Är kampfisken en gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Är kampfisken en gurami

    Jag bryter loss diskussionen från en annan tråd. Min argumentation för att så är fallet är denna:

    Blågurami hör till underfamiljen Luciocephalinae men knorrande gurami, lakritsgurami OCH kampfisk hör till underfamiljen Macropodusinae. Kampfisken hör INTE till en annan underfamilj. Man FÅR inte bryta ur en liten grupp ur en större. Man KAN alltså inte kalla både blågurami (utanför kamfiskens grupp) och lakritsgurami (inom kamfiskens grupp) för gurami UTAN att kalla kamfisken gurami (Det hjälper inte att kalla bettor för en egen grupp).
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Alla du räknar upp hör till familjen Osphronemidae (Guramier), dvs kampfisken är en gurami.

    MEN svenska namn är inte vetenskapliga namn utan trivialnamn och styrs inte av några nomenklaturregler.

    Det finns alltså ingen regel som säger att alla medlemmar i Osphronemidae måste heta nåt med "gurami", och arten har råkat få namnet "kampfisk" istället för "kampgurami". Vilket alltså inte är fel eller något slags regelbrott.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Det var inte det jag menade (att kampfisk måste ha ordet "gurami" i sitt namn). Det jag menar är att påståendet "kamfisk är en gurami" är riktigt.

      Vi har ju massor av ciklider utan ordet ciklid i sitt namn t. ex.

      Den här tråden skapade jag endast för att sluta förpesta http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118901 med min "kamfisk är en gurami"-retorik.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jaha. Ja, jo, visst: kampfisken är en gurami.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Kan säga att jag under dagen varit i kontakt med två som jag tror har koll, en akvariebutiksinnehavare och en kampfiskuppfödare.
          Den första säger "Ja" på frågan i rubriken (jag antar att det fortfarande är en fråga även om frågetecken saknas) och den andre säger "Nej".
          Jag vidhåller tillvidare min ståndpunkt i denna fråga som lustigt nog klassificerades som en "skitfråga" av trådstartaren INNAN tråden skapades

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Fast den är en gurami. Den är medlem i familjen Osphronemidae, som på svenska heter Guramier.
            Det går liksom inte att komma ifrån.

            Att sen de flesta nog inte tänker på kampfisk eller t.ex. makropod som guramier... tja, det spelar egentligen ingen roll.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Ursprungligen postat av AllaFiskar
              Kan säga att jag under dagen varit i kontakt med två som jag tror har koll, en akvariebutiksinnehavare och en kampfiskuppfödare.
              Den första säger "Ja" på frågan i rubriken (jag antar att det fortfarande är en fråga även om frågetecken saknas) och den andre säger "Nej".
              Jag vidhåller tillvidare min ståndpunkt i denna fråga som lustigt nog klassificerades som en "skitfråga" av trådstartaren INNAN tråden skapades
              Ja jag glömde frågetecknet men kunde lika väl skrivit "kamfisken är en gurami" eftersom den faktiskt är det.

              Jag skapade den här tråden för att inte förstöra den andra tråden med denna "skitfråga". Så här skrev jag alltså innan "Detta är egentligen en "skitfråga". Jag har liksom inget mot att någon kallar en kamfisk en "betta" och inte nämner ordet gurami, men man kan enligt mig inte säga att det är "fel" att kalla kampfisken en gurami".

              Vad får dig att tro att de två personerna som du talat med samt personen som skrivit den Stora Akvarieguiden vet mer om detta än jag och Mike?

              Edit: Baensch och Fisher Aquarien Atlas (1-5) kallar kampfisk, makropoder gurami om vi nu ska ha en akvaristisk referens då vetenskapliga referenser inte duger. Vi kan även ta Wikipedia för att ta en populär. De kallar tydligt kampfisken en gurami http://en.wikipedia.org/wiki/Gourami

              Personligen känns mitt "jorden är rund och en lätt kropp faller lika fort som en tung"-argumentation leder till sitt slut. Jag har inget mer att säga.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 09 May 2008, 08:38.
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Vad får dig att tro att de två personerna som du talat med samt personen som skrivit den Stora Akvarieguiden vet mer om detta än jag och Mike?
                Jag är "större" än den som skrivit Stora Akvarieguiden även om jag bara skrivit den "lilla" Akvarieguiden och instämmer självklart helt med Azur om att kampfisken rent definitionsmässigt är en gurami.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • AllaFiskar
                  • September 2007
                  • 294

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Vad får dig att tro att de två personerna som du talat med samt personen som skrivit den Stora Akvarieguiden vet mer om detta än jag och Mike?
                  Tänker först säga att ok, jag ger med mig, men jag tänker också fråga VARFÖR skulle jag tro att du och mike vet mer än dessa personer?
                  Jag misstänker att någon har ett ödmjukhetsproblem...

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #10
                    Ursprungligen postat av AllaFiskar
                    Tänker först säga att ok, jag ger med mig, men jag tänker också fråga VARFÖR skulle jag tro att du och mike vet mer än dessa personer?
                    Jag misstänker att någon har ett ödmjukhetsproblem...
                    Jag har aldrig sagt att jag vet mer men du har sagt 1) jag har fel och 2) dessa människor borde (underförstått, till skilnad från mig) veta hur det ligger till. Jag har helt enkelt bara stått på mig och sagt 1) jag har inte fel och 2) jag råkar faktiskt veta hur det ligger till. Om det är ett ödmjukhetsproblem så visst, då är det väl det. Men det är frustrerande att få en massa "auktoriteter" slagna i huvudet på en samtidigt som man vet att man har rätt.
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Grejen är inte vilka vi är, utan vad vi säger. Du kan själv lätt kolla att kampfisken är medlem i familjen Guramier. Jag förstår inte vad det finns att diskutera.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • endymion
                        • October 2006
                        • 680

                        #12
                        Ursprungligen postat av AllaFiskar
                        Tänker först säga att ok, jag ger med mig, men jag tänker också fråga VARFÖR skulle jag tro att du och mike vet mer än dessa personer?
                        Jag misstänker att någon har ett ödmjukhetsproblem...
                        Som förtydligande, Ola forskar på genetik. Är det någon du ska fråga är det honom. Inte konstigt att han tröttnar när du du inte ger dig. Särskilt som du ifrågasätter hela forskarvärlden, med tanke på att du inte litar på fishbase.

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #13
                          forskning är väl att ifrågasätta , eller
                          mvh janne
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av janne dansk
                            forskning är väl att ifrågasätta , eller
                            mvh janne
                            Ja men gör det då. Lägg då fram bra vetenskapliga argument för att detta är fel http://www.fishbase.se/Nomenclature/...=Osphronemidae
                            Det är inte mycket till vetenskaplig argumentering att bara skriva att det stått något annat i en bok eller att en odlare eller en akvarieaffärsinnehavare har påstått något annat, eller vad det nu var.
                            I så fall tycker jag att alla Gouramies i själva verket skall vara Fohrmanies och jag måste ju veta för jag har både skrivit en bok, odlat och haft affär - så det så

                            Nej som sagt - vetenskapen kan och bör ifrågasättas men då bör det åtminstone ske med åtminstone en antydan till vetenskaplig argumentering och inte bara ett allmänt tyckande.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Pito
                              • November 2005
                              • 70

                              #15
                              Shit jag har alltid trott att kampfisken är en korsning mellan pitbull och slöjstjärt,
                              Fan jag lär mig nya saker var dag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...