta speglar deras släktskap.

              Alltså:
              systematisk tillhör kampfisken familjen guramier
              men
              kampfisken måste inte vara en gurami eftersom gurami inte är självklart definierat.

              Detta är filosofi och Ola och Azur är filosofie doktorer!

              Hela detta mitt resonemang är givetvis mest tjafs.

              **

              Det finns en mer intressant aspekt. Populärnamn på nivåer över art, t ex släkte, familj och ordning är ju väldigt praktiskt. Så länge man menar samma sak - det är ju grunden för att språk skall fungera (därför är nog kampfisken en gurami trots allt). Allteftersom vår kunskap om fiskarnas släktskap ökar raskt på alla nivåer hänger inte populärnamnen inte längre med. Det är ju redan ganska länge sedan vi fick lära oss att det inte finns några fiskar (om man inte då inkluderar alla landvertebrater - vilket plötsligt gjorde även valarna till fiskar - men även kolibrier, sengångare och människor). På samma sätt har betydelsen av populärnamnen på vissa fiskgrupper förändrats. Därför är det ibland svårt att veta vad man menar med ett ord som gurami eller ännu mer grönling. Är det underfamilj eller familj eller något annat? Och enligt vem?

              Om vi tar "guramiträdet" enligt Rüber et al 2006: figur 2, sid 382. Anabas+Sandelia+Ctenopoma+Microctenopoma är systergrupp till resten. Om vi då kallar den kladen för klätterfiskar. Den utgörs i sin tur av Anabas och resten av klätterfiskarna, men eftersom det är framför allt Anabas som har kallats klätterfisk, vad skall man då kalla resten? För de vetenskapliga namnen finns det regler. Där är det Ok med ett namn som rent etymologiskt är helt absurt. Det funkar inte på populärnamnen (förutom att inte ens Anabas direkt kan klättra...). Men här kan det fungera med "afrikanska klätterfiskar". Släktet Anabas blir då "asiatiska klätterfiskar".

              Krångligare blir det med andra halvan. Kyssguramin är systergrupp till resten. Här kan man tänka sig att kalla resten för guramier, fast då blir ju inte kyssguramin nån gurami - och den heter ju det! OK! Vi kallar allt utom klätterfiskarna för guramier och klätterfiskar+guramier=guramiartade fiskar. Då kommer turen till den grupp som återstår när man plockat bort kyssguramin. Man kan ju inte gärna kalla dem "ickekyssande guramier". Några bra förslag? Någon?

              På nästa nivå plockar man bort Osphronemus+Belontia (jag lär mig aldrig när det ska vara "-nemus" eller "-menus" - roligt att dom stavar fel på ett ställe). Osphronemus brukar kallas jätteguramier och Belontia signata, ceylonmakropod. Belontia hasselti vet jag inte något svenskt namn på. Några makropoder är det ju inte för makropoderna är kampfiskar.

              Ungefär här tar min fantasi och ork slut. Och när nästa släktträd kommer får man börja om från början. Det är märkligt att det över huvud taget GÅR att kommunicera.

              Om någon har tid och ork att på samma sätt hitta på vettiga svenska populärnamn för grönlingar och nissögefiskar så läser jag med spänning resultatet. Jag har försökt och givit upp.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Tja, om fiskar som lakritsgurami och pygmégurami är "lika mycket" guramis som större arter, t.ex mosaikgurami och månskensgurami, eller om de bara är guramis vad det gäller populärnamnen, vet jag inte, men de borde ju tillhöra samma labyrintfamilj som kampfiskarna och makropoderna, eftersom kroppsformen tyder på att de tillhör samma familj.
                Senast redigerad av Shepard; 10 May 2008, 20:57.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  För att förvirra (?) lite mer så är väl "betta" en engelsk benämning på "kampfisk"???? Och ordet "kampfisk" är ju ett namn som uppkommit just för att man hetsat dem till strid i alltfär små skålar, för att människor skall få det tvivelaktiga nöjet att idka spel och dobbel på utgången av striden... Tack för mig.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #24
                    Ursprungligen postat av tummen
                    För att förvirra (?) lite mer så är väl "betta" en engelsk benämning på "kampfisk"???? Och ordet "kampfisk" är ju ett namn som uppkommit just för att man hetsat dem till strid i alltfär små skålar, för att människor skall få det tvivelaktiga nöjet att idka spel och dobbel på utgången av striden... Tack för mig.
                    Nej Betta är familjenamnet på en grupp av guramis. På engelska heter de Siamese fighting fish
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    Arbetssätt...